Tio vidriga produktplaceringar

Tio vidriga produktplaceringar

Uppdaterad 08 juli 2021 kl. 09:07 | Publicerad 05 mars 2016 kl. 20:03

Produktplaceringar som stjäl fokus.

Nedan listas, utan rangordning, 10 av de värsta produktplaceringarna någonsin enligt mig. Dessa exempel är vidrigast eftersom det är övertydliga produktplaceringar, som sjtäl fokus från själva storyn.

003-i-robot-con00_00_1420130114-220029-0
Foto: Twentieth Century Fox AB

Ofta när produktionsbolag storsatsar på en film finns det många intressenter utifrån som vill bli delaktiga i projektet. Olika företag är medvetna om att filmen kommer visas för många ögon och ser det som en möjlighet att göra god reklam för sig. De köper in sig för höga summor pengar och plötsligt så syns kanske lite märkligt inklippta produkter i filmen. I andra fall kan det handla om att produktionsbolaget och krafterna bakom en film, har en möjligt att få in nödvändig extern finansiering genom att sälja reklamutrymme. För mig personligen finns det inget som får mig att ogilla en film mer, än när just dessa produktplaceringar är övertydliga.

Den senaste tiden är det främst Creed (2015) och London Has Fallen (2016) som fått mig att reagera.

Creed finns Nikes logga ÖVERALLT. På linnen, på tröjor, på skor, på allt, och genom hela filmen. TV-bolaget HBO syns också från början till slut med fokus på deras boxningskanal som sänder alla nyheter och matcher.

London Has Fallen var det mer en fråga om antal märken snarare än hur frekvent de syntes. Både Samsung, Apple och Youtube var några av de som marknadsfördes.

Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

De flesta vet att våra sköldpaddsvänner gillar Pizza. Men genom de filmer som gjorts har märket skilts sig något. I filmen från 1990 visas tydligt en kartong från kedjan Domino's över hela bilden. Men till de nya har man istället gått över till konkurrenten Pizza Hut vars logga syns i filmen. 2:11 in i klippet ser ni den "dolda" reklamen.

Spider-Man (2000)

Efter att Peter Parker fått se sin farbror dö ger han sig efter mördaren. Under biljakten blir beskjuten och hoppar från taket och landar på en lastbil full med öl. Carlsbergs logga är omöjlig att missa och hamnar i fokus flera gånger under några dramatiska sekunder.

The Island (2005)

I Michael Bay's filmer är det ofta bara att välja och vraka bland olika produktplaceringar. I The Island är mest uppmärksammad för sin scen då X-box står i centrum, men även Cadillac, Puma, Calvin Klein och flera andra syns, inte så diskret.

Little Nicky (2000)

Två av djävulens söner har rymt till jorden och hans tredje son skickas ut för att hämta hem dem. Väl där kommer han i kontakt med Popeye's Chicken och reklamen är ett oundvikligt faktum. (SPOILER ALERT!) Kedjan presenteras en andra gång i filmens slut när Nicky är under attack, men lyckas rädda sig själv genom att trolla fram en enorm hink kyckling. Reklamens avslutande punchline blir kort och gott "Popeye's Chicken is the shiznet".

The Thomas Crown Affair (1999)

Pepsi lyckas lyfta fram sig själva som insiktens dryck. Genom att svepa en hel burk så loggan oavbrutet syns i bild kommer Rene Russos rollfigur, Catherine Banning, fram till sitt svar. Drycken är till och med så pass viktig för henne att hon hellre vill att den silvriga burken ska synas mer än hennes ansikte. 

I, Robot (2004)

Tydligare än så här blir det inte. Det här skulle lika gärna kunna vara en TV-reklam för Converse. Att Will Smith verkligen sitter och ordagrant förklarar vad det är han har på fötterna och att andra personer också borde skaffa dem är extremt även för den här listan.

Mac and Me (1988)

Filmen handlar om en utomjording som lyckas fly från NASA och istället blir kompis med en rullstolsburen pojke. Handlingen för oss till McDonald's där ett spontant dansnummer plötsligt bryter ut mitt i matsalen. Snabbmatskedjan gick in med mycket stöd till filmen. Deras ansikte utåt, clownen Ronald McDonald, gick till och med ut med en egen reklamfilm där han uppmanade folk att se filmen.

Evolution (2001)

(SPOILER ALERT!) När en utomjordisk organism landar på jorden i en meteorit måste två collegelärare, en brandmanselev och en statligt anställd forskare kämpa emot den innan den utvecklas för mycket. Det visar sig till slut att det enda som kan bekämpa denna varelse är inget mindre än schampot Head & Shoulder. Innan eftertexterna tar fart har de till och med spelat in en liten kort reklamfilm som en ironisk slutkläm.

Transformers: Age of Extinction (2014)

Här filmen som om vi rankade listan tveklöst skulle hamna överst. Ännu en Michael Bay-film med fler produktplaceringar än vad som borde vara lagligt inom branschen. Med över FEMTIO olika produkter, varav tio är kinesiska, slår han alla rekord med den fjärde Transformers-rullen. Filmen vann också priset "The 2015 Brandcameo Product Placement Awards". Jag uppmanar er att se hela klippet nedan för att verkligen förstå hur vidrigt och patetiskt det här är! SPOILER ALERT!

BONUSBILD:

Bilden med flest produktplaceringar på en och samma bild. Från Fantastic Four (2005). 

f4
Foto: Twentieth Century Fox AB

Har ni några personliga "favoriter" bland äckliga produktplaceringar? Kommentera nedan!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL