Jefferson Pierce är den pensionerade superhjälten Black Lightning som gör comeback när hans stad behöver honom.

Black Lightning pendlar mellan riktigt bra och frågan om detta är de sista dropparna som kommer när trasan vrids ur.

Salim Akil och Mara Brock Akil (skapare)
    Cress Williams, China Anne McClain, Nafessa Williams, Marvin 'Krondon' Jones III m.fl.
Black Lightning
Black Lightning.

Serien öppnar starkt. Jag känner direkt för Jefferson (Cress Williams) och det afroamerikanska samhället. Förvirringen över varför hans äldsta dotter Anissa (Nafessa Williams) agerar berättarröst försvinner snabbt. Jag vill se Jefferson bli Black Lightning. Det kommer en skymt av honom, sen försvinner det för att sedan komma lite till. Det jobbas alldeles för hårt på argumenten till varför han ska göra comeback och hur orättvist det afroamerikanska samhället behandlas. Det är viktigt att visa, men hade fått större effekt om det inte kom upp i var och varannan scen. Synd, eftersom Cress Williams gör ett grymt jobb som superhjälte.

Den typiska "hjältens resa"-storyn kommer här och jag kan köpa den. Han avvisar vännen/skräddaren/tekniksnillet/medhjälparen Peter Gambi (James Remar) som menar att samhället behöver honom. Innan jag insåg hur lång tid jag skulle få vänta innan Black Lightning faktiskt gör en riktig comeback tänkte jag att detta kunde vara det bästa av DC Comics, med en touch av Kingsman. Men det höll inte i sig länge. I stället tänker jag på Arrow, när Oliver i första säsongen konstant spelade på hur synd det var om honom, och alla will-they-won't-they-historierna som författarna försökte med varenda tjej från Olivers förflutna.

Det finns bra saker dock. Jag fullständigt ÄLSKAR hur skurken Lala kommer åt Pierce-familjen med en liten pojke (bortsett från att de använder barn för att sälja droger och att polisen verkar inkompetent). Och Jeffersons döttrar Anissa och Jennifer har precis som pappa riktiga bad ass-attityder som får dem i trubbel, men jag hejar ändå på dem. Jag gillar också hur de visar sms-konversationerna och de visuella effekterna runt Black Lightning. Båda avsnitten har snygga avslut, men frågetecknen tar över i andra avsnittets avslut.

Serietidningsbild av Black Lightning med blixtar som kommer från hans händer
Black Lightning.

Det största frågetecknet som jag hoppas kommer bli besvarat är hur Black Lightning tror att han dödat Tobias (Lalas chef) och Tobias tror att han dödat Black Lightning? Den korta introduktionen av Tobias ställer fler frågor än vad den svarar på. Vi vet bara att han är brutal.

Jag är tveksam till hur Jeffersons exfru Lynn (Christine Adams) presenteras. Först som den del som lockar Jefferson till att fortsätta sitt alldagliga liv utan superkrafter (bra), till att sedan kalla det för ett beroende och behandla honom som en missbrukare (dåligt), eftersom det går emot hur han har hanterat krafterna tidigare. Senare diskuterar hon Black Lightnings återkomst med Peter (Black Lightnings Yoda) förstår jag Lynns argument emot återkomsten. Även om jag tycker bättre om Lynn nu än tidigare så blir jag förvirrad. Hon känns som motsvarigheten till Marvel-seriernas Karen, som jag inte är ett fan av.

Är du ett fan som slukar allt med superhjältar och tagit dig igenom Arrows och Flashs alla säsonger skulle jag helt klart rekommendera serien till dig. Om någon kan argumentera för Black Lightnings design på glasögon är jag mycket intresserad av att lyssna, eftersom jag inte alls förstår det själv. Första avsnitten kan vara svårare att få till än senare avsnitt, förhoppningsvis är det fallet med Black Lightning.