Exorcisten

Kritikernas Halloweentips: Skräckfilmer du måste se!

Johan Andreasson
Uppdaterad 29 oktober 2021 kl. 12:10 | Publicerad 28 oktober 2021 kl. 16:10

Kusligare än så här blir det inte

Sveriges vassaste filmpodd "Everdahl & Karlssons film TV" delar med sig av sina skräcktips. Perfekta att njuta av under Halloween.

I Walked With a Zombie/Svart mystik (1943)

I Walked With a Zombie
Foto: RKO Radio Pictures.

1941 gav filmbolaget RKO Orson Welles fria händer att producera Citizen Kane. Resultatet blev en konstnärlig framgång (Citizen Kane toppade i många år listor över historiens bästa filmer), men en ekonomisk katastrof.

För att få ordning på ekonomin anställde RKO året därpå den ryskfödda producenten Val Lewton och gav honom i uppgift att göra billiga och publikfriande skräckfilmer. Han fick tre enkla regler att följa:

  1. Ingen film fick kosta mer än 150 000 dollar.
  2. Ingen film fick vara längre än 75 minuter.
  3. filmernas titlar skulle bestämmas av bolaget.

Lewton hade inga problem med att följa reglerna – han visade sig vara mycket skicklig på att producera billiga och lönsamma filmer – men till RKO:s förvåning var han dessutom en nästan lika egensinnig auteur som Welles. Resultatet blev alltså både klirr i kassan och en räcka skräckfilmer som räknas till de mest poetiska och konstnärligt lyckade som nånsin gjorts.

MER LÄSNING:

I Walked With a Zombie, regisserad av Jacques Tourneur, handlar om sköterskan Betsy Connell (Frances Dee) som kommer till en karibisk ö för att bota an kvinna som blivit så svårt sjuk att hon närmast framstår som en levande död. Den sjuka kvinnan är gift med ägaren till en sockerplantage som byggts upp med hjälp av slavarbete. Snart anar Connell ett samband mellan sjukdomen och de voodoo-ritualer och legender som upprätthålls av slavarnas ättlingar.

Filmen är ovanligt vacker och stämningsfull till och med jämfört med Tourneurs mest berömda filmer, som Cat People (1942) och noir-klassikern Out of the Past (1947) och den välskrivna storyn bygger löst på Charlotte Brontës roman Jane Eyre från 1847 (Val Lewton var litterärt intresserad).

Klassiker-podden om I Walked With a Zombie var en av de första vi spelade in, men släpptes först som avsnitt 73:

Night of the Living Dead (1968)

Night of the Livind Dead
They're coming to get you, Barbara!

Med denna film inspelad på nollbudget uppfann George A. Romero den moderna zombien: inte en voodoovålnad från Haiti, utan en människoätare som sprider sin hunger som en pest – ett helt annat slags monster. Våldet är milt jämfört med dagens horror, men som existentiell rysare funkar den utmärkt.

Som Det sjunde inseglet, men med en liten flicka som dödar sin mamma med ett trädgårdsredskap och sen börjar äta. Romero högg själv senare in på genrens satiriska möjligheter (konsumtionssamhället i Dawn of the Dead till exempel) men denna första, nyskapande, nästan primitiva film är svårslagen.

Night of the Living Dead kan ses gratis här på Filmtopp!

Rosemarys baby (1968)

Rosemary's Baby
Foto: Paramount+

Temat med en kvinna som kanske eller kanske inte håller på att bli galen (ofta på grund av att hon har gift sig med en riktigt ful fisk) har hängt med åtminstone sedan Ingrid Bergman fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll i Gasljus från 1944. Men den allra bästa och mest plågsamma versionen av denna story är utan tvekan Roman Polanskis Rosemarys baby, där Rosemary Wodehouse (Mia Farrow) upptäcker att hennes man (spelad av John Cassavetes) har sålt henne till en satanistisk sekt för att hon ska bli mamma till djävulens avkomma.

Vår mesta skräckfilmsgäst, Jessica Gedin, berättar om sin kärlek till Rosemarys baby i avsnitt 126, som släpps torsdag 4/11.

Exorcisten (1973)

The Exorcist
Foto: Warner Bros.

Det säger mycket om det outplånliga intryck som Exorcisten gjort på flera generationer biobesökare att när Max von Sydow dog 2020 så var det denna film – av de otaliga, varav många klassiker, som han var med i – som han var mest berömd för.

När Exorcisten hade premiär 1973 var det specialeffekterna som skrämde slag på publiken. Folk köade i timmar, svimmade, spydde och klarade i många fall inte av att se filmen till slut. Men när man ser om den idag är det realismen som gör att den fortfarande håller.

Regissören William Friedkin, med ett förflutet som dokumentärfilmare, var inte intresserad av att göra en skräckfilm, hans mål var att skapa en realistisk film om den religiösa trons mysterier. Filmen tar berättelsen om den katolska kyrkans kamp mot ondskan på djupaste allvar och placerar den i ett fysiskt mycket påtagligt Washington D.C.. Staden blir som en extra skådespelare och det är ingen slump att ”Exorcisten-trappan” – trappan som prästen, fader Karras, kastar sig nerför för att rädda den besatta 12-åriga flickan Regans liv i en av de mest berömda scenerna – fortfarande är en populär turistattraktion.

I avsnitt 66 berättar poddens återkommande gäst Mårten Blomkvist från Dagens Nyheter skakande minnen från den svenska premiären; frikyrkopastorn Stanley Sjöberg är inblandad!

Carrie (1976)

carrie
Foto: United Artists.

Filmen om dottern till en religiös fanatiker, den mobbade Carrie White (Sissy Spacek), hennes plågoandar och hur puberteten ger henne övermänskliga krafter att ta hämnd med, blev en omedelbar skräckklassiker redan vid premiären. Regissören Brian de Palma är känd för att ta i för mycket, men här är hans extra allt-stil med slow motion, split screen, långa obrutna tagningar och avsiktligt ofokuserade bilder precis vad som behövs.

I avsnitt 15 gästades podden av Babel-programledaren Jessica Gedin som berättade om varför Carrie skrämde upp henne som barn men får henne att gråta floder som vuxen.

Don’t look now/Rösten från andra sidan (1973)

Don't Look Now
Foto: British Lion Films.

Ett gift par förlorar sin dotter i en drunkningsolycka, men kan inte acceptera att hon är död. Överallt tycker de sig se tecken på att hon fortfarande är i livet. Sökandet efter dottern för dem till Venedig, där de stämningsfulla miljöerna utnyttjas fullt ut. Rösten från andra sidan är en genuint läskig och oavbrutet uppfinningsrik skräckfilm som sätter vår verklighetsuppfattning i gungning: är någonting någonsin vad det utger sig för att vara?

Den före detta fotografen Nicolas Roeg står för regin med säker blick för kusliga detaljer i en historia som blandar dåtid, nutid och framtid på ett bisarrt och omskakande sätt. Filmen bygger på en novell av Daphne du Maurier, som också skrev förlagorna till Hitchcocks Rebecca och Fåglarna.

I avsnitt 48 berättade Jessica Gedin om varför Rösten från andra sidan är en av hennes favoritfilmer:

Om podcasten Everdahl & Karlssons film TV

Everdahl & Karlssons Film TV

När de inte pratar film för svenska folket i TV driver C-G Karlsson och Göran Everdahl filmpodden Everdahl & Karlssons film TV tillsammans med popkulturexperten Johan Andreasson. Och när det inte poddas bjuds det på artiklar och filmtips på Filmtopp.se.

OM PODCASTEN: I en värld sprängfull av streamingsajter, kabelkanaler och biografer med femton dukar behövs guider som Göran Everdahl och C-G Karlsson, kritiker kända från TV, och Johan Andreasson, tecknare och popkulturexpert.

De ser allt, hela tiden, och tipsar tipsar tipsar – så du kan plocka ut guldkornen. Plus trams, allvar, anekdoter. Och mer tips! 

Everdahl & Karlssons Film TV: podcasten som är DIN ENDA VÄN i film och streamingdjungeln!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL