Allt du behöver veta om Oscarsgalan

De kan vinna på Oscarsgalan

Andreas Ziegler | Lista
23 februari 2017
Andreas Ziegler | Lista
23 februari 2017

Vilka tror du kammar hem de stora priserna?

Oscarsgalan handlar mycket om uppklädda kändisar, glitter och glamour, men den handlar ju också om att dela ut priser till det gångna årets bästa prestationer. I den här artikeln kommer jag att belysa de filmer och personer som har störst chans att lämna galan med minst en Oscar i bagaget.

Oscar-statyetter

Sett till det stora antalet kategorier (för att inte tala om hur lite jag kan om ljudmixning och andra likaledes sexiga områden) har jag valt att begränsa mig till de större nomineringarna. Om du vill se hela listan med tävlande, kan du göra det här.

De kategorier som kommer att behandlas är de fyra skådespelarkategorierna (manliga och kvinnliga huvud- och biroller), de två manuskategorierna, bästa foto, regi och film. I varje kategori kommer jag att försöka avgöra vilken film som har störst chans att vinna och vilken som är min personliga favorit (det är inte alltid samma). En liten notering kommer även att skrivas om varje kategori. Detta rör sig alltså om kvalificerade gissningar och personliga preferenser, så ta det med en nypa salt.

Bästa film

La La Land Header
Foto: Nordisk Film

Trolig vinnare: La La Land. Detta är årets storfavorit, med fjorton nomineringar totalt. Även om jag tyckte det var en halvtråkig film, är det många som älskar den. La La Land vann sju Golden Globes och kommer troligtvis att kamma hem ett antal priser under natten, inklusive paraplypriset ”Bästa film”.

Personlig favorit: Arrival. En av årets bästa filmer är ett ypperligt hantverk och bjuder på ett intelligent bildspråk och en imponerande berättarstruktur, som har en hel del gemensamt med utomjordingarnas språk i filmen.

Notering: Akademin ändrar sina regler emellanåt, vilket är en anledning till att denna kategori innehåller nio nominerade filmer, medan de flesta andra har högst fem nominerade. Vi ska inte heller räkna bort Moonlight och Manchester by the Sea, som också har stora chanser att vinna.

Bästa regi

Foto: UIP/Sony
Foto: UIP/Sony

Trolig vinnare: Damien Chazelle för La La Land. Regissören är den person som bestämmer över själva inspelningen. Om du bortser från kostym och rekvisita och eventuella specialeffekter, är det regissören som bär ansvaret för hur en film ser ut i slutändan. Det är alltså lite av Chazelles förtjänst att La La Land har fått så många nomineringar och därför kommer han troligtvis att vinna, även om jag inte tycker att han förtjänar det.

LÄS MER: Filmerna La La Land stal ifrån

Personlig favorit: Denis Villeneuve för Arrival. När Final Fantasy, filmen från 2001, skulle komma ut, var det mycket snack om det faktum att huvudkaraktärens hår föll perfekt. Varje hårstrå må ha fallit perfekt, men filmen i sig var en rätt tråkig historia. I Arrival har Villeneuve behandlat varje aspekt av filmen på samma sätt som Final Fantasy behandlade håret. Det finns en tanke bakom varje klipp, varje kamerarörelse och till och med utomjordingarnas språks utseende har en stark betydelse. Filmen känns dessutom som en kommentar på både filmskapande och livet självt.

Notering: Man ska inte heller räkna bort Kenneth Lonergan för Manchester by the Sea, en film som är en av favoriterna i år.

Bästa manliga huvudroll

Trolig vinnare: Casey Affleck för Manchester by the Sea. Affleck vann en Golden Globe för sin roll som den emotionellt trasiga Lee Chandler. Kanske inte den mest intressanta insatsen bland de nominerade, men definitivt en stark prestation. Affleck är en stark kandidat att vinna även på Oscarsgalan.

Personlig favorit: Denzel Washington för Fences. Detta skulle bli Washingtons tredje Oscar, vilket skulle innebära att han skulle befinna sig i samma liga som bland annat Meryl Streep och Daniel Day-Lewis. Washington får med hela spektrat av känslor i sin prestation; glädje, uppsluppenhet, nostalgi, ilska, bitterhet, ånger etcetera. Jag hoppas innerligt att han vinner.

Notering: Även Ryan Gosling är en stark kandidat att vinna för La La Land, då han vann en Golden Globe för samma roll (Golden Globe-galan delar upp vissa kategorier efter genre). Inte för att jag tyckte hans prestation var så märkvärdig.

Bästa kvinnliga huvudroll

Trolig vinnare/Personlig favorit: Isabelle Huppert för Elle. Här sammanfaller alltså vad jag tror och hoppas. Huppert bjuder oss på en komplex prestation, som ändå är lätt att förstå. Själva filmen borde egentligen ha fått fler nomineringar, då den berättar en mycket intressant historia om en kvinna som tvingas ta itu med sitt förflutna, sin samtid och framtiden på en och samma gång.

Notering: Detta är tjugonde gången Meryl Streep är Oscarsnominerad. Hon kommer troligtvis inte att vinna, mest för att det hade varit orättvist om hon vann varje år, men visst är hon lika duktig som hon alltid är. Denna gången har hon nominerats för sin insats som den snurriga, talanglösa och godhjärtade societetsdamen i Florence Foster Jenkins. Emma Stone har dock en chans att vinna för La La Land, av samma anledning som Gosling kan vinna sin kategori. Om Oscarsstatyetten skulle delas ut till den skådespelare som hade den mest uppenbart falska dialekten och fick en av det gångna seklets mest kända personer att framstå som allmänt falsk och fåfäng, hade den gått till Natalie Portman för Jackie. Men detta är Oscarsgalan, inte Razziegalan.

Bästa manliga biroll

lion01
Foto: Scanbox Entertainment

Notering: Den här kategorin är lite svårare att komma med en slutsats om, eftersom Aaron Taylor-Johnson, som vann statyetten i samma kategori på Golden Globe-galan för Nocturnal Animals, inte ens är nominerad.

Trolig vinnare: Dev Patel för Lion. Detta var en mycket stark film, som handlade om en mans sökande efter sitt ursprung. En mer känsloladdad upplösning får man leta länge efter.

Personlig favorit: Michael Shannon för Nocturnal Animals. Egentligen skulle jag inte bli besviken om Patel vann för Lion, men jag tycker att Nocturnal Animals var en ruggigt bra thriller. Och jag älskar att se Michael Shannon när han hittar en bra roll. I denna film spelar han en polis som är minst lika obehaglig som de män han jagar.

Bästa kvinnliga biroll

Trolig vinnare/Personlig favorit: Viola Davis för Fences. Okej, här har Davis fuskat i och med att hon egentligen hade kunnat bli nominerad i huvudrollskategorin; hon siktade in sig på birollskategorin för att hon skulle ha större chanser att vinna. Men jag hoppas att hon vinner ändå, för Davis är alltid duktig och särskilt här, när kvinnan hon spelar till slut får nog.

Notering: Detta är fjärde gången Michelle Williams är nominerad för en Oscar, denna gången för Manchester by the Sea. Hon medverkar inte i många scener. Men det finns en scen, när hon träffar sin ex-make efter många år, som är så hjärtskärande att jag tycker hon skulle förtjäna att vinna.

Bästa manus, baserat på förlaga

moonlight 1
Foto: Lucky Dogs

Trolig vinnare: Moonlight. Den här filmen har ett oerhört intelligent manus. Ibland är det som sägs väldigt abstrakt. Andra gånger är det som sägs väldigt konkret. Vid många tillfällen sägs inte så mycket, vilket ofta är minst lika viktigt. Vad som än sägs, eller hur det sägs, är det engagerande och är alltid relevant för filmupplevelsen.

Personlig favorit: Fences. Jag skulle inte bli besviken om Moonlight vann. Och Denzel Washington kan sägas ha ”fuskat” lite, i och med att han tagit en Tony-vinnande (Broadway-scenens motsvarighet till Oscarsgalan) pjäs och mer eller mindre bara filmat av den. Men det är fortfarande ett oerhört bra manus. Washingtons karaktär håller låda i runt trettio minuter i början av filmen. Det blir aldrig tråkigt, utan lyckas vara engagerande, trots, eller kanske på grund av, att man inte får komma upp för luft förrän han (äntligen) tystnar en liten stund.

Notering: Detta är den enda av de större filmkategorierna där jag alltså inte tycker att Arrival borde vinna. Detta av den enkla anledning att manuset inte är lika imponerande som resten av filmen, vilket beror på att Villeneuve har valt att berätta med bildspråk snarare än det skrivna manuset. Det är inte fel, filmen förtjänar inte en Oscar i denna kategori.

Bästa originalmanus

The_Lobster
Foto: Lucky Dogs

Notering: Manuskategorierna är mina favoriter, eftersom manuset i hög grad bidrar till om filmer står eller faller. Här smyger sig också mindre filmer in, även om de sällan vinner då de större produktionerna ofta verkar vinna i dessa kategorier av bara farten (sa han med bitterhet i rösten).

Trolig vinnare: La La Land. La La Land förtjänar inte att vinna denna kategori, men av någon anledning är folk väldigt imponerade av denna film. Då kan vi inte göra annat än att anta att den kommer vinna för bästa manus.

Personlig favorit: The Lobster. Denna surrealistiska dystopi med en lönnfet Colin Farrell i huvudrollen har ett så skruvat manus att jag inte kan låta bli att skratta under de mest hemska ögonblicken. Manuset lyckas dessutom vara skruvat utan att bli alltför flummigt och är tankeväckande om politik, religion och det moderna samhällets motsägelsefullhet.

Bästa foto

silence-1
Foto: Noble Entertainment

Notering: Jag gillar denna kategori, men är långtifrån en expert på den. Därför ska du inte bara ta det jag säger med en nypa salt, utan med en näve. Martin Scorseses Silence är endast nominerad i denna kategori i år och den bjuder på väldigt vackra och ibland brutala bilder från 1600-talets Japan. Vi ska nog inte räkna bort den.

Trolig vinnare: La La Land. Även om jag inte är överförtjust i La La Land, kan jag inte förneka att det är en mycket snygg film, som använder sig av många olika tekniker och är lekfull med färger. Här skulle jag inte bli besviken om den vann.

Personlig favorit: Arrival. Arrival är ett enastående hantverk, som sagt. Detta gäller även fotot, som bjuder oss på stora öppna landskap med stillastående vertikala rymdskepp, men även ett bildspråk som gör att vi förstår när något har en specifik innebörd och som talar om för oss att det som händer i bild antingen händer nu eller i någon annan tidsrymd. Ja, det är en abstrakt motivering, men det är en abstrakt film och en mer konkret motivering hade förstört filmupplevelsen för de av som inte har sett den än.

Vilka är dina favoriter?

Detta var alltså mina gissningar och personliga favoriter. Jag kan, så klart, vara helt ute och cykla. Oscarsgalan bjuder ofta på minst en överraskning, som när Sean Penn vann en Oscar för bästa manliga huvudroll för Milk samma år som Mickey Rourke vunnit på alla andra galor för The Wrestler.

Har du någon personlig favorit?

Kommentera gärna direkt här i artikeln eller på Facebook.