5 reklamer med skådisar som välte internet

5 reklamer med skådisar som välte internet

Filmtopp
Uppdaterad 04 november 2021 kl. 10:11 | Publicerad 26 juli 2021 kl. 08:07

Har du hängt med på dessa internet-fenomen?

Så gott som alla varumärken drömmer om reklamsamarbeten med kändisar. Förhoppningen är att lite av strålkastarljuset som lyser på de kända profilerna också ska spilla över på företaget. Ofta kan den typen av samarbeten kännas krystade, men allt som oftast är det trots allt en effektiv metod för framgångsrik marknadsföring. Nedan listar vi fem samarbeten mellan skådisar och företag som har blivit virala.

Alec Baldwin och eToro

Det senaste året har den sociala handelsplattformen eToro lyckats blir virala med en reklam de spelat in tillsammans med skådespelaren Alec Baldwin. Det lyckade samarbetet har enligt denna källa lett till att reklamen visats nästan 30 miljoner gånger, bara på Youtube.

Vad som är så fascinerande med den virala eToro-reklamen är att den egentligen inte är så märkvärdig. Vi får se det som ett bevis på vilken dragningskraft Alec Baldwin faktiskt har. 

Terry Crews och Old Spice

Terry Crews är en före detta amerikansk fotbollsspelare som efter sin idrottskarriär sadlat om till skådespelare. Vi har bland annat kunnat se honom i filmer som Deadpool 2 och serier som Brooklyn Nine-Nine

För några år sedan gjorde den muskulösa skådespelaren dessutom storsuccé med sina reklamer tillsammans med Old Spice. De testosteronstinna och smått urspårade reklamerna lockade många till skratt och de var som färdigpaketerade memes, redo att delas över hela internet.

Mikael Persbrandt och Vasakronan

År 2007 träffade Vasakronan helt rätt när de gav ut en reklam med en dansande Mikael Persbrandt. I reklamen kan vi se den svenska stjärnan trippa omkring inne i Kista Science Tower samtidigt som han städar och förbereder kontoret. 

Reklamen är underhållande i sin egen rätt och den uppmärksammades på flera håll i media och på internet. Vad som dock gjorde att den uppskattades extra mycket är reklamens inspirationskälla. Innehållet i reklamfilmen är nämligen påtagligt likt Fatboy Slims “Weapon of Choice”-video där Christopher Walken dansar runt. 

Några år efter att musikvideon kom ut gjorde SVT Kobra en tolkning på videon med just Persbrandt, och vi får anta att det var den som i sin tur låg till grund för Vasakronans reklam.

Matthew McConaughey och Lincoln

Det är svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att Matthew McConaugheys bilreklamer för Lincoln blev virala. En förklaring är givetvis skådespelarens enorma stjärnstatus och hans larger than life-attityd, som alltid drar till sig uppmärksamhet. Men bortsett från det är hans Lincoln-reklamer egentligen inte speciellt uppseendeväckande (även om den med tjuren kanske är lite konstig). 

Trots det spreds reklamerna som en löpeld över internet och det skämtades flitigt om dem på flera populära talk shows, som exempelvis Conan och Ellen.

Snoop Dogg och Klarna

Vi avrundar listan med ytterligare ett svenskt reklamsamarbete. Häromåret gjorde Klarna stor succé när de gjorde reklamer tillsammans med den världskända artisten Snoop Dogg. I reklamsamarbetet gick artisten, som har en historia av namnbyten, under namnet “Smoooth Dogg”. 

Klarna hade redan tidigare lyckats få mycket uppmärksamhet för sina reklamer som var del av smoooth-kampanjen, men när Snoop Dogg klev in i bilden blev spridningen ännu mer påtaglig. Branschtidningar inom både finans och reklam uppmärksammade samarbetet och det gjorde även flera av de stora svenska tidningarna. 

Reklamerna med Snoop Dogg fick dessutom ännu mer uppmärksamhet på grund av att Konsumentverket hade invändningar mot dem. Det lär kosta att få med artisten i en reklam, men med tanke på succén gissar vi att Klarna trots allt är nöjda med beslutet.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL