10 utbuade filmer på Cannes Filmfestival

10 utbuade filmer på Cannes Filmfestival

Uppdaterad 24 maj 2023 kl. 16:05 | Publicerad 18 maj 2015 kl. 15:05

Förtjänade dessa filmer att buas ut?

Just nu hålls filmfestivalen i Cannes, Frankrike. Röda mattan har rullats ut för ta emot filmskapare och skådespelare från hela världen. Dock är det inte alltid som biopublikens åsikter är särskilt vänliga. Det har hänt flera att filmer först har blivit utbuade för att senare komma tillbaka och bli framgångsrika. Här listas tio filmer som inte fick höra många snälla ord under festivalen.

Pulp Fiction (1994)

Pulp Fiction
Foto: Stiftelsen Svenska Filminstitutet

Quentin Tarantino blev inte direkt utbuad efter filmens premiärvisning under den 47:e Cannes-festivalen 1994. Däremot så hördes höga protester när han utsågs till vinnare av festivalens största pris ”Palme d'Or” (Guldpalmen). Flera menade att Krzysztof Kieślowski förtjänade priset för sin film Den Röda Filmen. 

Äventyret (1960)

äventyret

Michelangelo Antonioni hade det inte lätt under den 13:e festivalen i Cannes. Äventyret väckte så förargliga känslor hos biopubliken att regissören och filmens huvudrollsinnehavare Monica Vitti flydde salongen i panik. Idag anses filmen vara italienarens mästerverk.

The Tree of Life (2011)

tree of life
Foto: AB Svensk Filmindustri

Åsikterna kring Terrence Malicks film var väldigt skilda efter visningen. Många menade att den var alldeles för långsam och pretentiös och buade därför redan under filmen. Andra tyckte att den skulle hyllas. Filmen vann Guldpalmen och nominerades till en Oscar för Bästa Film.

Da Vinci-koden (2006)

Da Vinci Code
Foto: Sony Pictures

Det är sällan ett vinnande koncept när Hollywood väljer att satsa mycket pengar på att filmatisera en bestseller och senare visa upp den på Cannes. Ron Howards verk med Tom Hanks i huvudrollen fick svidande kritik och många lämnade salongen under själva visningen.

Marie Antoinette (2006)

marie antoinette
Foto: Sony Pictures

Regissören Sofia Coppola hade inte släppt något sen sin succé Lost in Translation (2003). När hon nu återvände med Marie Antoinette så möttes hon av negativ kritik. Hennes tolkning av historien om den franska drottningen provocerade många fransmän med inkorrekt fakta, modern musik och lata dialoger.

Irreversible (2002)

Foto: StudioCanal
Foto: StudioCanal

Återigen en film som både hatades och hyllades. Av vissa ansågs den visa upp viktiga sidor av vad våld kan leda till medan andra ansåg den vara stötande och provocerande. Ett litet fåtal satt kvar genom hela filmen under premiärvisningen.

Taxi Driver (1976)

Taxi Driver--(None)
Foto: SF Bio AB

Det kanske är svårt att tro att Martin Scorseses mästerverk möttes av stora burop när den hade premiär 1976. Publiken menade att filmen var alldeles för våldsam och gav fel bild av hur man ska bidra till samhället. Den blev utnämnd till vinnare av Guldpalmen och när priset delades ut hördes högljudda protester. Filmen blev senare nominerad till fyra Oscars, bl. a. för ästa Film och Bästa Manliga Huvudroll av Robert De Niro.

Antichrist (2009)

antichrist
Foto: Nordisk Film AB

Återigen en film med delad uppfattning, denna gång skapad av dansken Lars von Trier. Hela salongen kom till liv efter visningen med både applåder och burop. Buropen hördes dock högst och filmen tilldelades ett slags ”anti-pris” med motiveringen ”den mest kvinnohatande filmen från den mest självutnämnt stora regissören i världen”.

Wild at Heart (1990)

Foto: The Samuel Goldwyn Company
Foto: The Samuel Goldwyn Company

Även om David Lynchs film till slut vann Guldpalmen så fick den en väldig massa burop vid prisutdelningen. Det var främst filmens våld-och sexscener som vissa i publiken blev stötta av, samtidig som flera istället gillade det och försökte lyfta fram filmen.

Sea of Trees (2015)

Sea of Trees
Foto: Sony Pictures

Under årets festival var det Gus Van Sant som blev det första offret att bli utbuad. Med Matthew McConaughey och Naomi Watts i huvudrollerna har detta varit en av de mest omtalade inför årets tillställning. Vad det var som kritikerna ogillade är lite oklart än men personligen kommer jag inte lyssna på dem utan själv ge filmen den ärliga chans den förtjänar då den når svenska biografer.

För fler recensioner, listor och nyheter, följ Filmtopp.se på facebook och twitter.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL