Pixar – Ett sjunkande skepp?

Pixar – Ett sjunkande skepp?

David Lindahl | Krönika
11 april 2018
David Lindahl | Krönika
11 april 2018

Animationsstudion har sett bättre dagar och frågan är om det går att rädda Pixars dalande rykte?

Vad har Toy Story, WALL-E, Bilar och Monsters, Inc. gemensamt? De kommer alla från Pixar. En gång i tiden en filmisk pionjär med siktet inställt mot stjärnorna. Men vad är animationsstudion i dag? Kanske snart blott en skugga av sitt forna jag.

Woody från Toy Story.
Foto: Buena Vista Pictures Distribution

De flesta av oss har säkert förtrollats av animationsstudion Pixars kreativitet. Talande bilar, levande leksaker, monster som samlar på barnskrik, råttor som lagar mat och soprobotar som finner kärlek. Filmstudion tycks ha varit expert på att ta de mest udda men samtidigt simpla idéer och förvandla till mästerverk. Men på senare år har något förändrats med Pixar. Företagets namn genererar inte samma häpnande och imponerande reaktioner som det en gång gjorde.

På en stadig basis har Pixar levererat produktioner nästan årligen sedan långfilmsdebuten Toy Story från 1995. Totalt 19 långfilmer på ungefär 22 år är en imponerande bedrift. Men vad som en gång var unika och påhittiga projekt har på de senaste åren förvandlats till trista uppföljare. Toy Story 2 släpptes redan 1999 och var studions tredje film. Sagan om de levande leksakerna var länge den enda historien som studion vågade berätta flera gånger om. Men från början var den uppföljaren ett oönskat beställningsjobb från Disney. Pixar ägdes inte ens då av filmjätten och meningen var först att Toy Story 2 skulle släppas direkt på DVD/VHS.

Valet att annars hålla sig till nya idéer har visat sig vara klokt. Fram till och med Toy Story 3 från 2010 är det nog få som skulle klaga på Pixars prestationer. Men efter det hände något som gjorde hål i den annars stabila skutan.

Pixars film Modig.
Brenda Chapman sparkades som regissör för Modig. Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures.

2011 släppte Pixars store man John Lasseter "Bilar 2", den första uppföljaren efter Toy Story-filmerna. Reaktionerna lät sig inte vänta och studion hade på riktigt släppt sin första svaga film. Året därpå släpptes Modig, en film som skulle bli studions första kvinnligt regisserade projekt. Brenda Chapman ledde inledningsvis produktionen, men sparkades på grund av att hon inte delade Pixars kreativa syn. Hon har i efterhand talat ut om sin besvikelse över vad som borde ha blivit en milstolpe för kvinnor inom animationsbranschen. Modig blev därmed studions andra mediokra film.

I samband med me too-rörelsens framfart förra året tog John Lasseter en paus från Pixar på grund av olämpligt beteende mot kvinnor. Samtidigt vittnade flera av företagets anställda om ett mansdominerat arbetsklimat inom den så kallade "pojkklubben". Ett hårt slag mot företaget som blivit erkänt för att fostra kollektiv kreativitet. Med detta i åtanke finns det kanske ett samband med att Brenda Chapman fick lämna produktionen av Modig.

Känslorna i Pixars Inside Out, en av de bästa filmerna 2015.
Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures.

Filmerna som sedan följde gav lite att imponeras över. Insidan ut är dock ett undantag där det stundtals gick att skymta lekfullheten och kreativiteten som en gång var grundstommen i en Pixar-produktion. Trots att den hamnade på vår lista över de 10 värsta missarna i Pixars filmer.

Annars placerar sig uppföljare som Hitta Doris och Monsters University bland studions sämsta filmer. Bilar 3 gav en liten upprättelse från den betydligt svagare föregångaren, men lämnade inget bestående intryck. Den gode dinosaurien var ett tumultartat projekt som tog fem år att slutföra och ledde Pixar in i ekonomiska svårigheter med regissörsbyten och avskedad personal.

Pixars senaste produktion Coco drog hem fina recensioner, men kändes ändå som ett ganska säkert spelat kort. Den berörde ämnen som död, familj och vänskap, men innehöll samtidigt uttjatade klyschor som den överdrivet ondskefulle skurken och byfånens slutliga upprättelse.

Kanske är vi så vana vid att Pixar levererar genomtänkta filmer som passar alla åldrar. För det är verkligen där studions styrka har legat. Att leverera familjeunderhållning samtidigt som djupare budskap bakas in och skapar en större mening. Om det så är klimat- och miljöpåverkan, energibrist eller samhällspolitik, har filmerna ofta präglats av ett allvar kombinerat med en lekfullhet. Någonstans gick Pixar vilse och med facit i hand blir Toy Story 3 en skiljevägg som den sista riktigt bra produktionen. Framöver väntar filmer som Superhjältarna 2 och Toy Story 4. Återigen uppföljare på redan etablerade historier som därmed begränsar möjligheterna för nytänk.

Kanske finns det fortfarande en chans att rädda Pixar från fullständig kollaps. Men i dagsläget börjar animationsstudion likna ett sjunkande skepp från en medioker Pirates of the Caribbean-film.

Vad tror du om Pixars framtid? Sjunker skeppet till botten eller kommer hålen att tätas?