Att klaga på föråldrade filmeffekter håller inte

Att klaga på föråldrade filmeffekter håller inte

David Lindahl | Krönika
16 oktober 2017
David Lindahl | Krönika
16 oktober 2017

Tekniken vs Tiden

Tekniken går ständigt framåt och specialeffekterna blir allt mer imponerande. Men vad gör det med forna tiders filmer, och hur ska vi förhålla oss till dem? Filmtopp reflekterar kring saken.

Sean Connery kör en bil som James Bond
Sean Connery som James Bond i filmen Dr. No. Foto: MGM.

Jag vet inte hur många gånger jag hört frasen ”den var bra för att vara en gammal film med dåliga effekter”, angående äldre produktioner. Eller att samma argument används för att inte se filmen alls.

Jag antar att de tankegångarna kan vara bra ur ett forskningsperspektiv där blickarna med fördel bör riktas framåt för att utveckla teknik och samhälle till det bättre. Men ur en kulturell aspekt förstår jag inte hur vi över huvud taget ska kunna uppskatta något från det förflutna med den inställningen.

LÄS OCKSÅ: Krönika: – Filmskapare Varför alla dessa ursäkter?

Allting föråldras. Teknik, film, människor, natur och samhälle. Inget består för evigt. Om 30 år kommer människor tycka att filmer som Avatar och 2010-talets superhjälteproduktioner, ser gamla och tråkiga ut. De övergöds med digitala effekter och vi berömmer dess teknik. Samtidigt sades samma sak på 90-talet om katastrof- och rymdfilmerna. Och även på 80-talet om dess splatterproduktioner där filmblodet förbättrades avsevärt jämfört med 70-talet.

På samma sätt som det går att uppskatta en gammal vinylskiva eller en charmig radio från 50-talet, måste vi också kunna se värdet i filmer från förr. John Wayne kan se lite fånig ut när han drar och skjuter med sin revolver, Harrison Fords knytnävsslag låter kanske lite högt i Indiana Jones-filmerna och bakrutan i bilscener från 40 och 50-talet rör sig möjligtvis lite konstigt. Men vad gör det?

LÄS OCKSÅ: Krönika: Har vi fått slut på unika teman för nya filmer?

Effekter är i många sammanhang en sådan liten del av en film att de passerar förbi obemärkta. Det finns så mycket annat att lägga fokus på: det narrativa, skådespelet, fotot, budskapet, musiken, dolda meningar, sociala mönster och samhällsförklaringar ur en större kontext, bara för att nämna några exempel.

Om vi dömer ut film på grund av föråldrade effekter undrar jag varför vi ens tittar på det?