Vinner David Fincher en Oscar för Mank?

Vinner David Fincher en Oscar för Mank?

Filmtopp
25 april 2021 kl. 14:04
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Regissören David Fincher har aldrig vunnit en Oscar.

David Fincher är av många ansedd som en av tidernas främsta regissörer. I årets upplaga av Oscarsgalan är han nominerad för bästa regi med sin film “Mank”, något han har blivit två gånger tidigare.

Mank.
Foto: Netflix/Angel Films.

Med enastående filmer som "Fight Club", "Se7en" och "The Social Network" är det ett under att David Fincher aldrig har Oscarsbelönats för bästa regi. Årets Oscarsgala går av stapeln söndagen den 25 april och återigen har David Fincher chansen att kamma hem det åtråvärda priset. Det är hans film Mank, som handlar om den legendariske manusförfattaren Herman J. Mankiewicz, som har belönat honom med ännu en nominering.

Motståndet Fincher ställs inför utgörs av Chloé Zhao som regisserat Nomadland, Lee Isac Chung med filmen Minari, En runda till av Thomas Vinterberg och Emerald Fennell med filmen Promising Young Woman.

 

Filmerna David Fincher tidigare nominerats för

Man kanske tycker att David Fincher borde ha hur många Oscarsnomineringar som helst med tanke på alla filmer han skapat, men faktum är att han innan Mank bara har varit Oscarsnominerad två gånger i kategorin för bästa regi. Första gången var för Benjamin Buttons otroliga liv från 2009, andra gången för The Social Network, 2011.

Benjamin Buttons otroliga liv är en film som handlar om en man som åldras baklänges. Han föds som en gammal man och blir sedan yngre och yngre ju längre tiden förflyter. Filmen vann tre Oscars för “Bästa smink”, “Bästa scenografi” och “Bästa specialeffekter”. Många trodde på förhand att David Fincher också skulle kamma hem priset för bästa regi, men så blev som bekant inte fallet.

Två år senare, 2011, vann även David Finchers film The Social Network tre Oscars. Filmen som berättar historien om Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs skapande av den sensationella plattformen. Inte heller denna gången blev det någon Oscar för bästa regi, utan filmen vann istället i kategorierna “Bästa manus efter förlaga”, “Bästa klippning” och “Bästa filmmusik”.

 

Därför vinner inte Mank på årets Oscarsgala

Trots att Mank på förhand är galans favorit med hela 10 nomineringar tror jag inte att den håller hela vägen för att Fincher ska få sitt pris.

Vissa menar på att filmen är ett mästerverk med tanke på precisionen och noggrannheten i alla historiska referenser, men jag är tyvärr inte enig där. Även om filmen är just det, klinisk i sina referenser, så är det inte tillräckligt för mig. En av anledningarna är att Gary Oldmans prestation som huvudrollsinnehavare bara är “okej”, men den stora haken för min del är att även om Herman J. Mankiewicz är en intressant och unik person, så blir en hel film om honom lite överdrivet.

Det finns inte tillräckligt mycket detaljer och unicitet som gör det värt att bygga en film runt en sådan person och att använda “Mank” som protagonist. Det känns bitvis som att hela filmens syfte endast blir att försöka övertyga tittaren om att Mankiewicz var av större betydelse än han faktiskt var. Jag menar inte att filmen på något vis är dålig, för det är den absolut inte. Jag menar bara att en Oscar för filmen skulle vara att ta i eftersom ovan nämnda anledningar gör att filmen känns en aning krystad.

Filmens fotografi är något av det bästa som gjorts. Med den svartvita iscensättningen blir det något helt utöver det vanliga och om filmen ska vinna en Oscar så borde det vara i den kategorin.

 

Tre personliga favoriter av David Fincher, som han borde vunnit för

Se7en (1995)

Se7en.
Foto: New Line Cinema.

Denna kioskvältare till film är vad jag kallar en klassiker. Den har allt, makalöst fotografi för att iscensätta ett grått och regnigt Boston, karaktärer man både hatar, älskar och känner avsky för och sist men inte minst har filmen ett klimax och en tredje akt som kanske är filmhistoriens bästa.

Kemin mellan Brad Pitt och Morgan Freeman är högklassig, när de två ständigt försöker få fast en seriemördare men hela tiden faller på målsnöret. Filmen utforskar hur det polisiära yrket påverkar Freeman och Pitts karaktärer och hur mycket av ens tid, tankar och liv som rimligtvis får gå åt till att försöka få bukt på den ondska i världen som seriemördaren i filmen symboliserar.

Det som gör den här filmen verkligt bra, och till en Oscarsvinnare i mina ögon, är att när man sitter där i soffan och har sett två tredjedelar av filmen så har man fortfarande inte en susning om hur filmen kommer att sluta. Filmen tar så många oväntade vändningar att man tappar hakan, och allt signerat i vad som blivit klassisk David Fincher-anda!

Fight Club (1999)

Fight Club.
Foto: 20th Century Fox.

När "Fight Club" kom år 1999 började människor direkt spekulera i vad filmen egentligen handlar om. Nog är det så att filmen egentligen formulerar någon typ av kritik mot kapitalism, precis som boken den baserar sig på gör. Filmens premiss går ut på vad det kapitalistiska samhället vi lever i kan göra med en människa, även om det är högst överdrivet för underhållningssyfte.

För mig har den här filmen blivit en favorit eftersom det är en av få filmer som verkligen lyckas skapa en illusion av att någonting är på ett visst sätt, bara för att i filmens slutskede avslöja för tittaren att allt bara är just det, en illusion.

Detta är också David Finchers kanske mest originella film. Både stilen och hur filmen i stort är utformad. Fight Club lyckas också bevisa exakt vad den aspirerar på att bevisa. På något sätt känner man mer för Brad Pitts karaktär som egentligen ska fungera som antagonist och inte alls lika mycket för Edward Nortons karaktär som utgör protagonisten. Det är exakt detta Fight Club vill visa på, att vi människor leviterar mot allt som symboliserar makt, pengar och är häftigt. Helt klart värdig en Oscar.

Zodiac (2007)

Zodiac.
Foto: Paramount Pictures.

Den här filmen skiljer sig från andra kriminalfilmer av flera anledningar, men framför allt så lyckas Zodiac med att göra tittaren så pass investerad och benägen att få veta vem seriemördaren är. Det är en film som håller dig i ett järngrepp över den drygt två och en halv timmar långa speltiden.

Jake Gyllenhaal, som spelar huvudrollen som serietecknare för tidningen som står i filmens centrum, gör ett makalöst arbete. Jag kan knappt räkna upp en handfull prestationer där skådespelarna lyckats få en att känna så mycket för karaktären i fråga. Hela filmen blir personlig via Gyllenhaal, som på ett utvalt sätt känner att han bara måste lösa fallet och fylla ett tomrum inom sig själv. Det är David Finchers smarta och rappa regi möjliggör detta, och som gör att Zodiac skrider över gränserna för vad som tidigare var möjligt i en kriminalfilm.

Precis som med "Se7en" är det i den tredje akten som den här filmen verkligen visar att den skulle haft en Oscarsstatyett. Den kusliga känslan av ovisshet och klimaxet, som även det lämnar tittaren förundrad, är högst svårslaget.

 

Oavsett hur det går för David Fincher och hans film "Mank" på söndag kan man inte ta ifrån honom det filmarvet han håller på att skapa. Fincher har kommit att kallas för en av de mest inflytelserika talanger i Hollywood och det med rätta. För tittar man på vad han åstadkommit under sin snart 30 år långa karriär som filmskapare, står det klart att det finns få som konsekvent kan skapa så skarpa filmer som David Fincher kan.

 

Vidare läsning:

Recension: Mank (2020)

Oscarsgalan 2021 - alla nomineringar

 

Loke Westberg

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL