Skådespelarens ord om Robert Gustafsson: ”Han är lös i huvudet”
Filmtopp intervjuar Simon Gregor Carlsson och Jens Hultén
Skådespelarna Simon Gregor Carlsson och Jens Hultén om ”Regnmannen”, konspirationsteorier och vad som händer när man jobbar med Robert Gustafsson.
När Simon Gregor Carlsson och Jens Hultén skulle förbereda sig för sina roller i Regnmannen tog de helt olika vägar. Simon ringde runt till kompisar som jobbar på kommun. Jens behövde inte ens leta. Han spelar konstnären, den fria själen – en karaktär han inte hade svårt att hitta.
– Jag har nog levt så många liv och då menar jag inte återfödelse. Men alltså under mitt drygt 60-åriga liv så har jag varit med om så många olika resor med mig själv. Så jag hittade den här gubben långt tidigare.
Simon däremot spelar motsatsen – den stabila kommunmannen.
– En stabil, lugn och en man som vill göra rätt för sig. Och väldigt mjuk och fin mot sin närhet. Jag har ju aldrig jobbat på kommun så jag vet inte hur det går till. Men vi har kompisar som gör det så jag började snacka med dem. Hur ser det ut? Hur går det till? Mer bara de här praktiska detaljerna.
”Han är lös i huvudet” – om att jobba med Robert Gustafsson
Jens har jobbat med Robert Gustafsson tidigare, redan i Hundraåringen och kemin fungerar fortfarande.
– Jag hade egentligen bara scener med Robert. Jag gillar att sitta och pladdra med Robert. Han är lös i huvudet, han är rolig. Och sen funkar vi när vi jobbar. Det svänger.
Simon hade mest scener med andra skådespelare, men gillade samarbetet med både regissören Hannes Holm och kollegorna.
– Det var ju väldigt kul att jobba med Hannes. Sen var det ju jättehärligt att få jobba med Emelia såklart. Vi känner varandra lite sen tidigare också så vi hade väldigt kul. Karin är också fantastisk.
Hannes Holm – regissören som låter skådespelarna vara
Båda är överens om att Hannes är en speciell regissör att jobba med.
– Han ser till att få det han vill utav oss som skådespelare. Alltså en bra regissör är ju den som låter en vara tycker jag. Ja, jag kan göra min grej, men sen kan du styra mig lite. En liten putt, om du bara gör och tänker så eller provar det där. Då fattar jag, säger Jens.
Han fortsätter:
– Det finns regissörer som ska komma fram och berätta hela den här rosen. ”Jag vet, för jag har läst samma manus. Du behöver inte berätta det”. Det finns sådana regissörer, och det är han inte. Så han har lätt att skapa ifred samtidigt som man har en liten volymhöjning. Så han var jävligt skön. Bra regissör helt enkelt.
"Om du hade makten, vad skulle du göra?"
När vi frågar vad filmens budskap egentligen är blir det djupare än väntat. Simon kokar ner det till en enkel fråga.
– För mig är det väldigt såhär, om man ska riktigt koka ner sig. "Om du hade makten, vad skulle du göra?"
Jens tar det ett steg längre.
– Sen då den andra sidan av det, hur ska du förhålla dig till den som har makten? Ska du tro på den eller ska du inte göra det? Ska du ifrågasätta den eller ska du blint följa den tills det inser sig vara fel?
Han drar paralleller till dagens samhälle.
– Det kan vi väl applicera på dagens samhälle eller värld. Ska vi förhålla oss till de här ledarna, de som har fått för sig att de äger världen? Eller de här techförbjudarna. Ska vi liksom följa med och tro att det de lovar kommer bli bra för mänskligheten. Eller ska vi våga sätta ner foten och säga ”nej vänta, det här tror jag inte på”.
AI, konspirationsteorier och varför vi ser ansikten i buskar
Skådespelarna filosoferar vidare ett steg längre och kommer in på samtal om AI och konspirationsteorier – något Jens tycker är fascinerande.
– Det är ju det här med AI då. Vad ska man tro på? Just det här med konspirationsteorier. Anledningen till att vi över huvud taget kan se ett ansikte i en buske, det är ju för att vi en gång i tiden var jägare och samlare. Och vi var tvungna att förutse faror i buskar.
Han filosoferar vidare:
– Jag brukar gilla att prata om mikro och makro. Det som sker i det lilla rummet sker också i det stora rummet. Om du bara lyfter blicken. Eftersom allting handlar om människor. Och människor funkar likadant. I små grupper eller stora grupper. Det är en gruppdynamik.
”Regnmannen” har premiär på bio den 25 december. Kanske finner du fler av de filosofiska svaren efter du upplevt filmen. Det återstår att se!
Filmtopp uppdaterar dig med nyheter och tips inom streaming. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.