Intervju: Tuva Novotny (Borg)

Filmtopp på presskonferens för "Borg"

Eric Diedrichs
Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 15:07 | Publicerad 07 oktober 2016 kl. 18:10

På trädgårdsföreningen i Göteborg hölls häromdagen, tisdagen den 4:e Oktober, en presskonferens för den svenska storsatsningen Borg. En film med ambition att ge en djupare bild av rivaliteten mellan de två tennisikonerna Björn Borg och John McEnroe. En rivalitet som kulminerade i giganternas legendariska kamp om världsmästartiteln på Wimbledon 1980. En match som än idag klassas som en av de främsta genom tiderna. 

Filmen samproduceras av Film Väst och har i stor utsträckning spelats in i Göteborg. Närvarande under konferensen var regissör Janus Metz Pedersen (True Detective, Armadillo), manusförfattare Ronnie Sandahl (Svenskjävel), producenterna Fredrik Wikström Nicastro (En man som heter Ove) och Jon Nohrstedt (Bamse och tjuvstaden), samt skådespelarna Sverrir Gudnason, som spelar Björn Borg, Shia LaBeouf, som spelar John McEnroe, Stellan Skarsgård, som spelar Borgs tränare Lennart Bergelin, och Tuva Novotny, som spelar Borgs ex-hustru Mariana Simionescu.

En sådan samling eminent branschfolk ledde givetvis till stort pådrag. Utöver svensk press i form av diverse dagstidningar och TV-stationer infann sig även dansk press och den brittiska filmtidningen Empire. Innan konferensen inleddes passade jag på att fråga producenterna om hur det var att återskapa Wimbledons arena.

[Jon] – Vi använde en arena i Prag. I raderna längst fram satt riktiga statister medan vi sedan får fylla på resterande publik digitalt. Responsen har varit stor och filmen har redan sålts in till många europeiska länder.

[Fredrik] – Vi ville göra en film som står sig bra på den internationella marknaden och kan jämföras med amerikanska produktioner. "Borg" förväntas ha premiär hösten 2017. men även om allt inte är inspelat än så borde vi hinna till planerat datum. Vi har nämligen klippt och redigerat allt material parallellt med inspelningarna. 

Film Västs VD Tomas Eskilsson välkomnade till konferensen och lämnade därefter över ordet till dagens moderator, Andrea Reuter (filmkritiker och TV-värd). Hon inledde med att fråga vilken typ av film "Borg" är:

[Ronnie] – "Borg" är en karaktärsdriven film. I det emotionella hjärtat finner vi två unga och ensamma män – med hela världens förväntningar på sina axlar – som konstant anses vara varandras fiender. Samtidigt har de en förståelse för att den enda som förstår vad de går igenom, är deras största rival. Det var den emotionella zon som intresserade mig från början.

[Janus] – Björn och John var två personer som ansågs vara varandras motsatser, men i själva verkat hade de mer gemensamt än vad folk tror. Med filmen försöker vi att se förbi ikonbilderna och få en grundläggande förståelse för vad det innebar för dem att vara människa och det pris som deras framgång kostade.

Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp. Fredrik Wikström Nicastro och Jon Nohrstedt.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp. Shia LaBeouf och Tuva Novotny.
p1020277
Foto: Filmtopp. Sverrir Gudnason och Shia LaBeouf.
p1020286
Foto: Filmtopp. Stellan Skarsgård, Sverrir Gudnason och Shia LaBeouf.

Stor del av pressavdelningens uppmärksamhet riktades åt Shia LaBeouf. En fråga som fångade stjärnans uppmärksamhet rörde hur han ska motbevisa John McEnroe, som har uttryckt viss oro över skådespelarens förmåga att gestalta honom:

– Han behöver se filmen. Jag är ganska säker på vad vi har åstadkommit och jag är övertygad om att han kommer att få se den innan premiären. Vi älskar John. Den största utmaningen var att inte göra en karikatyr av honom, utan att se bakom röken och ridåerna.

Kort därefter ställdes en fråga om rivalitet är viktigt för den kreativa processen.

[Shia] – På många sätt har det funnits en slags rivalitet mellan mig och Sverrir under hela inspelningsprocessen. Vi hängde aldrig med varandra förrän igår kväll, utan jag har hela tiden studerat honom på avstånd. Som McEnroe och Björn gjorde med varandra.

[Tuva] – Jag tror inte att vi behöver rivalitet i vårt kreativa liv, men som människor mäter vi oss mot varandra hela tiden. Om det är kärnan i filmen, så kommer den att vara universell.

[Stellan] – Skådespel handlar inte om tävlan, utan om samarbete. Det finns mycket mätande i världen, men skådespelet är en plats där du borde arbeta tillsammans.

Att det har varit viktigt att hålla historien nära sanningen råder det inga tvivel om. Tuva har haft ett gott samarbete med Mariana, som generöst har bidragit med allt Tuva känner att hon har behövt. Både Björn och John har haft möjlighet att läsa manuset och med Björn har det förts en dialog under hela skapandeprocessen. Dock har ingen i teamet träffat John i person; för att citera Shia "he's a tough dude to track down". På frågan om var utmaningen låg i att göra tennis cinematiskt, hade Janus mycket att säga. 

– Det har varit en utmaning, men som ni vet har vi massor av magiska trick att använda. Allt som har med tennis att göra sammanflätas med drama och karaktärer. Till och med deras spelteknik har blivit en del av storyn. Borg var en baslinjespelare, som la ett lock över sina känslor medan han kokade på insidan. McEnroe spelade väldigt aggressivt och försökte alltid att dominera spelet. I deras spelarsätt finner du två olika livssyner. Tennisen går hand i hand med filmens drama, narrativ och karaktärer. Allt handlar om vad det betyder för Borg och McEnroe att vara i en viss situation. Tennis är en psykologisk sport. Alla som spelar på toppnivå beskriver det som en blandning mellan boxning och schack. 

– Allt som händer runtom tennisbanan är vad som ger sporten mening. Jag tror att Borg och McEnroe var hjältar producerade i två väldigt olika samhällen under en väldigt specifik era. Senare idag ska vi filma en scen som utspelas på New York-klubben Studio 54. En klubb som symboliserade den hedonistiska och individualistiska kultur som John var en del av. Björn beskriver istället en rörelse i det svenska samhället, som under övergången till 80-talet gick från att vara socialdemokratiskt och kollektivistiskt inriktat till att bli mer individualistiskt orienterat.

På frågan om vad Sverrir gjorde för att bli Björn Borg berättar den stigande stjärnan att han innan före filminspelningen inte var särskilt sportintresserad.

– Jag var ingen sportkille innan. Jag fick börja träna femton timmar i veckan, vilket var ett helvete till en början. Men sen kändes det bra. Att göra det fysiskt var en nyckel till rollen.

– En massa kirurgi med, eller hur? Inskjuter Stellan med sitt karaktäristiska leende.

Efter presskonferensen leddes vi in till Trädgårdsföreningens konsertlokal, som nu är dekorerad för att efterlikna Studio 54. Där fick vi chans att fotografera stjärnorna.

Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp. Janus Metz Pedersen.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.
Foto: Filmtopp Media
Foto: Filmtopp.

För en filmintresserad var det givetvis kul att bara få vistas i samma rum som dessa yrkesmän, inte minst att få plåta dem lite och höra dem prata om sina arbeten. Men mest spännande var det att få närvara på inspelningen av Björn Borgs intåg på dekadenta Studio 54. En upplevelse jag snart kommer att försöka återge i en artikel. Håll dig uppdaterad på Filmtopp! 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL