Peter Grönlund

Exklusiv intervju med Peter Grönlund från "Goliat"-premiären

Uppdaterad 09 januari 2020 kl. 17:01 | Publicerad 10 oktober 2018 kl. 20:10

Peter Grönlund ger kartans blinda fläckar nytt liv med hyllade "Goliat".

Goliat

Efter framgångarna med den Guldbaggevinnande debutfilmen "Tjuvheder" (2015) är Peter Grönlund äntligen tillbaka med sin uppföljare. Förhoppningarna på "Goliat" och Grönlund var inför premiären till och med större än Davids ökände motståndare.

Det borde nämligen inte vara möjligt att göra filmer av absolut världsklass i en anonym landsbygdsort, med amatörskådespelare som aldrig stått framför en kamera i sina liv tidigare. Ändå är det precis vad Goliat har blivit genom Grönlunds filmskapande. I Filmtopps officiella recension av filmen skrev jag att "årets starkaste fyra är lika självklar som Goliats storhet".

Jag såg filmen på galapremiärkvällen i en fullsatt salong, på biograf Cinema i Norrköping. Goliat är inspelad i och omkring området, med de flesta av amatörskådespelarna bosatta här. Något som snabbt blev uppenbart när jag insåg att Sebastian Ljungblad, som spelar filmens huvudrollsinnehavare Kimmie, under flera års tid varit min granne.

På plats i salongen var givetvis även filmens regissör och manusförfattare, Peter Grönlund. Efter att han tackat av filmens skådespelare, som alla fick komma fram och smaka på en stående ovation från en oerhört stolt publik (medan eftertexterna rullade i bakgrunden), hade han nämligen satt av lite tid för en exklusiv intervju med Filmtopp.

Peter Grönlund
Peter Grönlund svarar på frågor efter galapremiärsvisningen. Foto: Stefan Blomberg

Vad fick dig att vilja berätta just den här historien?

– Det är flera saker. Jag tycker dels att det är spännande med platser som lämnar blinda fläckar på kartan. Jag är intresserad av parallellsamhällen där den här typen av strukturer kan uppstå. I Tjuvheder är det den hemlösa världen bland narkomaner i Stockholm, medan i Goliat är det en landsbygdsort med ett nedlagt bruk någonstans i Östergötland. Det andra var att jag är intresserad av familjen som grupp, hur man som familjemedlem måste förhålla sig till familjen. Framför allt relationen mellan fader och son.

Den sista scenen mellan fadern och sonen tillsammans i filmen var oerhört gripande, min absoluta favoritscen i hela filmen.

– Ja, den skrev jag faktiskt redan för tio år sedan. Det var det allra första jag skrev på filmen. Jag visste att jag hade en scen där jag ville skildra ett avsked mellan fader och son, där sonen förväntades ta över "verksamheten" på ett eller annat sätt. Det var det första konkreta jag skrev på Goliat och jobbade mig sedan bakåt från den scenen.

Sebastian Ljungblad och Joakim Sällquist
Huvudrollsinnehavarna Sebastian Ljungblad och Joakim Sällquist på premiären av Goliat. Foto: Stefan Blomberg

Du har ett väldigt speciellt sätt att göra dina filmer på, exempelvis genom användandet av amatörskådespelare. Hur kommer det sig att du vill skapa film på det sättet?

– I den socialrealistiska formen som jag arbetar utefter, behöver det finnas en autenticitet och trovärdighet. Det ska upplevas ligga jävligt nära sanningen eller verkligheten, på ett eller annat sätt. I den form som jag är ute efter, behöver man kunna bära med sig sina egna erfarenheter. Något inom en själv som aldrig riktigt velat läka helt. Vilket gör det svårt att gifta ihop den formen med professionella skådespelare.

– Där blir det väldigt knepigt utifrån det kontrakt man skapar med publiken. Att "det här är världen", "det här är premissen för den världen" och "såhär ser den ut". Om det plötsligt kommer ett, mer eller mindre, känt skådespelaransikte in där och bryter förtrollningen.

Det måste vara extremt svårt att veta om man har hittat rätt person för rätt roll, om de allra flesta aldrig har skådespelat tidigare. Eller går det att göra vem som helst bra, med hjälp av rätt stöd från regissören?

– Nej, det går absolut inte att få vem som helst att bli bra. Det behöver vara människor som har den där unika förmågan att omsätta sina personliga erfarenheter, i en fiktiv rollgestaltning. Det är ovanligt och jävligt svårt att hitta det. Det ligger en jättelång castingprocess bakom allt, som till slut [förhoppningsvis] leder fram till de rätta personerna för varje roll i filmen.

Peter Grönlund
Foto: Stefan Blomberg

Med det tackar vi Peter Grönlund för både en fantastiskt stark och rörande film, samt för att han tog sig tid att prata med oss under festligheterna vid galapremiären. Innan vi skiljdes åt hann han också berätta att nästa projekt kommer att bli en tv-serie i sex delar, där inspelningarna kommer att dra igång redan i januari.

Det är däremot fortfarande hemligt exakt vilken serie det rör sig om. Men som Filmtopps officiella "tv-guru" väntar jag nu givetvis med spänning på att få se hur Grönlund ska lyckas föra över sina filmskapar-kunskaper till den blomstrande världen av serier.

"Goliat" finns nu tillgänglig för alla att se på bio, gör dig själv en tjänst genom att gå och se den!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL