Intervju: Anne Bjørnstad och Jens Lien (Beforeigners)

Intervju: Anne Bjørnstad och Jens Lien (Beforeigners)

  • HBO
Eric Diedrichs
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 13:50 | Publicerad 17 augusti 2019 kl. 17:30

Ligger bakom Norges första HBO-original.

På årets upplaga av Way Out West hölls världspremiären av "Beforeigners" – HBO:s första norska originalserie. Serien är skapad av "Lillyhammer"-författarna Anne Bjørnstad och Eilif Skodvin och samtliga avsnitt är regisserade av Jens Lien. Innan visningen fick vi en exklusiv pratstund med Anne och Jens.

Anne Bjørnstad, Eilif Skodvin & Jens Lien. Upphovsmännen bakom Beforeigners.
Anne Bjørnstad, Eilif Skodvin & Jens Lien. Teamet bakom Beforeigners. Foto: HBO Nordic.

Att knäcka en originell idé inom polisgenren är långt ifrån enkelt. Men när Anne Bjørnstad och Eilig Skodvin presenterade Beforeigners för HBO nappade bolaget direkt. Med serier som Sopranos, Game of Thrones, The Wire, Six Feet Under, True Detective och The Leftovers har HBO blivit synonymt med kvalitetsprodukter. Att de ger Beforeigners grönt ljus är med andra ord ett kvalitetstäcken av högsta rang.

Serien, som också är HBO:s första norska originalproduktion, är ett slags samtida science-fiction-deckar-komedi där tusentals tidsresnärer plötsligt kommer på besök. De är antingen från stenåldern, vikingatiden eller 1800-talet och ingen vet varför de har kommit till vår tid, de vet inte ens själva. Åren går och resenärerna börjar integreras i samhället.

När det första norska mordet på en "beforeigner" begås i Oslo, paras polisen Lars ihop med fornnordiska Alfhildr. Medan Lars, som har förlorat sin hustru till en piprökande, poesifixerad 1800-talssprätt, hyser en viss aversion för stadens "nygamla" medborgare är Alfhildr en före detta krigarinna. Hon har ljugit om sin tidigare profession för att kunna gå på polisakademien och valts ut av kåren för att ge god publicitet. Det blir en väldigt annorlunda buddy cop-dynamik, som bjuder på en hel del situationskomik.

Ingen kan säga "Res tillbaka dit du kommer från".

En framvandrare i Beforeigners.
En glad framvandrare i Beforeigners. Foto: HBO Nordic.

– Alla i Norge visste att HBO letade efter en norsk produktion, berättar Anne. Jag och Eilig var nyfikna på vad som skulle hända om det kom flyktingar från andra tider istället för andra länder. Vad skulle de säga om oss? Sedan kom idén med att bygga allt runt en mordhistoria. Det öppnade många dörrar och HBO nappade direkt.

Hur kommer det sig att ni bestämde er för just stenåldern, vikingatiden och 1800-talet? Var det en självklarhet från första början?

– Det kom ganska intuitivt, säger Anne. De är väldigt spännande tider i norsk historia och epoker man vet väldigt mycket om. Vi ville ha en stor variation och olika grupperingar bland tidsresenärerna, precis som det finns olika grupperingar bland dagens invandrare. Det går inte heller att komma med argumentet "res tillbaka dit du kom ifrån", de var ju faktiskt här först!

I en tid när nästan allt ska politiseras känns det ovanligt uppfriskande att "Beforeigners" aldrig blir en särskilt politisk serie. Här finns inga underliggande budskap, utan det är snarare själva fenomenet emigration/integration och den potentiella komiken i mellanmänskliga kulturkrockar som ligger i fokus. Vilket också lockade Jens Lien till registolen.

– Det är en idé som kan tas många vägar, säger Jens, både humoristiskt och dramatiskt. Jag gillade också att konceptet var så humanistiskt, att man kunde komma in i den mänskliga själen på karaktärerna och gå inifrån och ut.

Samarbetet mellan Anne, Jens och Eilig har varit djupgående under hela produktionen. Från författarstugan till klipprummet.

– Vad som är så fint när man jobbar med serier, säger Jens, är att det räcker att komma med en bra pitch. Sedan jobbar man tillsammans efter avtalade förutsättningar och begränsningar Det är inte som att man får en hög med manus given till sig från scratch. Man kastar boll längs hela vägen.

"Vi skandinaver är kända för vår nakenhet".

Nicolai Cleve Broch och Krista Kosonen i Beforeigners.
Nicolai Cleve Broch (Lars) och Krista Kosonen (Alfhildr) i Beforeigners. Foto: HBO Nordic.

Utöver den originella idén med "framåtvandrare" utmärker sig serien med sin finkänsliga balansgång mellan humor, drama och spänning. Något som egentligen är mycket vanligare i äldre filmproduktioner. Jag var nyfiken på vad de hade för referenser under arbetsprocessen.

– Jag tror inte vi hade några direkta referenser, svarar Jens efter en viss eftertänksamhet. Vi hade en del roliga situationer och med vår humanistiska grund, kunde vi hitta rätt ton i humorn. Som med all god komik, handlar det mycket om att ta människor på allvar och se hur de reagerar till sina känslor. Istället för att bara skjuta en massa skämt i luften.

Ni är inte oroliga för att humorn skall kännas för "skandinavisk"?

– Vi var jätteförvånade när vi gjorde Lillyhammer, säger Anne, och Steve Van Zandt sa "detta kommer att funka i USA, "detta kommer folk att älska!". För det var ju en norsk serie, med folk som pratar norska. Men när den visades på Netflix såg vi på Twitter att folk från USA, Latinamerika och Norge kommenterade om att exakt samma saker var roliga.

I serien bjuds det också på en ovanlig mängd manlig nakenhet, även för en Nordeuropeisk produktion. Exempelvis har vi en stenåldersgangster, som i princip aldrig har några kläder på sig.

– Ja, vi skandinaver är ju kända för vår nakenhet, säger Jens och skrattar. Det passade väldigt bra in i idén och så hade vi en skådespelare som var oerhört komfortabel med att vara naken. Karaktären är ju från stenåldern så han är van vid att vara näck. Det fanns en viss magi i det.

Men vad sade HBO om det?

– De tyckte om det, svarar Jens med ett belåtet leende.

– Ja, men du var ju mer sugen på det än HBO, inflikar Anne. Vi ville ju först att han skulle ha speedos på sig, men det blev ju roligare med att han rätt och slätt var naken.

"HBO har stort självförtroende".

Beforeigners
Krista Kosonen som Alfhildr i Beforeigners. Foto: HBO Nordic.

För den som nappar på "Beforeigners" kan vi redan nu komma med den goda nyheten att det finns god potential för fler säsonger.

– Vi håller på att utveckla säsong två, säger Anne, och hoppas på grönt ljus. Vi vill se åtminstone två säsonger till.

– Ja, det vore väldigt roligt! Det har varit ett väldigt tufft projekt, med människor runt hela världen som har gjort eftersökningar, men vi vill gärna fortsätta med detta, säger Jens.

Är det bara tittarstatistik som avgör om HBO kommer att ge er tummen upp?

– Jag tror inte det, svarar Anne. HBO har stort självförtroende. Medan många bara tittar på siffrorna kan HBO beställa produktioner enbart för att de håller en viss kvalitet.

Anne och Jens berättar att samarbetet med HBO har varit väldigt positivt och att de är gläds över bolagets starka uppmaning till konstnärlig ambition.

– När andra bolag vill spela säkert, pushar HBO för att vara unika, säger Anne. Istället för att vara oroliga för att något är för "konstigt", eller "svårförståeligt", vill de ta ut svängarna. Jag besökte deras kontor i L.A. och där stod det "Home of the writers" ingraverat i väggen.

– Ja, det är faktiskt drömmen, säger Jens. De har varit med oss från början till slut. De läser alla manus och bryr sig väldigt mycket om vad vi gör.

Innan vi avslutar riktar Anne och Jens strålkastaren mot mig och frågar om jag tror att "Beforeigners" kan slå här hemma i Sverige. Även om jag kan hålla med om att "det finns en viss skepsis i Sverige mot norska produktioner" så har vi ju faktiskt "SKAM-fenomenet" – ungdomsserien som under ett par års blev landets stora snackis. Om det är någon europeisk serie, som kan få samma kultstatus, är det nog "Beforeigners". Jag rekommenderar er varmt att ge det en chans, för när den första intrigen väl har satt sig bjuds det på lysande komik och en riktigt spännande mordgåta.

"Beforeigners" har premiär den 21 augusti. Den första säsongen består av sex avsnitt.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL