Fares Fares om nya Netflixfilmen En dag och en halv: "Väntat på en lucka"

Fares Fares om nya Netflixfilmen En dag och en halv: "Väntat på en lucka"

Eric Diedrichs
01 september 2023 kl. 18:09

Regidebuten är bara början

”En och en halv dag” finns nu att streama på Netflix, filmen med vilken Fares Fares regidebuterar. Filmtopps Eric Diedrichs pratar med Guldbaggevinnaren, som säger att han har planer på att göra fler filmer.

Fares Fares gjorde sig omedelbart ett namn med Jalla! Jalla!, som regisserades av brorsan Josef. Sedan dess har det blivit flera svenska klassiker, men också en del internationella storfilmer. Några nämnvärda är exempelvis Kopps (2003), Snabba Cash (2010), Rogue One: A Star Wars Story, The Nile Hilton Incident (2017) och fjolårets Boy From Heaven (2022). Tre Guldbaggenomineringar varav en vinst har det blivit.

Nu regidebuterar Partisan-stjärnan med dramathrillern En dag och en halvNetflix – ett intensivt kidnappningsdrama om Artan, som under pistolhot kidnappar sin fru från en vårdcentral. Det är en film som gärna leker med tittarens förväntningar.

Fares Fares om nya Netflixfilmen En dag och en halv: "Väntat på en lucka"
Foto: Netflix.

"Till slut kom insikten i att jag var tvungen att skapa en lucka själv"

Jag befinner mig på Hotell Diplomat i Stockholm och har precis pratat med filmens övriga huvudrollsinnehavare, Alexej Manvelov och Alma Pöysti, innan det är dags för Fares Fares. När jag frågade dem om vad de hade för knep för att hålla uppe adrenalinet mellan tagningarna – filmen kräver nämligen en hel från dem båda, från första till sista rutan – berättade Alma att hon sov mellan tagningarna och att hon kan somna precis när och var som helst. Alexej sade istället att han höll igen på sitt agerande när han inte var i fokus. Som regissör kan givetvis inte Fares sova mellan tagningarna, men även han har vissa knep i sin arsenal för när han arbetar framför kameran.

– Om det behövs så kan jag göra några armhävningar innan, springa runt eller sitta helt still, eller vad som än behövs för scenen. Jag gillar att gå i väg för mig själv precis efter en tagning, så att man inte får några inputs eller så. Det funkar för mig.

Hur kommer det sig att du valde att regissera just nu?

– Jag har tänkt på det väldigt länge och bara väntat på en lucka för att kunna göra det, till slut kom insikten i att jag var tvungen att skapa en lucka själv. Det kändes som en väldigt bra historia att göra sin första film med. Det är en liten storfilm på något sätt. Den tar upp stora ämnen som alla känner igen sig, men är ändå intim med få karaktärer.

Alexej Manvelov och Alma Pöysti i En dag och en halv
Alexej Manvelov och Alma Pöysti i "En dag och en halv". Foto: Netflix.

Med 238 miljoner abonnenter i 190 länder och territorier är det svårt att tänka sig en större premiär än en Netflix-lansering. Sett till att i stort sett alla som är intresserade av film och TV har ett konto, frågar jag Fares Fares om det finns någon särskild person där ute som han hoppas kommer att trycka på play-knappen och sätta i gång En och en halv dag.

– Idoler jag har, som Jacques Audiard, Paul Thomas Anderson, Daniel Day Lewis, det hade varit kul!

PTA har ju garanterat ett Netflix-konto med.

– Garanterat! Men det tror jag att alla de här har faktiskt.

Måste man hitta en hook snabbare i en streamingproduktion i jämförelse med när man jobbar på film för bio?

– Kanske det, men det var ingenting jag märkte. Det diskuterades kanske, men jag kände att jag gjorde filmen så som jag ville göra den efter min känsla. Det kanske [passade] sig väldigt bra, men jag märkte inte av att man var tvungen att jobba efter en viss mall. Det fanns inga sådana begränsningar och definitivt inga krav.

En dag och en halv
Foto: Netflix.

Fares om framtida projekt: "Det bubblar i huvudet"

I familjen Fares var det som bekant Josef som började med filmregi innan han gick över till att göra prisbelönta TV-spel. Fares har sagt att brorsan också kommer att göra mer film framöver, men att de skulle regissera tillsammans verkar långt ifrån troligt.

– Nej, det tror jag inte. Vi kommer säkert att göra film igen, men jag tror att vi kommer att göra olika typer av film. Jag vet inte om det skulle gå att regissera ihop. Jag skulle absolut kunna regissera om han är fotograf, men inte som två regissörer. Det tror jag inte på. Jag tror inte att två regissörer, vilka det än är, skulle fungera bra, om de inte är vana vid att jobba som par.

Du säger att det här är en bra film att börja med, det låter som att du har planer på mer?

– Ja, det har jag. Det bubblar i huvudet i alla fall.

Har du hittat någon idé?

– Det bubblar i huvudet [skrattar]. 

Vill du utforska andra genrer?

– Jag vill inte begränsa mig till en och samma genre, jag gillar inte ens att prata om genrer, utan jag låter en historia och ett intresse driva mig.

I filmen bryter Fares mot vissa dramaturgiska grundpelare och leker titt som tätt med publikens förväntningar, fördomar och föreställningar.

– Där helt klart min intention och det var det som jag tyckte var mest intressant. Filmen bottnar på ett helt annat sätt och får många fler lager om du som tittare inte redan har räknat ut vad du ska tycka om alla inblandade.

Trots filmens allvar och de många dramatiska scenerna, finns det också sekvenser som är ganska roliga. Exempelvis finns det en replik i början av filmen, under gisslandramat, som lär locka till skratt.

– Livet är ju sådant, folk säger ju roliga saker och man är sig själv även under pressade situationer. Jag tycker att det speglar mer av en verklighet om det sägs lite roliga saker ibland. Det roliga i den repliken är att vi förutsätter att saker och ting ska vara på ett visst sätt, när Artan egentligen tycker och tänker någonting helt annat. Bara för att han säger en sådan sak så kanske du också börjar bygga en sympati för honom.

Fares Fares i The Wheel of Time
Fares Fares i "The Wheel of Time". Foto: Prime Video.

Fares är inte lika modig (eller dum) som Mads Mikkelsen

Fares Fares tillhör den exklusiva skara skandinaver som har fått möjligheten att äntra ett av världens största filmuniversum – Star Wars. I Rogue One medverkade både han och Mads Mikkelsen. När jag intervjuade Mads avslöjade han att han ”stjäl hela tiden” från olika inspelningar. Från Casino Royale plockade han med sig Le Chiffres klocka och om Star Wars sade han att ”Det är helt otänkbart att man inte tar med sig något från en Star Wars-film”.

Tydligen hade den danske världsstjärnan fel.

– Gjorde han det? Typiskt honom att säga så. Då är jag unik i så fall. Jag har inte tagit någonting från något set. Det skulle jag inte våga. Jag är inte lika modig som han, eller dum [skrattar]. Jag har faktiskt inte med mig någonting, inte ens en bild från set. Jag är en väldigt skötsam människa.

Inte heller något från The Wheel of Time?

– Inte där heller faktiskt.

På tal om The Wheel of Time, det kommer ju en ny säsong nu, vad kan du säga om den?

– Jag kan inte säga någonting om den nya säsongen och jag får tänka på den sen. Just nu är det En dag och en halv som gäller, den ligger också närmast hjärtat. Du får hålla dig till senare.

Som regissör, har du plockat upp knep från andra produktioner du har varit med i?

– Jag har säkert gjort det utan att tänka på det, för det är väl så vi bygger upp våra kunskaper, genom att se och uppleva saker. Jag tror att jag definitivt har tagit med mig mycket genom att vara på som skådespelare. Absolut, 100 procent.

Med det tackar vi Fares Fares för pratstunden. "En dag och en halv" finns nu att streama på Netflix.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL