Del 14. 1938 – 1939:  The Motion Pictures' Greatest Year

Del 14. 1938 – 1939: "The Motion Pictures' Greatest Year"

Uppdaterad 20 mars 2024 kl. 15:03 | Publicerad 17 januari 2017 kl. 19:01

Slutet av 30-talet bjöd på två väldigt signifikativa år för filmmaskinen Hollywood. Efter ett decennium som hade sett både ljud- och färgfilm ta vid på allvar, skulle det fortsätta hända spännande saker. Fast innan dess blev 1937 ett häpnadsväckande dåligt inkomstår för Hollywood. Publiken övergav biograferna och trots att 1937 var året när Disney släppte den blivande dundersuccén Snövit och de sju dvärgarna, den första långfilmen i färg, hade inte filmen officiell biopremiär förrän 1938.

Det ekonomiskt misslyckade filmåret fick de olika filmstudiorna att samlas för att diskutera hur den negativa trenden skulle vändas. Svaret kom i form av en kampanj, nämligen "Motion Pictures' Greatest Year". Kort och gott så gick den ut på att tillsammans lansera 1938 som det bästa filmåret någonsin genom att producera närmare 100 filmer som skulle tilltala den breda massan och locka tillbaka publiken som hade övergivit biograferna. Drömfabriken Hollywood var fortfarande hyfsat ung och dess framtid och rykte stod på spel.

1938: Motion Pictures' "Greatest" Year

År 1938 hade Hollywood fått kläm på ljudfilm och efter Disneys Snövit och de sju dvärgarna, även känt av att färgfilm hörde hemma bland långfilmerna. Romantiska komedier dominerade biointäkterna och screwball-genren (en romantisk komedi-genre som ofta spelade på klasskillnader) stod sig fortfarande stark.

LÄS MER: Hollywoods Historia Del 11 - Screwballkomedi

Faktum är att årets mest inkomstbringande filmer var just romantiska komedier som Alexander’s Ragtime Band med Tyrone Powell i huvudrollen och Hjältar av idag med Spencer Tracy. Frank Capras egna screwballkomedi, Komedin om oss människor med James Stewart, Jean Arthur och Lionel Barrymore, tog oväntat hem bästa film på Oscarsgalan.

Hollywoods gemensamma kampanj "Motion Pictures' Greatest Year" lanserades sent på året och det var kanske redan från börjat ett desperat försök att locka folk tillbaka folket till film utan att egentligen lita på publikens eget omdöme. De komiska lättsamma filmerna gav till slut ändå mest klirr i kassan, fast biointäkterna var förhållandevis blygsamma och kampanjen lades så småningom ner.

Trots att komedierna sålde bäst så är det inte de som vi främst förknippar med detta årJames Cagney, en väletablerad och känd ”gangsterskådespelare”, agerade 1938 i Panik i gangstervärlden, där han bland annat spelade mot Humphrey Bogart. Filmen skulle komma att bli en av hans mest omtalade och kanske, förutom Public Enemy - samhällets fiende nr 1 (1931), den som vi verkligen förknippar gangstern James Cagney med.

Tittar vi tillbaka på 1938 så är det en film som speciellt sticker ut, Robin Hoods äventyr. Errol Flynn var redan en etablerad skådespelare inom ”swashbuckling” och äventyrsgenren, men när storregisören Michael Curtiz valde honom som den legendariske Sherwoodbanditen, skulle han på allvar sätta sitt avtryck i filmhistorien. Stumskådespelaren Douglas Fairbanks, som tidigare var mest förknippad med Robin Hood när han 1922 spelade honom, fick kliva åt sidan. Än idag drar filmer som Disneys Trassel (2011) inspiration från Robin Hoods äventyr med dess manliga huvudroll Flynn Rider, som uppenbart är menat som en homage till Errol Flynns gestaltning.

Trots bra filmer så blev Hollywoods kampanj ett fiasko och 1938 blev inte "Motion Picter's Greatest Year" som filmstudiorna först ville. Dock kanske ändå kampanjen hade sått ett frö, som det kommande året 1939 skulle skörda. Idag kallar många kritiker och historiker nämligen 1939 för filmhistoriens bästa år och inte alltid helt utan fog.

1939: Motion Pictures' Greatest Year?

1939 överträffade biointäkterna i USA, Kanada och Storbritannien i princip alla tidigare år. Även filmstudiornas makt och framgång var så pass enorm att det kan argumenteras för att de låg på sin absoluta topp. Fast det var inte bara enorma biointäkter och studioframgångar som gjorde att historiker rankar 1939 som ett av de bästa filmåren någonsin. Även genreutvecklingar skedde, framför allt inom westernfilm, vilket populariserade genren något enormt.

Det lättaste är väl att börja med elefanten i rummet och i detta fall är det verkligen en stor sådan, nämligen det nästan fyra timmar episka äventyret Borta med vinden. Storproducenten David O. Selznick skulle via sitt eget produktionsbolag Selznick International Pictures, till varje pris, ro filmen i land och kämpade hårt mot produktionsproblem som budgetsvårigheter och besvärliga skådespelare och regissörer.

Efter att den initiala regissören George Cukor fick lämna filmen efter 18 dagars filmande tog Victor Fleming över och översåg resten av filmskapandet, förutom ungefär 20 andra dagar som faktiskt Sam Wood klev in och regisserade när Victor Fleming, enligt rykten, ska ha fått ett nervöst sammanbrott. Rörigt? Definitivt, men framgången och succén var ett faktum. Borta med vinden kammade enkelt hem rekordmånga statyetter (8) på Oscarsgalan, ett rekord som stod sig i 20 år tills Ben-Hur (1959). Idag räknas Borta med vinden som ett mästerverk och en av de bästa filmer som någonsin har gjorts.

LÄS OCKSÅ: Filmtopp listar de bästa Oscarsåren

Victor Flemming lyckades otroligt nog också samma år att hoppa in och avsluta årets andra storfilm Trollkarlen från Oz. Den filmen producerades inte heller utan besvär och själva inspelningen är en egen saga i sig. Ironiskt nog tog först regissören George Cukor över, efter att originalregissören Richard Thorpe hade sparkats, enbart för att senare bytas ut mot just Victor Fleming som även ersatte honom i Borta med vinden. Stackars George Cukor!

En annan otroligt omtalad film från 1939 var regissören Frank Capras Mr Smith i Washington med den då snabbt stigande skådespelaren James Stewart. I den andra av totalt tre filmer som duon gjorde ihop, spelar James Stewart en naiv ung man från landet som otroligt nog får en plats i den amerikanska senaten i Washington. Med en stark tilltro till det politiska systemet och en enorm vilja att förändra, blir han chockerad när han märker av korruptionen och bristen på sympati hos landets styrande. En politisk maktkamp inleds med den ”lilla mannen” mot staten. Filmen är idag ansedd som en klassiker och ett typexempel på en David vs Goliat historia som står sig och passar mycket väl än idag.

Romantiska filmer dominerade även 1939 men de hade tagit en allvarligare ton. Regissören Ernst Lubitschs Ninotchka med Greta Garbo och Melvyn Douglas i huvudrollen, var en politisk romantisk film där Garbo spelade en sträng ryska som sänds till Paris på ett politiskt ärende. Lubitsch, en tysk regissör som 1922 lämnat sitt hemland för Hollywood, drog sig inte för att slänga komiska kängor till Ryssland och Tyskland. Det ska då anmärkas att filmen släpptes knappt ett halvår innan andra världskriget bröt ut.

Andra stora filmer var regissören William Wylers inspelning av Emily Brontés Svindlande höjder, med ingen mindre än Laurence Olivier i rollen som Heathcliff. En mörk och dyster saga, ganska representativ för 1939 som såg mycket allvarligare romantiska draman än vad 40-talet senare skulle erbjuda. Också Cary Grant och Jean Arthur parades ihop för ett annat seriöst romantisk drama, Endast änglar ha vingar, av storregissören Howard Hawks.

Kanske var en av de riktigt stora händelserna under 1939 westerngenrens utveckling. Storregissören John Ford hade länge gjort romantiserande filmer om den mytomspunna västfronten, men 1939 skulle han revolutionera konceptet med DiligensenJohn Wayne hade på löpande band producerat film i Hollywood ända sedan sent 20-tal, men det mesta var vad vi idag skulle kalla B-filmer. Diligensen blev hans riktiga genombrott och sköt honom till omedelbar stjärnstatus. Orson Welles sade själv flera år efter sitt eget mästerverk En sensation (1940), att Diligensen var ”textbook filmmaking” och hävdade sig ha sett filmen runt 40 gånger i förberedelse för att spela in sin egen film.

LÄS MER: Filmtopp listar de sex bästa westernfilmerna

Två andra stora westernfilmer från 1939 var Ingen ängel med återigen James Stewart och Landet bortom lagen med Errol Flynn. Dessa filmer med Diligensen i spetsen, hjälpte troligtvis genren att tas på allvar och bli en seriös inkomstkälla när det gällde biointäkter.

Hur kan vi då sammanfatta den här egentligen ganska korta period i Hollywoods långa historia? Tumultartad, storslagen och förändrande är nog ord som jag skulle ta i mun. Med flera år av låga biointäkter är det inte konstigt att Hollywood försökte sig på något gemensamt som skulle locka tillbaka publiken. Kanske kan det, trots misslyckandet, konstateras att idén att marknadsföra år 1938 som "Motion Picture's Greatest Year", på något sätt hjälpte filmindustrin även om det faktiskt blev 1939 som till slut blev "det bästa året" och inte 1938.

Med 1939 års enorma framgångar låg Hollywoods filmstudios kanske på sin högsta topp. De romantiska dramafilmerna var relativt mörka för sin tid, framför allt om man jämför med det kommande decenniet, 40-talet, som kanske egentligen är romantiska komediernas absolut bästa decennium.

Westerngenren tog en enorm vändning och började rent av nästan klassas som ”finfilm”. Andra världskrigets utbrott i september 1939 förändrade kraftigt Hollywood och en tid av mer subtil propagandafilm och lättsamma romantiska komedier väntade. Men tittar vi tillbaka på dessa två åren med dagens ögon, så måste 1938 – 1939 anses vara en speciell tid i filmhistorien och en vändpunkt innan krigsåren, som faktiskt verkligen förändrade Hollywood, kanske för evigt.

HÄR HITTAR DU ALLA ARTIKLAR I SERIEN - HOLLYWOODS HISTORIA

Till alla er filmälskare där ute, om ni inte har utforskat slutet av 30-talets Hollywood, sätt igång nu, ni har många pärlor som väntar!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL