Del 11: Screwball – Kulsprutsdialog och kvinnor i makten

Del 11: Screwball – Kulsprutsdialog och kvinnor i makten

Eric Diedrichs
Uppdaterad 20 mars 2024 kl. 14:03 | Publicerad 05 augusti 2016 kl. 18:08

Amerikas filmimperium Hollywood har ur ett historiskt perspektiv varit dominant inom den globala filmbranschen när det gäller såväl ekonomisk vinning som medial uppmärksamhet. Varje år drar drömfabrikens olika produktionsbolag in miljontals och åter miljontals dollar i intäkter. Storfilmer pumpas ut på löpande band och filmstjärnor dyrkas som gudar och tjänar pengar som vanliga dödliga bara kan drömma om.

Vi på Filmtopp.se har nu valt att på allvar sätta tänderna i cirkus Hollywood. En trio – bestående av tidningens medgrundare Eric Diedrichs, samt skribenterna Oscar Vilhelmsson och Rasmus Torstensson – kommer i en rad olika artiklar att djupgående analysera och återberätta Hollywoods historia från början fram till idag. Dels i syfte att själva lära oss mer om Amerikas guldkantade drömfabrik, men främst för att bidra med kunskap till er läsare.

Screwball en ny komedigenre

screwball

Under 1930-talet utvecklades filmmediet en hel del. Färgfilmen skulle bli allt vanligare, men den största revolutionen var givetvis ljudfilmen. Den nya teknikens ohämmade frammarsch skulle i vidareutveckla vissa filmgenrer och skapa andra. I Hollywoods Historia del 8 kunde du läsa om skräckfilmens kommersiella genomslag, i del 10 om gangstergenrens födelse och nu ska vi kolla på den kraftiga u-sväng komedifilmen gjorde.

Från att tidigare ha varit begränsad till slapstick och kroppskomik, skulle ljudfilmen innebära en radikal motreaktion i komedivärlden. Nu skulle ratta-på-ändan-humorn bytas ut mot helgalen kulsprutsdialog. Några av de största namnen att förknippas med den nya humortrenden är regissörerna Billy Wilder, Howard Hawks, Frank Capra, Ernst Lubsitch och skådespelarna Katharine Hepburn, Clark Gable, Cary Grant, bröderna Marx och William Powell.

Screwballfilmer var främst romantiska komedier med flera centrala teman. Utöver de återkommande snabba replikskiftena, så var dessa filmer oftast en klasskildring där de fattiga många gånger överlistar de rika. Det är främst kvinnorna som är i makten och driver handlingen framåt. Filmens romantiska duo brukar bestå av två personer som – trots att de inte tål varandra till en början – uppenbart är gjorda för varandra. Något de under resans gång också inser.

Identitetsförväxling och dråpliga situationer är också viktiga ingredienser i den skruvade screwball-världen. Ett exempel på det sistnämnda finner vi i Howard Hawks klassiker Bringing up Baby (1938), där filmens turturduvor tvingas att ta hand om en livs levande leopard.

Något som banade vägen för screwball-komediernas succétåg var den stora depressionen. Som du kunde läsa i Hollywoods Historia del 7, så kostade det ekonomiska bakslaget mängder av amerikaner jobbet. Arbetslösheten var skyhög och samhällsklimatet hårt. Att screwballfilmerna faktiskt diskuterade de socioekonimska aspekterna uppskattades av gemene biobesökare. Att de dessutom brukade ge en klackspark åt överklassen gjorde inte saken sämre.

Krasst brukar man säga att screwballfilmerna rent tekniskt sett dog ut efter 40-talet, men tematiken fortsatte att leva långt efter dess. Många menar att dagens komedier kraftigt härstammar från screwball-tänket.

5 Screwballkomedier du bör se

5. Mr. Deeds Goes to Town (1936)

mr-deeds-goes-to-town

Handling: Tubaspelaren Longfellow Deeds (Gary Cooper) får ärva 20 miljoner dollar från en avliden släkting. Stjärnreportern Louise ”Babe” Bennett (Jean Arthur) förklär sig till en fattig arbetarkvinna och vinner Deeds förtroende, för att sedan skriva en rad artiklar om honom.

Därför ska du se filmen: En av Frank Capras flera mästerverk. Han har uppfinnare av ”feel good-filmer” på cv:et och det där med screwballkomedier tycks han också kunna rätt så bra.. Filmen gav honom en Oscarsstatyett år 1937 och en nominering till Cooper. Välförtjänt? Sätt igång den gamla rullen och ta reda på det! (Skratt utlovas)

4. His Girl Friday (1940)

His Girl Friday

Handling: En tidningsredaktör gör allt i sin väg för att hindra sin ex-fru från att omgifta sig.

Därför ska du se filmen: Det finns stora namn bakom filmen, bl. a. Howard Hawkes i regin och Cary Grant i huvudrollen. Men dessa namn är inte anledningen till varför du bör se His Girl Friday. Den stora äran bör ges till de flera som skrivit på manuset. För det är riktigt svårt att hålla sig för skratt i havet av one-liners denna film har att erbjuda.

3. Holiday (1938)

Title: HOLIDAY (1938) ¥ Pers: GRANT, CARY / HEPBURN, KATHARINE ¥ Year: 1938 ¥ Dir: CUKOR, GEORGE ¥ Ref: HOL010CH ¥ Credit: [ COLUMBIA / THE KOBAL COLLECTION ]

Handling: En ung man blir förälskad i en kvinna från en välförmögen familj. Hans udda plan att åka ut och resa under sina unga år möts av skeptisism från alla i familjen. Alla förutom kvinnans underliga syster.

Därför ska du se filmen: En film som stått i skuggan bakom andra filmer utgivna samma år. Ett mysterium då Katherine Hepburn och Grant i rollerna har visat sig vara en underbar kombination. De uppvisar en kemi som väldigt få kan. En romantisk klassiker.

LÄS MER: Katherine Hepburn och hennes bästa filmer

2. Bringing up Baby (1938)

Bringing-Up-Baby

Handling: En paleontolog försöker säkra en donation på en miljon dollar till sitt museum. En irriterande och klumpig arvtagerska gör det hela mycket svårt för honom.

Därför ska du se filmen: Tidigare samma år som Hepburn och Grant var med i Holiday, så bestämde de sig för att göra Bringing up Baby. Något de ångrade när filmen släpptes eftersom den mottog dåliga recensioner. År senare förstod man sig på den överdrivna komedin och nya recensioner skrevs, denna gång fyllda av hyllningar.

1. It Happened One Night (1934)

it happened one night

Handling: En bortskämd arvtagerska, som flyr från sin familj, får hjälp av en reporter som behöver en story.

Därför ska du se filmen: Åttiotvå år senare och filmen anses fortfarande vara det största exemplaret på en perfekt klassisk kärlekskomedi. Filmen är väldigt lätt och enkel på många fronter. Kanske det som har gett den sin charm? För den är väldigt lätt att älska också.

TIDIGARE ARTIKLAR:

Del 1: Hollywoods födelse: Hur filmkameran kom till USA och drömfabriken byggdes

Om den första filmkameran och hur filmskapare flydde till väst efter att Thomas Edison försökte få monopol på filmmarknaden.

Del 2: Från kortfilm till långfilm: De första Hollywoodfilmerna

Om varför just den lilla byn Hollywoodland blev filmskaparnas Mekka och en titt på de första filmerna som producerades där.

Del 3: Stumfilmens främsta hjältar – Charlie Chaplin, Buster Keaton och Harald Lloyd

Om de största aktörerna under den framgångsrika amerikanska stumfilmseran.

Del 4: The Roaring Twenties: Hur filmindustrin förändrades under 1920-talet

Om hur filmintresset väcks på allvar och ”filmstjärnan” föds.

Del 5: Från stumfilm till talfilm – Facken protesterar och strejker utbryter

Om hur filmbranschen förändrades när den nya ljudtekniken infördes.

Del 6: Eyes on the Prize – Oscarsgalans födelse

Om hur den världskända firmafesten tog internationellt fäste

Del 7: 30-talets stora depression, färgfilmens genombrott och filmutbudets utökande

En översikt över vad som händer i Hollywood under 1930-talet.

Del 8: Universal Monsters: Vampyrer, monster och mumier härjar på biograferna

Om skräckfilmens uppkomst och dess ikoniska karaktärer

Del 9: Skräckduellen - Bela Lugosi vs Boris Karloff 

En fördjupning i rivaliteten mellan 30-talets stora monsterskådespelare.

Del 10: Gangsterrullarnas genombrott

Artikeln skrevs i samarbete med Aris Velisarios Diminikos.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL