Nu på bio

Det senaste på biofronten!

Filmtips

Här hittar du Filmtopps filmtips!

Serietips

Här hittar du Filmtopps serietips!

Porträtt: Clint Eastwood (1930-)

Porträtt: Clint Eastwood (1930-)

Filmtopp
Filmtopp | Artikel
31 maj 2020
Filmtopp
Filmtopp | Artikel
31 maj 2020

Clint Eastwood

Den 31 maj 1930, i Kaliforniens San Francisco, föddes Clint Eastwood. Han skulle komma att bli en av våra största filmikoner. Uppväxten ägde rum under efterskalvet av den ekonomiska depressionen, vilket innebar att familjen ofta fick flytta i jakt på arbete och försörjning. Den unge "Clintan" blev snart van vid att vara den nya killen i klassen. Hans lärare försökte få honom engagerad i att delta i skolans olika teaterpjäser men blyghet och hans totala ointresse var bidragande orsaker till den frånvarande entusiasmen.

MER LÄSNING:
Roliga fakta om Clint Eastwood
Clint Eastwood – 90 år!

Skådespel var ännu inget som fångade Clints intresse och tiden efter skolan spenderades med diverse ströjobb som truckförare och butiksbiträde. 1951 blev han till följd av Koreakriget värvad till armén och genomgick grundutbildning som skulle göra honom redo att möta kriget. På väg tillbaka från en permission var flygplanet han åkte med tvunget att nödlanda i vattnet på grund av motorhaveri, vilket ledde till att Clint fick simma för att ta sig i land. Tack vare denna prestation klarade han sig från att bli utsänd i krig och blev istället utnämnd till ny siminstruktör på armébasen. Under sista tiden i armén övertalade Clints vänner honom att söka lyckan inom filmbranschen i Los Angeles. Efter avklarad tjänstgöring var det precis vad han gjorde.

”Clintans” första större roll kom i och med västern-serien Raw Hide (1959) där han spelade boskapsfösaren Rowdy Yates. Arbetet med serien pågick under sex års tid tills hans riktiga genombrott skulle komma i italienaren Sergio Leones För en handfull dollar (1964). Det var den första i en serie ”spagetti-västerns”, en subgenre till traditionella västerns vars namn grundandes i sitt italienska ursprung. Filmen blev, trots sågning av kritikerkåren, en succé och åren därpå kom fristående uppföljare i form av För några få dollar mer (1965) och Den gode, den onde, den fule (1966). Filmerna såg en mystisk protagonist med tvivelaktig moral, olik tidigare ”good guys” ala John Wayne och begrepp som antihjälte kom att prägla karaktärernas beskrivning.

Play Misty For Me
Från Clin Eastwoods regidebut "Play Misty for Me".

Under åren som följde skulle han göra ytterligare några västern- och andra genrefilmer tills regidebuten kom med Play Misty for me (1971). En otäck thriller som följer en kvinnas besatthet i Clint Eastwoods flirtiga disc-jockey. Filmen fick ett positivt mottagande och blev en vinstaffär för filmstudion, något som skulle ge Clint ytterligare frihet i att ta sig an nya projekt. Regisserande var vid det här laget något som funnits i Clints tankar en längre tid, han insåg tidigt att det var regissören som befann sig i centrum av filmskapandet medan skådespelaren endast var en del av det. Strax efter regidebuten kom ögonblicket som skulle förvandla stjärnan Clint Eastwood till en superstjärna, nämligen då den hårdnackade snuten Harry Callahan gjorde entré i Don Siegels Dirty Harry (1971).

Filmen blev en omedelbar succé och fick så småningom fyra uppföljare. Karriären blomstrade för fullt och Clint gjorde en rad framgångsrika filmer framöver, om än, med blandade omdömen från kritikerna. I västernfilmen Mannen med oxpiskan (1973), där han både spelade och regisserade, bekantas vi åter med en mystisk främling, som utan förvarning dyker upp vid rätt tillfälle och hjälper människor i underläge.

Ännu en västern som några år senare realiserades var Mannen utanför lagen (1976), en film som Clint själv betraktar som en av sina allra bästa. Filmen följer Josey Wales, en sydstatare vars familj brutalt mördas under inbördeskriget av en officer från nordstaterna. Jakten på hämnd leder honom slutligen till ett möte med sitt eget inre, där hans medmänsklighet sätts på sin spets och han tvingas konfronteras med vem han blivit, i kontrast till vem han varit. Parallellerna är inte svåra att dra till vad som flera år senare skulle bli Clints mest hyllade verk i karriären: De skoningslösa (1992).

De skoningslösa var Clints ess i rockärmen, en film han väntat på att göra i flera år tills det slutligen var dags. Åren dessförinnan tillhörde inte karriärens starkaste och Clints stjärnglans hade börjat svaja, men allt detta skulle förändras i och med De skoningslösa. I motsats till karriärens tidiga västern-filmer är den närmast att betrakta som en anti-västern i den bemärkelsen att den inte skyggar för att visa upp vilda västerns smutsiga baksida och de ödesdigra konsekvenser som uppstår av att ta en människas liv.

Mottagandet blev ideliga hyllningar och Clint blev nu för första gången inbjuden i filmakademins finrum och De skoningslösa belönades med 4 Oscars, däribland en Oscar för bästa regi. Han hade tidigare varit populär hos publiken och vissa kritiker men det var först nu han blev erkänd som filmskapare av hög rang inom filmakademin. Därefter gjorde han några genrefilmer innan 2000-talet då han skulle få sitt mest framgångsrika årtionde någonsin med ett flertal Oscarsnomineringar; Mystic River (2003), Letters from Iwo Jima (2006), American Sniper (2014) samt Oscarsvinnaren Million dollar baby (2004).

Clint Eastwoods karriär är en av de mest framgångsrika i Hollywoods historia, något han själv gärna tonar ner. Han menar att han likt vilken annan arbetare som helst bara är en kille som utför ett jobb som han älskar med enda skillnaden är att hans jobb är att göra film. Hans passionerade öga för intressanta projekt och ödmjuka framtoning fortsätter att fånga publik runt om i världen än idag, vilket är en högst imponerande bedrift för en man som står inför att uppnå en ärofylld ålder på 90 år.

Skådespelaren...

Tystlåten men uttrycksfull

Spelar gärna minimalt och passivt, väntar in reaktioner. Hans karaktärer är ofta tystlåtna men säger desto mer i sina uttryck. Få skådespelare kan säga så mycket med tystnad som Clint. Vi känner igen dessa drag särskilt tydligt i dollar-filmerna där det minimalistiska bidrar till främlingens mystiska aura och intensitet när han stirrar på sina motståndare.

Macho anti-hjälte

Clint blev tidigt i karriären en macho-ikon och spelar ofta en mystisk karaktär med dold bakgrund och agenda. Karaktärerna han gestaltat är oftast inga ”helyllekillar” som är att betrakta som rakt igenom goda utan snarare tvärtom. De har flertalet mindre smickrande karaktärsdrag vilket står i motsats till den klassiska hjälten.

Spelar sin egen ålder

Clint har under sin karriär envisats med att alltid spela en karaktär som är i hans egen ålder eftersom han tycker det är löjligt att låtsas vara i någon ålder han inte är. En naturlig följd av detta har varit att han under karriärens senare år inte skådespelat i lika stor utsträckning eftersom det inte finns samma utbud av intressanta roller vid en högre ålder.

Filmer att rekommendera...

Den onde, den gode, den fule (1966)

61cc28e8794e1cdf5f93b88a7ba97129-il-buono-il-brutto-il-catti

Filmen är den avslutande delen i Sergio Leones ”dollar-trilogi”, som även skulle komma att bli den mest framträdande och klassiska i serien. Den onde, den gode, den fule följer tre, osympatiska karaktärer och deras jakt på ett nedgrävt guld mitt under det amerikanska inbördeskriget.

Varför du ska se den: En av Clints mest berömda filmer. I titelrollerna ser vi starkt skådespeleri från Clint (den gode), Lee Van Cleef (den onde) och Eli Wallach (den fule) vars öden sammanstrålas på ett spännande sätt. Deras olikheter såväl som likheter bidrar till en ständig spänningshöjare där det amerikanska inbördeskriget framställs som det största hotet.

Gran Torino (2008)

gran_torino_clint_eastwood

Walt Kowalski, krigsveteran sedan Korea-kriget och pensionerad bilmekaniker, har nyligen förlorat sin fru. Hans familj vill ha in honom på ett äldreboende och den lokala prästen vill att Walt ska bearbeta sin sorg i kyrkan. Men när en asiatisk kvinna i hans kvarter utpressas till att stjäla ett av Walts mest värdefulla föremål, en gran torino, bestämmer han sig för att ta itu med utpressarna.

Varför du ska se den: Clint gör en av sina främsta roller som den förbittrade och rasistiska Walt Kowalski. Rollen kan på förhand dömas ut som ännu en stereotypisk ”bitter gubbe” men under filmens gång får tittaren större förståelse för vad som driver Walt framåt och hur han försöker komma till rätta med sig själv och sina tidigare handlingar vilket skapar ett djup.

Dirty Harry (1971)

dirty-harry

Filmen som gjorde den internationellt erkände skådespelaren Clint Eastwood till en superstjärna. Den tuffa snuten Harry Callahan är på jakt efter en mördare som skördar sina offer tills han får sina krav uppfyllda. Harry drar sig inte för att tämja på lagens gränser och ser sig snart i uppror mot det rättssystem han har i uppgift att upprätthålla.

Varför du måste den: Clint gör en av sina hårdaste roller i en spännande katt och råtta lek. Harry Callahan är ett arsle, men han är ett arsle som du tycker om och det är mycket tack vare Clints insats. Filmen innehåller även en av filmhistoriens mest berömda repliker: ”...you've got to ask yourself one question: do I feel lucky? Well do ya, punk?!”.

Regissören

Håller alltid tidsram och budget

Clint är känd för att alltid avsluta sina filmer inom, eller innan, den tidsram som satts upp av filmbolaget. Han går heller aldrig över den budget som han blivit tilldelad och har uttryckt att han är tacksam över de som valt att satsa på hans filmer och vill därför inte slösa med deras pengar i onödan. Föredrar därför att göra det rätt från början.

Arbetarklassens kamp

Återkommande i Clints filmer är att protagonisten ofta har sin grund inom arbetarklassen och står upp mot en ”överhet” som utövar förtryck. Vi återser detta i Mannen från oxpiskan där Clints okända främling dyker upp som en räddare i nöden för de förtryckta lokalinvånarna. Kanske blir det allra tydligast i en av hans senare filmer: Gran Torino där Walt Kowalski, en pensionerad fabriksarbetare och krigsveteran kommer till, inledningsvis motvillig undsättning för sina närmaste grannar. Clints återkommande representation av arbetarklass går att koppla till hans egen bakgrund och avslöjar möjligen att han trots sina framgångar föredrar att betrakta sig som en arbetare snarare än filmstjärna.

Tema kring moral och upprättelse

Karaktärerna i ”Clintans” filmer plågas ofta av ett ifrågasättande av sina egna motiv och för en innerlig kamp mot sig själva i jakt på upprättelse och botgöring från tidigare synder. Tydligaste exemplet är William Munnys (De skoningslösa) inledande ovilja att återvända till det liv som han tidigare lämnat bakom sig för att senare inse att han kanske aldrig blir kvitt sina tidigare synder.

Filmer att rekommendera

De skoningslösa (1992)

still-of-clint-eastwood,-morgan-freeman-and-jaimz-woolvett-in-de-skoningslösa-(1992)

Clint spelar och regisserar i denna dystra skildring av verklighetens västern. William Munny är en pensionerad brottsling som tack vare sin framlidne fru lämnat det laglösa livet bakom sig och nu fördriver tiden som grisbonde och familjefar. Svårigheten att skaffa mat på bordet åt sina barn och den skrala ekonomin gör att han tillsammans med sin före detta kollega och en ung aspirerande prisjägare, åtar sig att leta rätt på två efterlysta kvinnomisshandlare för att i utbyte mot deras död erhålla en ansenlig belöning. Filmen är i första hand en historia om människans mörka natur men även ett historiskt dokument över en tid som inte var helt olik vår.

Varför du ska se den: De skoningslösa är jämfört med Clints tidigare filmer ett slags uppror mot den machoism som tidigare i karriären gjort honom berömd. Den glorifierar inte våldet utan ifrågasätter det och karaktärernas motiv till sina handlingar. Filmens ton är mörk och känns autentisk i sitt utförande.

Mystic River (2003)

mystic-river-jimmy-finds-out-katie-is-dead

Baserad på Dennis Lehanes spänningsroman med samma namn. Mystic River följer tre vänner vars liv tidigt tar en oväntad vändning när en av dem blir kidnappad och utsatt för sexuella övergrepp av en äldre man. I vuxen ålder sammanflätas de gamla vännernas öden återigen efter en fruktansvärd familjetragedi.

Varför du ska se den: Det är en rysligt spännande historia där utgången inte är given förrän i filmens sista stund. Filmen lyfts ytterligare av fantastiska skådespelarinsatser från Kevin Bacon, Sean Penn och Tim Robbins där de två sistnämnda belönades med varsin Oscar.

Million Dollar Baby (2004)

million_dollar_baby_hd_wallpaper

Million dollar baby kan vid en första anblick bli misstagen för att vara en boxningsfilm. Boxningen har en framträdande roll men spelar andra fiol till filmens primära kärna - relationen mellan Hilary Swanks Maggie och Clints Frank. Maggie söker en tränare i förhoppningen att nå framgång inom proffsboxningen och Frank går motvilligt med på att träna henne. Hos varandra finner de den kontakt som de önskat få med sina egna familjemedlemmar.

Varför du ska se den: Million dollar baby är en av Clints tveklöst starkaste filmer och innehåller många överraskande vändningar. Den griper tag och utforskar vad det innebär att leva. Million dollar baby är en minnesvärd film och den lämnar ett bestående intryck.

Rickard Axelsson