Oscarstatyetten mot en röd bakgrund

Din guide till Oscarsgalan

Andreas Ziegler | Artikel
05 februari 2020
Andreas Ziegler | Artikel
05 februari 2020

En guide till vilka Oscarsvinnare just du ska hålla koll på

Nu när Oscarsgalan närmar sig undrar säkert många av er: ska jag verkligen bry mig? Det tycker vi att du ska göra. Men du behöver ju inte bry dig om alla kategorier. Detta är en liten guide som kan hjälpa dig att komma underfund med vilka kategorier just du ska hålla koll på.

På Oscarsgalan har det skämtats en hel del om det faktum att filmerna som är nominerade sällan är några publikfavoriter. Oscarsgalan är ju egentligen lite av en slags klubbträff för inbördes beundran. Jag misstänker att många tittar på Oscarsgalan mer på grund av att de vill se uppklädda kändisar. Det är inte direkt ett sammanträffande att det är starkt fokus på klänningar under den del av kvällen som utspelas på röda mattan.

Effekten på Oscarsvinnarna.

Rami Malek som Freddie Mercury.
Rami Malek som Freddie Mercury. Foto: 20th Century Fox.

En film som vinner en Oscar kan skryta om det på affischen, en statussymbol som kanske lockar en och annan att gå och se filmen eller streama den. En lite mer påtaglig effekt är att exempelvis skådespelare får ett rejält uppsving i karriären om de vinner en Oscar. De kan ta mer betalt och blir erbjudna större roller. Brie Larson vann exempelvis en Oscar för det lilla dramat Room. Sedan fick hon titelrollen i Captain Marvel. Rami Malek är snubben som spelade biroller i Twilight och Need for Speed. Sedan slog han igenom med Mr. Robot. Efter att ha vunnit en Oscar för Bohemian Rhapsody spelar han nu skurken i nästa Bond-film, No Time to Die.

Effekten på publiken.

Jag har tidigare skrivit om vilka typer av filmer som får mest uppmärksamhet från Oscarsakademin. Det är alltså filmer som handlar om en verklig människa som gått igenom svårigheter av något slag. Ray från 2004 är ett lysande exempel. Filmen handlar om musikern Ray Charles, som både var blind och heroinmissbrukare. Jamie Foxx var väldigt lik Charles i filmen. Så han vann en Oscar för bästa huvudroll.

Den stora frågan är om gemene man, den genomsnittliga svensken som går på bio eller streamar film, ska bry sig särskilt mycket om vilka filmer som vunnit Oscars. De som älskar flamsiga komedier med Seth Rogen eller Will Ferrell kommer troligtvis inte få ut särskilt mycket av att se en film som Ray. De som tycker om explosiva actionfilmer med Dwayne Johnson eller Vin Diesel kommer nog inte få ut så mycket av att se Rami Malek spela Freddie Mercury i Bohemian Rhapsody.

En guide.

Saken är den att jag tror att det finns många som kan få ut något av att se Oscarbelönade filmer. Det gäller bara att veta vilka kategorier det är värt att bry sig om. Det är olika från person till person; alla filmer passar ju inte alla åskådare. Detta är en liten guide som kan hjälpa dig hitta rätt filmer för just dig.

Jag har valt ut fyra vinnare i varje kategori. Dessa är antingen personliga favoriter eller vinnare som jag tycker är representativa för sin kategori.

Bästa film.

Detta är alltså det största priset på galan. Det är ett sorts samlingspris som går till den film som anses vara bäst överlag. Priset går till filmens producenter. Medan regissören är chefen över själva inspelningen, är producenterna chefer för arbetet kring filmen. De ser till att filmen får sin budget och att denna fördelas på bästa möjliga vis. De bär det slutgiltiga ansvaret för att en film har den bästa regissören, de bästa skådespelarna, de bästa klipparna och så vidare.

Om du bara ska se en Oscarsvinnande film, kan vinnarna av denna kategori vara ett bra val. Exempel på filmer som vunnit Oscars i denna kategori:

Scott Rudin, Joel Coen & Ethan CoenNo Country For Old Men (2007)
Christian ColsonSlumdog Millionaire (2008)
Kathryn Bigelow, Mark Boal, Nicolas Chartier & Greg Shapiro - The Hurt Locker (2009)
Alejandro Iñarritu, John Lesher & James W. SkotchdpooleBirdman (2014) 

Huvudroller – Biografier.

I denna kategori vinner alltså oftast skådespelare som spelar en verklig person, som gått igenom svårigheter av någon form. Skådespelarna har ofta gått igenom en transformation för att vara så lik den de spelar som möjligt. Ni som läst mina tidigare texter vet att jag tycker detta är väldigt tröttsamt.

Men det finns faktiskt de som älskar biografier. När det kommer till litteratur är biografier en väldigt stor och inkomstbringande genre. Biografier kan ge en inblick i det förflutna och belysa olika aspekter av en känd persons liv. Exempel på skådespelare som vunnit Oscars för att spela en verklig person: 

Helen Mirren – Elizabeth II – The Queen (2006)
Colin Firth – Georg VI – The King’s Speech (2010)
Meryl Streep – Margaret Thatcher – Järnladyn (2011)
Rami Malek – Freddie Mercury – Bohemian Rhapsody (2018)

Biroller – Karisma.

Heath Ledger som Jokern i The Dark Knight.
Foto: Warner Bros. Pictures.

Detta är min personliga favoritkategori. Ibland gäller samma regler för denna kategori som för huvudroller. Men här kan vi också bli bjudna på riktigt intressanta rolltolkningar, som inte passar i någon mall. Skådespelare som vinner i denna kategori är ofta väldigt karismatiska och bjuder på prestationer som det är svårt att slita ögonen från.

I denna kategori kan skådespelare som spelar superskurkar, tyranniska dirigenter, känslokalla mödrar och torterade slavar vinna. Det är varierat från år till år och är, som sagt, min definitiva favoritkategori. Exempel på skådespelare som vunnit Oscars i denna kategori: 

Heath Ledger – Jokern – The Dark Knight (2008)
Mo’Nique – Mary Lee Johnston – Precious (2009)
Lupita Nyong’o – Patsey – 12 Years a Slave (2013)
J.K. Simmons – Terence Fletcher – Whiplash (2014)

Regi – Berättande.

Manuset till en film avgör vad som sägs och berättas. Regissören avgör hur en film berättas. En regissör bestämmer om dialogen ska läsas upp som en viskning eller som ett skrik, hetsigt eller sansat. Regissören kan bestämma sig för att filma en scen ur en speciell vinkel eller fokusera på ett objekt eller en del av en skådespelares fysik för att frammana en specifik känsla hos oss i publiken.

Oscarsakademin har en tendens att ge denna statyett till filmer med många nomineringar. På sätt och vis är detta rätt naturligt, då en duktig regissör gör att exempelvis skådespelare, manus, kostym och mask syns i bästa möjliga dager. Jag tycker statyetten går till rätt person nästa lika ofta som den går till fel person. Men de som gillar berättande borde hålla ögonen på denna kategori. Exempel på regissörer som vunnit Oscars i denna kategori: 

Danny BoyleSlumdog Millionaire (2008)
Ang LeeLife of Pi (2012)
Alejandro Iñarritu Birdman (2014)
Alfonso CuarónRoma (2018)

Manus – Dialogen.

Manuset innehåller ju själva berättelsen. Beroende på hur regissören jobbar kan denna komma att ändras under produktionens gång. En regissör kan välja att fokusera mer på en sak och mindre på en annan, vilket ändrar slutresultatet. Dialogen, alltså vad som faktiskt sägs, är vad dessa kategorier handlar om. För det finns ju två; en kategori för originalmanus och en för manus baserat på tidigare material.

Bra dialog handlar dels om att föra berättelsen framåt på ett naturligt sätt. Allt behöver inte sägas rent ut; duktiga manusförfattare underskattar inte sin publik, utan låter oss läsa mellan raderna. En bra dialog kan också vara smart och rolig. Exempel på manusförfattare som vunnit Oscars i dessa kategorier: 

Simon BeaufoySlumdog Millionaire (2008)
Nat Faxon, Alexander Payne & Jim RashThe Descendants (2011)
Quentin TarantinoDjango Unchained (2012)
Jordan PeeleGet Out (2017)

Foto – Vackra bilder.

En blade runner och hans bil i ett ökenlandskap i Blade Runner 2049.
 Foto: Warner Bros. Pictures

Film är ett visuellt medium. Därför tycker jag att foto är en av de viktigaste kategorierna. Det känns lite som att den inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet. Särskilt med tanke på hur vackra filmerna som vinner kan vara.

Det handlar dock inte alltid om att ha det snyggaste fotot. Ibland handlar det om att jobba med kameran på ett innovativt vis. Jag tänker då på kameraåkningar eller filmer som ser ut att vara filmade utan klipp. Detta handlar, så klart, en hel del om klippningen. Men för fotografen är det då viktigare än någonsin att hitta en rytm, ett tempo, ja, nästan ett språk, för att leda oss åskådare genom berättelsen. Exempel på fotografer som vunnit Oscars i denna kategori: 

Claudio MirandaLife of Pi (2012)
Emmanuel LubezkiBirdman (2014)
Roger Deakins Blade Runner 2049 (2017)
Alfonso CuarónRoma (2018)

Musik – Stämningsgivare.

Här syftar jag alltså på det som kallas ”original score”. Kommentarer om den andra musikkategorin, bästa låt, kommer lite längre ner.

Det brukar sägas att bra filmmusik sätter stämningen, men ska helst inte märkas alltför mycket. Musiken ska inte ta fokus från vad som händer i filmen, utan fungera mer som en sorts förstärkare. Personligen har jag en hel del filmmusik på ett par spellistor. Det ska dock anmärkas att jag inte har vidare mycket till musiköra. Så de här exemplen ska ni ta med en stor näve salt (eller bara ignorera):

Alan MenkenSkönheten och odjuret (1991)
John WilliamsSchindler’s List (1993)
Hans ZimmerLejonkungen (1994)
James HornerTitanic (1997)

Övriga kategorier.

Ovan nämnda kategorier har jag rätt bra koll på. Men det finns många fler kategorier på Oscarsgalan. Det finns säkert de som tycker att det är mest intressant med kortfilmskategorierna, bästa dokumentär och så vidare. Utöver ovan nämnda kategorier kan jag, ärligt talat, inte uttala mig särskilt mycket. Men jag kan kanske ge er några uppslag baserat på vad som intresserar er.

Icke-engelskspråkiga film.

Den här kategorin är egentligen lite överflödig, kan tyckas. En bra film är en bra film, oberoende av vilket språk som talas i filmen. Å andra sidan är det ju bra att filmer från andra länder får möjlighet att uppmärksammas. Dessutom ska det understrykas att icke-engelskspråkiga filmer kan bli nominerade i andra kategorier.

I Sverige får amerikanska, brittiska och svenska produktioner mest utrymme. Därför kan denna kategori ses lite som ett hjälpmedel för den som vill vidga sina vyer lite. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:  

Roma (2018)
A Fantastic Woman (2017)
The Salesman (2016)
Son of Saul (2015)   

Animerad långfilm.

Miguel och Coco i Coco.
Foto: Walt Disney.

När det kommer till bästa animerade långfilm brukar statyetten gå till en Disney-produktion. Om du gillar Disney har du säkert sett de flesta vinnare i denna kategori. Det finns dock undantag, till exempel förra årets vinnare. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)
Coco (2017)
Zootopia (2016)
Inside Out (2015)

Animerad kortfilm.

De som gillar animerade filmer, ska nog kolla in denna kategori, som kommer lite i skymundan. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:

Bao (2018)
Dear Basketball (2017)
Piper (2016)
Bear Story (2015) 

Kortfilm.

Filmer i denna kategori är alltså spelfilmer som är kortare än 40 minuter långa. Själv har jag sett väldigt lite kortfilm. När jag var yngre berodde det mest på begränsad tillgänglighet. Idag beror det på att jag helt enkelt inte tagit mig tid att sätta mig in i denna typ av filmer. Men om jag nån dag bestämmer mig för att börja, skulle jag ta mig en titt på de filmer som vunnit eller varit nominerade i denna kategori. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:

Skin (2018)
The Silent Child (2017)
Sing (2016)
Stutterer (2015)

Dokumentär (långfilm).

Tack vare streamingtjänster börjar dokumentärfilmer bli allt mer populära och tillgängliga. Detta är en kategori som jag tror bara kommer öka i popularitet. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:

Free Solo (2018)
Icarus (2017)
O.J.: Made in America (2016)
Amy (2015)

Dokumentär (kortfilm).

Den här kategorin har jag noll koll på. Men jag finner det tilltalande att kunna få mig en bild av ett ämne, en person eller något annat på lite kortare tid. De fyra senaste vinnarna i denna kategori: 

Period. End of Sentence. (2018)
Heaven is a Traffic Jam on the 405 (2017)
The White Helmets (2016)
A Girl in the River: The Price of Forgiveness (2015)

Visuella Effekter.

Oscar Isaac, Alicia Vikander och Domhnall Gleeson i Ex Machina.
Foto: Universal Pictures.

Den här kategorin är troligtvis den kategori där de populäraste filmerna är nominerade. De största och dyraste filmerna, exempelvis actionfilmer eller superhjältefilmer, behöver mest och bäst visuella effekter. Om du gillar filmer med mycket visuella effekter är detta kategorin du ska hålla kolla på. Av de fyra senaste vinnarna att döma, är det dock kanske bättre att kolla de andra filmerna som varit nominerade istället för vinnarna. Tre av de fyra senaste årens vinnare är en aning mer svårsmälta filmer. De fyra senaste vinnarna i denna kategori: 

First Man (2018)
Blade Runner 2049 (2017)
The Jungle Book (2016)
Ex Machina (2015)

Scenografi

De nominerade i denna kategori är inredningsarkitekter som designar kulisser och liknande. Värt att notera är att priset egentligen går till minst två personer; en art director och en set decorator. Detta arbete kan vara väldigt varierande. Ibland är det historisk trogenhet som eftersträvas. Andra gånger är det helt nyskapande, som när uppdraget är att skapa scenbyggen för filmer som utspelas i framtiden eller i en annan värld.

Detta pris kan vara intressant för alla som gillar inredning. Själv har jag ett visst intresse för denna kategori, då en films miljöer kan vara av väldigt stor vikt i vissa filmer. Fysiska barriärer kan symbolisera metaforiska barriärer. Insyn kan symbolisera utsatthet. Olika våningar i ett hus, olika vagnar i ett tåg och förändringar i inredningen kan påverka en films karaktärer och handlingen. De fyra senaste vinnarna i denna kategori:

Black Panther (2018)
The Shape of Water (2017)
La La Land (2016)
Mad Max: Fury Road (2015)

Filmklippning/Ljudklippning/Ljudmixning.

De här kategorierna har jag verkligen ingen koll på alls. Filmklippning ska vara osynlig och bidra till berättande. Det är sällan jag tänker på detta. Detsamma kan sägas om ljudklippning och ljudmixning, som handlar om att ljudet låter trovärdigt. Men det finns säkert de som är väldigt intresserade av både filmklippning och hur ljud skapas för film.

Det finns en intressant aspekt av filmklippning som är värd att nämnas i sammanhanget. Akademin fick dra en skämskudde över huvudet när Bohemian Rhapsody vann, då den bitvis är riktigt klantigt klippt. Så kan det gå när folk som inte har koll på klippning får rösta i den kategorin.

Ljudklippning och ljudmixning går rätt ofta till samma film. Det roligaste för oss svenskar är kanske att svenske Per Hallberg har vunnit tre Oscars för bästa ljudklippning.

De fyra senaste vinnarna i varje kategori:

Filmklippning:

Bohemian Rhapsody (2018)
Dunkirk (2017)
Hacksaw Ridge (2016
Mad Max: Fury Road (2015)

Ljudklippning:

Bohemian Rhapsody (2018)
Dunkirk (2017)
Arrival (2016)
Mad Max: Fury Road (2015)

Ljudmixning:

Bohemian Rhapsody (2018)
Dunkirk (2017)
Hacksaw Ridge (2016)
Mad Max: Fury Road (2015)

Bästa kostym.

Tom Hardy som Mad Max.
 Foto: Warner Bros. Pictures.

Denna kategori kan vara intressant för både modeintresserade och den historieintresserade, eftersom många filmer som nomineras här är så kallade kostymfilmer. Den här kategorin är egentligen rätt intressant, då allt från modefilmer till superhjältefilmer och actionfilmer kan bli nominerade och vinna. Med tanke på det starka fokuset på mode under Oscarsgalan känns det lite som att Bästa kostym borde få mer uppmärksamhet.

Jag har sett nästan samtliga nominerade i denna kategori de senaste åren. Men jag har verkligen noll koll på vad som skiljer en bra kostym från en Oscarsvinnande kostym. Vad jag vet är att karaktärerna allt som oftast är iklädda antingen snygga eller i alla fall intressanta kläder. De fyra senaste vinnarna i denna kategori: 

Black Panther (2018)
Phantom Thread (2017)
Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)
Mad Max: Fury Road (2015)

Smink.

Smink, hårstyling och mask faller in under denna kategori. Detta är också en rätt intressant kategori egentligen. Här kan det handla om allt från avancerade ansiktsproteser, som ändrar en skådespelares utseende, till historiskt korrekt smink eller utomjordingar. Det är värt att nämna att svenska filmer har varit nominerade i denna kategori rätt ofta. De fyra senaste vinnarna i denna kategori: 

Vice (2018)
Darkest Hour (2017)
Suicide Squad (2016)
Mad Max: Fury Road (2015)

Bästa låt.

Lady Gaga och Bradley Cooper i A Star is Born.
Foto: Warner Bros. Pictures.

Dessa låtar är alltså skrivna specifikt för en film. Jag blev därför lite besviken när Deadpool 2 inte blev nominerad för låten Ashes, skriven av Jordan Smith och framförd av en Celine Dion i toppform. Den diskvalificerades för att Jordan Smith skrev låten innan filmens produktion inletts.

I animerade filmer eller musikaler kan dessa låtar vara lika viktiga för filmen som ett dödsfall, en kärleksförklaring eller en vändpunkt i någons liv. Ofta kan de sjungas för att beskriva en karaktärs känslor för just dessa saker. Andra gånger är det bara en låt som rullar under eftertexterna. De fyra senaste vinnarna i denna kategori.

A Star is Born (2018)
Coco (2017)
La La Land (2016)
Spectre (2015)

Era favoriter.

Nu vill vi höra från er, kära läsare. Har ni några lite mer ovanliga favoriter som ni har järnkoll på?

Har ni några filmtips att dela med er av, antingen från långt tillbaka i Oscarns historia eller kanske i nån kategori som får lite för lite uppmärksamhet?

Finns det någon som är expert på ljudmixning förresten?