Hero gradient image

Filmfestivalen i Cannes fyller 70 i år

Sebastian Håkansson | Artikel
20 maj 2017
Sebastian Håkansson | Artikel
20 maj 2017

Filmfestivalen i Cannes pågår i år mellan den 17:e och 28:e maj. I år är 19 filmer nominerade till Guldpalmen, det mest prestigefulla priset på galan. I år är en svensk film med och tävlar i kategorin, Rubin Östlunds The Square, som mottagit blandad kritik efter sin första visning.

CupoNation har med anledning av årets festival analyserat produktionsbudgeten för samtliga vinnare av Guldpalmen under 2000-talet och jämfört dessa med den amerikanska motsvarigheten till Cannesfestivalen; Oscarsgalan.

Den allmänna uppfattning som de flesta har är förmodligen att produktionsbudgeten för en Oscarsvinnare i kategorin bästa film är betydligt högre än för en vinnare av Guldpalmen i Cannes. Oscarsvinnare har historiskt ofta varit synonyma med dyra specialeffekter samt skyhöga löner till de medverkande skådespelarna. Guldpalmen i Cannes, å andra sidan, sammankopplas generellt med mindre, smalare filmer där konstnärsskapet värderas högre än den kommersiella aspekten.

Oscar i kategorin bästa film tilldelas endast engelskspråkiga filmer, och har vunnits av amerikanska filmer majoriteten av åren (brittiska filmer har vunnit priset åtta gånger). Men de amerikanska filmerna dominerar även bland vinnarna av Guldpalmen i Cannes. Sedan 1955 har en amerikansk film vunnit totalt 15 gånger, flest av alla länder. På andra plats kommer Frankrike med totalt 10 vinster följt av Italien med 9 vinster.

I undersökningen har vi jämfört den inflationsjusterade produktionsbudgeten för samtliga vinnare av Guldpalmen i Cannes respektive bästa film vid Oscarsgalan under hela 2000-talet. Vid undersökningens tidspunkt hade sex av de totalt 19 nominerade filmerna till Guldpalmen vid årets Cannesgala publicerat sin produktionsbudget. Den genomsnittliga produktionsbudgeten för de sex nominerade filmerna är 153,8 miljoner kronor – en budget som alltså är mer än tio gånger högre än årets Oscarsvinnare ”Moonlight”, som hade en produktionsbudget på 13,2 miljoner.

Oscar vs. Cannes

Som diagrammet ovan visar är det ovanligt att en film som vinner Guldpalmen i Cannes har högre produktionsbudget än vinnaren av bästa film vid Oscarsgalan. Sedan år 2000 har detta endast varit fallet två gånger. År 2011 då ”The Three of Life” med en produktionsbudget på 312,8 miljoner vann, samt år 2006 då ”The Wind That Shakes the Barley med en produktionsbudet på 74,1 miljoner tog hem priset. Oscarsvinnarna samma år, ”The King’s Speech” och ”Crash” kostade 146,4 respektive 70,7 miljoner kronor.

Vi kan dock konstatera en nedåtgående trend i produktionsbudget för Oscarsvinnarna under 2000-talet. Denna trend kan särskilt observeras för vinnarna efter år 2007. Samtliga filmer förutom Argo (2013) har haft en produktionsbudget under 200 miljoner kronor (justerat för inflation). Vi kan alltså konstatera att gapet i produktionsbudget för vinnarna vid respektive gala på senare år har blivit mindre – det behöver inte längre kosta flera hundra miljoner att producera en Oscarsvinnare. Årets vinnare av bästa film vid Oscarsgalan, ”Moonlight”, utmärker sig med den överlägset lägsta produktionsbudgeten av alla Oscarsvinnare under 2000-talet. Det finns därmed en god möjlighet att årets vinnare av Guldpalmen kommer ha en högre produktionsbudget.