Streamingtjänsten Apple TV+ lyckas leverera en riktigt stark coming of age-film där skådespelarna gör stora insatser.

Minhal Baig
    Minhal Baig
    Geraldine Viswanathan, Jack Kilmer, Purbi Joshi, Azad Khan m.fl.
Stillbild ur "Hala".
Från Hala (2019). Foto: Apple TV+

Sjuttonåriga Hala (Geraldine Viswanathan) lever i USA som en andra generations invandrare från Pakistan. Hennes mamma (Purbi Joshi) och pappa (Azad Khan) försöker uppfostra henne efter sina muslimska värderingar och traditioner, men Hala har andra drömmar som går emot familjens vilja. Kampen mellan att jaga sina egna drömmar och att göra familjen nöjd sliter i henne och varje dag kämpar hon mot kulturkrockar och inre konflikter.

Hala är förbjuden att umgås med pojkar och måste hela tiden ha en vän med sig i miljöer där pojkar vistas. Så när hon får upp ögonen för klasskompisen Jesse (Jack Kilmer) tvingas hon börja ljuga för föräldrarna, vilket riskerar leda till mer trassel än hon förutspått. Samtidigt känner hon en stark koppling till Jesse, och börjar sakta våga ta de första stegen mot sina egna begär.

Stillbild ur "Hala".
Från Hala (2019). Foto: Apple TV+

"Hala" är en stark coming-of-age-historia om en ung kvinna som försöker finna balansen mellan att göra sin familj stolt, och samtidigt finna sin egen identitet när vuxenlivet väntar runt hörnet. Hon slits mellan kulturella värderingar och en inre längtan efter kärlek, intimitet och befrielse. Viswanathan spelar rollen som den förvirrade och vilsna Hala oklanderligt, och formar en karaktär som säkert många unga kan relatera till. Joshi och Khan storspelar som föräldrarna, och scenerna när de tre spelar mot varandra är filmens höjdpunkter.

Begreppet att vara "fri" diskuteras både bokstavligen och metaforiskt, och Hala ställer den filosofiska frågan om vad detta innebär. Om hur mycket frihet man har lov att ta sig utan att göra andra besvikna, var gränsen går mellan att självförverkligande och egoism. Baig tar här chansen att genom ögonen på en tonåring lyfta ämnet på flera nivåer vilket träffar mer än en generation och med största sannolikhet lämnar sin publik med en hel del självrannsakande tankar.

"Hala" är ett intressant och gripande porträtt med ett lågt tempo som gifter sig helt rätt med hur konfliktupptrappningen balanseras med Halas inre utveckling. Första halvan är den långsammare och vi får mest bara följa Hala runt i hennes vardag bland vänner och familj. Sakta går det upp att hon har en annan livsfilosofi än hennes föräldrar, men det är inte förrän halvvägs in detta tar fart på allvar och blir riktigt spännande.

Tyvärr får inte slutet riktigt den slagkraftiga effekt den är ute efter, utan saktar snarare ner tempot igen och blir inte så mycket mer än en mjuklandning det hela, men som ändå ger en tillräcklig tillfredsställelse för att uppskatta det.

För mer läsning, se vår lista med moderna coming of age-filmer!