De fyra mest otroliga filmerna från Palm Springs 2019 

En filmkamera.

Vilken filmfantast som helst känner nog till och följer nyheterna kring festivaler som Sundance, Cannes, och Berlinale. Palm springs International Film Festival är inte lika populär som dem, så det är okej om det är första gången du hör talas om den. Det är ändå en tillställning på uppgång, med drygt 135 000 besökare årligen. 70 % av dem kommer från områden utanför Kalifornien, eftersom festivalen är känd för sitt fokus på utländska filmer.

Listan över de prisbelönta filmerna är ett bevis på detta, med endast två amerikanska av sju möjliga nomineringar, de nämnvärda dokumentärerna The Biggest Little Farm och Ghost Fleet. Festivalen delar även ut tre FIPRESCI-priser som endast innefattar utländsk film. Detta året tilldelades de tre priserna det japanska dramat Shoplifters, det italienska kriminaldramat Dogman, och det polska historiedramat Cold War.

Idag ska vi dock inte prata om PSIFF-höjdpunkterna, utan gå ett steg längre och gräva djupare i festivalens arkiv för att hitta guldkornen. Denna gången letar vi efter de absurda vridningarna i handling, och det där vi aldrig får uppleva annars.
Dessa är våra nomineringar:

Winter Flies (Všechno Bude)

Foto: CinemArt.

Genre: Drama
Premiär: 1: a juli 2018 på Karlovy Vary Festival
Land: Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Polen
Regissör: Olmo Omerzu
Manus: Petr Pýcha

Genrer med bilresor är bland de mest romantiska fenomenen i filmvärlden, ofta med utrymme för de oförutsedda avslöjandena på väg till destinationen. Denna resa värderas högre än målet, medan filmhjältar utvecklas snabbt genom att möta obekväma ’fisk-ur-vattnet’-situationer.

Den ikoniska bilresan som vanligtvis innefattar ett par eller manliga vänner, i filmen Winter Flies är det fortfarande bilen som är huvudpersonen medan de standardmässiga karaktärerna har bytts ut mot två tonårspojkar (Mára and Heduš) i åldrarna 12 och 14 år, som har övergett det vuxenövervakade livet i utbyte mot den ganska vuxna upplevelsen som en ensam bilresa tvärs över norra Tjeckiens vintriga landskap är.

En äldre tjej dyker upp samtidigt som berättelsen lägger i nästa växel med kemi likt Din morsa också!, dock i en betydligt mer tonårsanpassad version utan det tunga fokuset kring erotik och fokuserar snarare på ungdomliga problem och brödernas moral.

Den mest överraskande stunden i filmen är när du plötsligt upptäcker att allt som händer på skärmen bara är en minnesbild från Mára, som nu sitter i polisförvar. Pojkens berättelse visar sig vara mer komplicerad än vi först trodde.

Walk to Vegas 

Foto: Van Patten Brothers.

Genre: Komedi
Premiär: 11:e januari 2019 på PSIFF
Land: USA
Regissör: Eric Balfour
Manus: Steve Alper, Vincent Van Patten

Vi ser den genomsnittlige spelaren som en person som lurar kring spelautomaterna i Las Vegas och hoppas på att vinna, trots sättet som spelautomaterna är programmerade och ett helt slumpmässigt utslag från snurret. Stereotypa spelare i amerikanska komedier avviker sällan från detta scenario, ibland lyckas de vinna, men oftast förlorar de miljoner på casinot.

Walk to Vegas av skådespelaren Eric Balfour, erbjuder en alternativ version av temat. Snarare än att spela som en berusad casinobesökare likt karaktärerna från Baksmällan, tar det en spelande person bort från Vegas. De största vaden görs faktiskt utanför casinot och denna filmen exemplifierar det mest urspårade typen av vadslagning.

Handlingen är baserad på en verklig händelse med den manliga huvudkaraktärens skådespelare, Vincent Van Patten, som är känd för att vara en rutinerad pokerspelare. Vince, precis som hans karaktär, ser inte ut som en stereotyp casinospelare alls. Han är i sextioårsåldern, fortfarande i god vigör med sitt oemotståndliga leende och god fysik. Ingen whiskey, inga cigarrer, inte heller någon brottslighet inblandat. Det är få som känner till Vince som en professionell tennisspelare, vilket bidrar med än mer dissonans kring hans ”gambling-image”.

I filmen börjar allting med en omgång poker där Duke (Vince) håller i en pokerkväll med sina vänner. Insatserna ökar och tävlingsmomentet hettar till. Det närmare sig slutet, och en av spelarna erbjuder Duke ett vad – om han promenerar från San Fernando Valley till Las Vegas på en vecka vinner han 5 miljoner dollar. Detta är något som hände Vince efter en av pokerturneringarna, han har dock aldrig pratat om det offentligt.

Border (Gräns) 

Foto: Film i väst.

Genre: Drama
Premiär: 10:e Maj 2018 på Cannes
Land: Sverige
Regissör: Ali Abbasi
Manus: Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist

Filmen Gräns vänder upp och ner på tanken om en konventionell fantasyfilm. Detta är stunden där du istället för att be om att något intressant ska hända, sitter med armen fastkedjad i en stol, där du nästa desperat söker efter ett uns av igenkänning i handlingen. Filmen har ingen absurd vändning i sin handling, den visar oss en helt annan värld som likt de två huvudkaraktärerna, inte hör hemma i denna.

Allting börjar med Tina som arbetar på det svenska tullkontoret. Hon är extremt bra på att avslöja smugglare tack vare sitt otroliga luktsinne. Det som är direkt uppseendeväckande är hennes ovanliga, något djuriska utseende som förklaras av Tinas ovanliga genetiska sjukdom. Det är också något som gör att hon lider av mindervärdeskomplex och lever ett isolerat liv i skogen tillsammans med hundtränaren Roland.

En dag träffar hon på en främling vid gränsen, som är misstänksamt likt henne till utseende.

De två känner sig omedelbart attraherade av varandra, och när Tina möter Vore för andra gången inne i staden, är deras kemi på en helt annan nivå. Det som händer senare är att Tina avslöjar sitt sanna jag, en manifestation av olikhet som firar kroppen, könsneutral identitet, och nordisk mytologi på sitt eget konstiga sätt. I bakgrunden ser vi poliser utreda ett barnpornografibrott där Tina är med som assistent.

Cold Sweat (Araghe Sard)

Foto: Noori Pictures.

Genre: Drama, sport
Premiär: 3:e Februari 2018 på Fajr Film Festival
Land: Iran
Regissör: Soheil Beiraghi
Manus: Soheil Beiraghi 

Medan moderna feminister slåss för att krossa ”glastaket”, sexistisk marknadsföring i media, och våld i hemmet, kämpar kvinnor i mellanöstern med att få titeln som likvärdiga människor. I Iran kan inte kvinnor ändra sin religiösa uppfattning, de får inte äga en hund, får inte ta ut skilsmässa, och får inte heller resa utomlands utan tillåtelse från sin make eller far. Cold Sweat berättar om de hjärtskärande konsekvenserna dessa absurda lagar har.

Afrooz Ardestani är en stjärnspelare i det Persiska futsal-landslaget. Hon och hennes medspelare ser triumfen av att kvalificera sig till den Asiatiska kuppfinalen som hålls i Malaysia. Exalterade av vinsten, fortsätter Afrooz förbereda sig för matchen hon har väntat på i mer än 11 år.

Hon blir dock stoppad av gränsvakterna på flygplatsen, som berättar för henne att hennes frånvarande make har valt att förbjuda henne från att lämna landet. Ingen anledning ges, vilket inte heller krävs enligt lag. Det är här hennes jobbiga resa mot frihet börjar, i ett land där politiken och allmänna instanser alltid är till mannens fördel.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.