Recension: Boi (2019) – Filosofisk dramathriller

Film: Boi (2019)
Regi & manus: Jorge M. Fontana
Med: Bernat Quintana, Adrian Pang, Andrew Lua, Man Mourentan, Miranda Gas m.fl.
Genre: Drama, thriller
Speltid: 1 tim 51 min

Boi är en lågintensiv dramathriller där tyngdpunkten ligger på existentiella frågor. Filmen erbjuder inga stora insikter, men får en att tänka till.

Boi (Bernat Quintana) är en ung man som har något av en livskris. Han drömmer om att bli författare, men har precis fått avslag på en bok han skrivit. Han har även problem med sin flickvän, Anna (Miranda Gas). Hans första dag som privatchaufför börjar inte heller vidare bra. Hans första klienter är Gordon (Adrian Pang) och Michael (Andrew Lua), två kinesiska affärsmän som till en början är allmänt odrägliga. De närmaste tre dagarna kommer vara väldigt jobbiga för Boi.

Det går inte undan i Boi. Huvudkaraktären kör runt med sina jobbiga klienter, pratar med en irriterad chef, ringer och letar efter sin flickvän och pratar om sina drömmar med bästa kompisen Mou (Man Mourentan). Efter en halvtimme börjar jag undra om detta är en sån där ”konstig” film där allt bara är subtext.

Mycket i Boi är mycket riktigt subtext. Men just som jag börjar tröttna på att se en chaufför åka ärenden och få irriterade blickar från sina odrägliga klienter tar filmen en lite ny riktning. Nu menar jag inte att filmen helt plötsligt exploderar i våld. Det är mer som att första halvtimmen lägger grunden för den lågintensiva spänning som sedan tar vid.

Svaren som presenteras är intressanta men inte fantastiska.

Tre av huvudkaraktärerna och en hund i en bil i filmen Boi.
Till och med hunden ser lite spänd ut. Foto: Netflix.

Boi är en film som handlar om att hitta en väg här i livet, att inse vad som är viktigt för en. Boi och Mou jobbar som chaufförer så att de kan jaga sina drömmar. Detta är ingen Hollywood-film, så det är inte tal om att de ska bli upptäckta plötsligt på gatan. Det handlar mer om att hitta sin inspiration och fortsätta skapa. För Michael och Andrew är vägen desto farligare. Anledningen till att de är så odrägliga till en början är att de befinner sig i en knipa. Boi blir något motvilligt deras följeslagare genom natten, då de även delger sina personliga farhågor och förhoppningar till honom.

Boi är inte en film för alla. Personligen tycker jag att filmen är något för lågmäld; det är lite för mycket subtext och lite för lite substans för min del. De existentiella frågor som Boi ställer och de svar filmen lägger fram är visserligen intressanta, men de är inte direkt fantastiska. De är ungefär lika lågmälda som resten av filmen. Boi är en rätt bra film, men när jag ser film vill jag ha något med lite mer bett i.

Betygssymbol för 3 av 5

För mer läsning, se vår lista över bra spanska thrillers.

About Andreas Ziegler 187 Articles