Intervju: Animatören Thomas Grummt om Draktränaren 3

”Vi animerar aldrig i kronologisk ordning”

Thomas Grummt.

Från ”Mästerkatten” till ”Baby-bossen” och ”Draktränaren”. Animatören Thomas Grummt anställdes av Dreamworks och lämnade Tyskland för en karriär i Hollywood. Nu släpps ”Draktränaren 3” på Blu-ray i Sverige och Thomas Grummt berättar om hur det var att jobba som animationsansvarig på filmen.

Född och uppvuxen i Tyskland var det inte ett självklart val för Thomas Grummt att inleda en karriär inom filmanimation. Men under uppväxten fanns det alltid ett grafiskt intresse som även sträckte sig till spelfilm och animerad film.

– Det är så typiskt att säga att du alltid vetat att det var ditt öde att arbeta med just det. Men för mig var det först när jag skulle börja på college. Jag studerade i Stuttgart och insåg att animation innehöll en kombination av element som jag älskade. Musik, sport, datorspel och grafik. Animation har lite av allt det där. Jag fastnade helt enkelt.

År 2007 efter college flyttade Thomas Grummt till München och lyckades få jobb som animatör på en tysk film med namnet Lissi and the Wild Emperor.

– Det var inte en stor internationell film och ingen utanför Tyskland visste vad det var. De letade efter junioranimatörer och jag hade tur. Jag fick flera kontakter och lärde mig mycket. Efter det arbetade jag på mindre projekt och animerade saker som varelser, flygplan och andra visuella effekter. Jag frilansade i ungefär tre år.

Fick i gå i ”flygskola”.

Thomas Grummt upplevde dock att han inte utvecklades tillräckligt i hemlandet och gick därför flera onlinekurser i animation där han fick lära sig av experter från Hollywood och Nya Zeeland.

– Det var så jag träffade en av cheferna på Dreamworks. Jag visade honom mitt arbete och han gillade det.

Hos Dreamworks involverades Thomas Grummt i flera stora produktion som Mästerkatten, Croodarna och Boss-babyn. Han blev sedan huvudanimatör på Draktränaren 2 och till slut helt ansvarig för animationen på Draktränaren 3.

– Först gick vi igenom en träningsperiod där Dreamworks bland annat hade en ”flygskola”, som alla animatörer var tvungna att gå. Den innehöll övningar om hur flygning går till. Det fanns också mängder med träningsfilmer och annan animationsfakta att läsa som hjälpte dig att förstå karaktärerna. Vi bygger också oftast upp ett bibliotek av animationer med olika miner och andra rörelser som karaktärerna gör som vi sedan kan plocka av.

På Draktränaren arbetade Thomas Grummt väldigt nära regissören och framför allt på den tredje filmen. 

– Regissören är alltid där under produktionen. Vi har ”dailies” där vi går igenom det dagliga materialet och ibland två gånger om dagen. Som huvudansvarig fick jag prata ännu mer med regissören Dean DeBlois, vilket var kul. Han är fantastisk.

Animerar du en film som Draktränaren 3 kronologiskt?

– Nej, vi animerar aldrig kronologiskt. Det handlar oftast om vad som är tillgängligt för oss och om modeller och annat är klara. Men mot slutet av filmerna känner jag oftast att jag hade velat gå tillbaka och ändra lite i början för då känner vi karaktärerna bättre.

”Mitt favoritprojekt är Croodarna”

Har du något drömprojekt som du verkligen skulle vilja göra?

– Ärligt talat så är jag jätteglad att jag fick arbeta på Draktränaren 3 som huvudansvarig för animationen. Att de litade på mig att berätta historien och utveckla karaktärerna. Ett av mina andra favoritprojekt som jag har arbetat på är Croodarna. Där håller vi just nu på med uppföljaren så det kommer bli riktigt kul.

Stort tack till den skicklige animatören Thomas Grummt för att han tog sig tiden och prata med oss. Draktränaren 3 kommer ut på blu-ray den åttonde juli.

About David Lindahl 487 Articles
27-årig journaliststudent med ett enormt intresse för filmens värld. Har speciell förkärlek för westerns, tunga draman och skådespelaren James Stewart.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.