True Justice: Bryan Stevenson's Fight for Equality (2019)

• 1 tim 36 min
  • Dokumentär
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 04 juli 2019 kl. 18:07

Bryan Stevensons kamp är drabbande men generiskt berättad.

I denna HBO-dokumentär berättar advokaten Bryan Stevenson om den etniska orättvisa som präglar det amerikanska rättsväsendet. Historien är känslosamt starkt men ett generiskt berättade gör att de emotionella topparna aldrig nås.

George Kunhardt, Peter W. Kunhardt & Teddy Kunhardt

True Justice: Bryan Stevenson's Fight for Equality är en väldigt talande titel. I centrum står Bryan Stevenson, en advokat och rättsaktivist född i Alabama – mitt i den amerikanska söderns hjärta. Dokumentären handlar rätt och slätt om hans kamp mot samtliga människors jämlikhet inför lagen.

Två innehållsmässiga spår löper parallellt med varandra. En historiskt bakgrund om rasismens herravälde i södern långt efter slaveriets upphörande. Därtill presenteras ett antal fall där afroamerikanska män och kvinnor blivit orättvist dömda på grund av sin hudfärg. Det är dessa personer som Stevenson kämpade för under sin tid som advokat och det är genom hans röst, olika arkivfilmer och aktuella intervjuer med de inblandande i brottsfallen som filmen berättas.

Som tittare är känner man både bottenlös sorg och vrede när Bryan Stevenson berättar om Alabamas mörka förflutna. Det är lätt att tro att det var några rötäggs verk, men faktum är att rasismen var kollektivistiskt rotad och utbredd. Även om situationen genom åren har förändrades till det bättre påvisar Stevenson att segregationen fortfarande bär spår i det amerikanska rättsväsendet.

Oskyldigt dömd för mord.

Speciellt ett fall i "True Justice: Bryan Stevenson's Fight for Equality" sticker ut. Det belyser en afroamerikansk mans öde, som så sent som på 1970-talet plötsligt blev hämtad av polisen och senare dömd för ett mord på en man han aldrig sett. Lyckligtvis lyckades Stevenson, efter många lönlösa försök, ta fallet upp i högsta domstolen och få honom frikänd. Men då hade mannen redan avtjänat trettio år av sitt straff.

Alltså är innehållet både starkt och ögonöppnande. Dessvärre är berättandet oinspirerande. På ett traditionellt A till Ö-sätt puttrar filmen på. Därtill är dokumentären filmad med hjälp av ett gediget kameraarbete och klippt med säker hand. Peter Kunhardt har vunnit flera Emmys och är en kompetent filmmakare. Men i jämförelse med Ava DuVernays briljanta dokumentär Det 13:e tillägget, som behandlar samma ämne fast ur ett mer heltäckande perspektiv, bleknar hantverket. True Justice saknar den brådskande känsla som genomsyrande DuVernays film, den sortens brinnande passion som gör att en historia sprids och dess budskap blir lyssnat på. Vilket givetvis är poängen denna sortens dokumentärer – att framföra ett budskap och skapa debatt.

En effekt av detta är att "True Justice: Bryan Stevenson's Fight for Equality" antagligen inte kommer nå ut till en bred publik. Vilket är synd eftersom Bryan Stevenson förtjänar att bli lyssnad på.

Sugen på att se en riktigt bra film? Spana in vår lista över de bästa filmerna 2019!