Stranger Things

"Stranger Things" (säsong 3)

• 8 x 60 min
  • Drama, fantasy, skräck
Uppdaterad 03 februari 2020 kl. 13:02 | Publicerad 01 juli 2019 kl. 22:07

Tredje säsongen av "Stranger Things" är den perfekta sommarunderhållningen.

Den första säsongen av "Stranger Things" smögs ut den 15 juli, 2016. Netflix hade själva inga förhoppningar på någon större succé, men helt plötsligt satt de där med en av världens mest omtalade serier. Efter att ha slukat hela säsongen under den första helgen lyckades vi på Filmtopp höra av oss direkt till en av de vuxna huvudrollsinnehavarna, David Harbour, via hans då blygsamma Twitterkonto och kunde utan problem styra upp en halvtimmas exklusiv intervju med honom.

Millie Bobby Brown, Finn Wolfhard, Winona Ryder, David Harbour m.fl.
"Stranger Things"
Stranger Things säsong 3. Foto: Netflix

Några år senare är Stranger Things-skådespelarna några av TV-branschens mest välbetalda skådespelare och samtliga har miljontals följare i sociala medier. Inför den andra säsongen var fansens förhoppningar skyhöga och även om den säsongen var mer än okej, kändes det för många snarare som att man hade gjort om den första säsongen igen... fast med en större budget och lite större monster.

När vi nu äntligen får ta del av den tredje säsongen av "Stranger Things", som har flyttats tillbaka till sommaren där den hör hemma (säsong två släpptes under Halloween). Här har seriens skapare verkligen lyckats skapa ett nytt och spännande äventyr som känns både fräscht, underhållande och bitvis lite skrämmande. Helt perfekt att avnjutas som högsta klassens sommarunderhållning.

Mycket hysch-hysch kring säsongen.

Om det verkar lite konstigt att jag knappt har nämnt något av handlingen så beror på att alla som har fått ta del av säsongen i förväg har fått ett helt A4-papper med instruktioner kring vad man inte får nämna för sina läsare innan säsongen finns släpps på Netflix.

Maya Hawke, Joe Keery, Gaten Matarazzo i "Stranger Things".
Maya Hawke, Joe Keery, Gaten Matarazzo i "Stranger Things". Foto: Netflix

Vilket, med tanke på vad jag har sett, är helt rätt beslut. Bara lita på att den nya säsongen är väl värd din tid, och försök gå in lika lyckligt ovetande som du gjorde inför den första. Det lilla jag kan avslöja är att den tredje säsongen delar upp våra karaktärer i fyra olika grupper, som alla ger sig ut på till synes olika äventyr... men där allas vägar, på olika sätt, givetvis korsas under säsongens andra halva.

80-tals-nostalgin och alla populärkulturella referenser, förekommer fortfarande på hög nivå men aldrig på ett sätt som förstör. Till skillnad från vissa andra skapare och showrunners, kommer Duffer-bröderna med största sannolikhet att hyllas för hur väl de känner sina karaktärer och att grupperingarna under säsongens första halva är helt rätt sammansatta, för bästa möjliga payoff. Vilket gör att säsongen förtjänar en riktigt stark fyra av fem i betyg. Sluka den snarast för att undvika spoilers!