City on a Hill säsong 1

City on a Hill (säsong 1, avsnitt 1)

• 12 x 1 tim
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 20 juni 2019 kl. 19:06

Intresseväckande kriminaldrama med lovande karaktärer.

När skådespelaren Kevin Bacon är inblandad i ett projekt brukar resultatet bli bra. I "City on a Hill" – ett nytt kriminaldrama av Showtime – spelar han en något förhärdad och korrupt FBI-agent, som gör lite som han själv vill för att få sin vilja igenom. Han sammandrabbar med en rättrådig assisterande distriktsåklagare, som inget hellre vill än att bryta ner det korrupta maskineri som har staden Boston i sitt grepp.

Michael Cuesta
    Chuck MacLean
    Kevin Bacon, Aldis Hodge, Jonathan Tucker, Mark O'Brien, Lauren E. Banks, Kevin Chapman m.fl.
City on a Hill
Kevin Bacon (vänster) och Aldis Hodge i City on a Hill. Foto: HBO Nordic.

Ganska tidigt in i det första avsnittet av City on a Hill sker ett värdetransportrån. Ett gäng maskerade män överrumplar en skåpbil, men det går inte helt som de tänkt sig och kuppen får ett minst sagt blodigt avslut.

Det visar sig att initiativtagaren bakom rånet, Frankie (Jonathan Tucker), är en småbarnspappa som jobbar på stadens snabbköp. En helt vanlig man, men med ett desperat behov efter pengar. Han har dessutom en mentalt instabil, missbrukande bror som verkligen inte kommer att göra livet lättare för honom (det förstår man av avsnittets slutliga klipphängare).

Parallellt får vi bekanta oss med den nytillsatte assisterande distriktsåklagaren Decourcy Ward (Aldis Hodge). Han är en osjälvisk man med stora ambitioner, men det dröjer inte länge förrän han blir varse om det korrupta maskineri som driver Boston. Att han dessutom har ett förflutet som gjort honom impopulär hos stora delar av polisstyrkan, gör inte saken lättare.

Dragplåstret i serien är dock karaktärsskådespelaren Kevin Bacon. Här ser vi honom i rollen som korrupt men erfaren snut som helt klart är en del av det system som Decourcy Ward vill krossa. Trots deras olikheter formar de ändå en osannolik allians, med syftet att sätta dit gärningsmännen bakom värdetransportrånet.

Första avsnittet är en intresseväckande start.

Man behöver inte se många minuter för att inse att manusförfattaren Chuck MacLean och regissören Michael Cuesta vet hur man inleder en kriminalserie. Framförallt syns detta i hur de valt att skildra Frankies livssituation. Trots att han är en kallblodig mördare tillåts han även att ha mänskliga sidor. Jag hoppas att serien fortsätter att lägga stor vikt på hans karaktärsutveckling.

När jag såg första avsnittet kom jag genast att tänka på mästerverket The Wire (2002-2008) – en kriminalserie som jag inte tror kan överträffas. Den skildrade nyanserat staden Baltimores förfall, sett genom ögonen hos poliser, politiker, knarklangare, desperata hamnarbetare och utsatta skolbarn. City on a Hill utspelas i 90-talets Boston, men precis som i The Wire är spelplatsen en stad vars styre i mångt och mycket tycks vara korrumperat.

Men jag tror att City on a Hill kan komma att stå bra på egna ben. Skådespelardynamiken mellan Bacon och Hodge är lovande och karaktären Frankie ska bli ytterst intressant att följa.

"City on a Hill" kan i Sverige streamas på HBO. För att spana in vår lista över årets hittills bästa serier, klicka här!