Good Omens

"Good Omens" (säsong 1)

• 6 x 60 min
  • Komedi, fantasy
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 08 juni 2019 kl. 18:06

"Good Omens" gör jordens undergång oväntat underhållande.

Streamingkriget 2019 kommer förhoppningsvis inte att leda till jordens undergång. Men Amazon Prime gasar på med nya påkostade originalserier titt som tätt. Nu senast med underhållande "Good Omens", för att snart släppa Nicolas Winding Refns mörka "Too Old to Die Young".

David Tennant, Michael Sheen, Frances McDormand, Jon Hamm m.fl.
David Tennant och Michael Sheen i "Good Omens".
David Tennant och Michael Sheen i "Good Omens". Foto: Amazon Prime Video

Samtidigt tuffar HBO, Netflix, FX och Showtime på med sina kvalitetsserier borta i USA och snart ansluter Apple och Disney med egna streamingtjänster. Tack vare allt detta kan vi få njuta av just den här typen av mer påkostade, sjuka och ambitiöst underhållande serier likt Amazons Good Omens och Netflix The Umbrella Academy (som har en liknande ton) från tidigare i år.

Good Omens bygger på boken med samma namn, skriven av Neil Gaiman och Terry Pratchett. Innan Pratchetts död 2017 ska han ha bett Gaiman att själv skriva manusen till serien, som året innan hade fått grönt ljus. Vilket innebär att det är en av bokens författare som själv har fått i ansvar att adaptera sitt verk till tv, vilket visar sig vara en lyckad lösning.

Fans av boken verkar nämligen verkligen ha uppskattat vilka delar av storyn som Gaiman valt att behålla och vilka som han tvingats kapa bort, med tanke på att serien endast består av sex avsnitt. Handlingen följer födelsen av antikrist, Satans son, som markerar inledningen på vad som snart ska bli jordens undergång. Vi får framför allt följa de otippade vännerna, ängeln Aziraphale (Michael Sheen) och demonen Crowley (David Tennant).

Löjligt, skrattretande och fullständigt underbart.

Efter att ha levt på jorden sedan mänsklighetens början med "Adam och Eva", har vänskapen mellan Aziraphale och Crowley gjort att de nu – när jordens undergång lurar bakom knuten – inser att de behöver försöka stoppa den tillsammans. Vi får även på ett alldeles underbart sätt följa deras respektive resor från "Adam och Eva"-tiden fram till nutid. Allt vi får se är alltid mycket löjligt, ofta skrattretande och fullständigt underbart charmigt, utan att någonsin kännas klyschigt.

Sheen och Tennant gör sina roller rättvisa, på bästa möjliga sätt, och får dessutom stöd av en rad roliga gästinhopp från exempelvis Jon Hamm (som ängeln Gabriel) och Frances McDormand som vår berättarröst och Gud. För den som är ute efter en trevlig och underhållande stund, och inte har något emot den speciella "tonen" i humorn så finns det inte någon annan serie i världen som kan konkurrera med Good Omens just nu.