The Handmaid's Tale säsong 3

The Handmaid's Tale säsong 3 avsnitt 1-3

• 13 x 45 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 19:12 | Publicerad 06 juni 2019 kl. 22:06

"The Handmaid's Tale" är tillbaka med revolution i sikte.

Tredje säsongen av “The Handmaid’s Tale” känns som ett nytt kapitel för serien. Medan de två första säsongerna fokuserar mer på karaktärernas lidande och misär tar revolutionen fart på allvar i säsong 3. Som vanligt briljerar Elisabeth Moss och Alexis Bledel i huvudrollerna.

Elisabeth Moss, Alexis Bledel, Ann Dowd, Max Minghella, Yvonne Strahovski m.fl.
The Handmaid’s Tale. Foto: HBO.

The Handmaid’s Tale hade en riktigt händelsefull säsong 2. Det systematiska förtrycket av June (Elisabeth Moss) och kvinnorna i Gilead var lika becksvart och avgrundsdjup som i den första säsongen. Den tredje säsongen tar vid bara några sekunder efter där säsong 2 slutade. June som hade chansen att fly från den ultrapatriarkala diktaturen Gilead valde att stanna för att försöka få tillbaka sin äldsta dotter och för kämpa emot diktaturen. Det är en markant skillnad från de tidigare säsongerna då hon för första gången är där av fri vilja.

"Välsignad vare kampen" är säsongens slogan, i alla fall baserat på de tre första avsnitten. Avsnitten antyder att den tredje säsongen kommer fokusera mindre på våldet och lidandet och mer på de förtrycktas motstånd och uppror emot diktaturen. Det gör att historien har en något hoppfullare ton än de två tidigare säsongerna. Det är en välkommen serieutveckling då det finns en gräns för hur mycket lidande man som tittare orkar med. Det blir tillslut för repetitivt att ta in och inte lika slagfärdigt rent dramaturgiskt.

De första avsnitten i säsong 3 bjuder som vanligt på mäktiga visuella scener och starka skådespelarinsatser från seriens huvudrollsinnehavare Elisabeth Moss och Alexis Bledel som spelar Emily/Ofglen/Ofsteven. Förutom Junes kamp i Gilead får vi även i större utsträckning än i tidigare säsonger följa karaktärerna Junes man Luke (O.J. Fangbenle) och Mora (Samira Willey) i grannlandet Kanada. Det fungerar som en välbehövlig paus från den nagelbitande spänningen i Gilead.

Säsongen verkar dessutom bjuda på större karaktärsutveckling hos flera karaktärer som tidigare endast varit varit biroller. Bland dessa sticker anföraren Lawrence (spelad av Bradley Withford) ut. Trots att han är arkitekterna bakom Gilead, så följer han väldigt få av de regler som han var med och skapade. Dessutom får vi inblick i hushållerskornas (the Martas) kamp och förberedelser för revolt.

Säsong 3 levererar, det ska bli spännande att se va de resterande 10 avsnitten kommer bjuda på.