Recension: Deadwood – The Movie (2019)

Regi: Daniel Minahan
Manus: David Milch
Med: Timothy Olyphant, Ian McShane, Molly Parker, Paula Malcolmson, Gerald McRaney, Dayton Callie, Robin Weigert, Kim Dickens, John Hawkes, William Sanderson m.fl.
Genre: Western, drama
Speltid: 1 tim 45 min

Vi fick vänta i tretton år för att se hur det slutar för karaktärerna i Deadwood. Vi fans kan knappast vara mer nöjda. Men så är denna filmen just för oss också.

Det har gått tio år sedan händelserna i den tredje säsongen, då vi senast såg karaktärerna i Deadwood. Den lilla staden frodas nu och den korruption och kriminalitet som en gång härjade tillhör nu det förflutna. Al Swearengen (Ian McShane) är gammal och sjuk, men är nu också mer respekterad än fruktad av stadens invånare. Seth Bullock (Timothy Olyphant) är fortfarande sheriff. För det mesta är han dock en familjefar och hotellägare. När den tyranniske industrimagnaten, och numera senatorn, George Hearst (Gerald McRaney) återvänder till Deadwood måste hela staden samlas för att stå emot den äregirige affärsmannen.

I början av 2000-talet släppte HBO serier som fokuserade på den kriminella världen. Istället för att vara ett frossande i brott av olika slag, presenterade skildrade de komplexa individer, vars motivation var ambitionen att skapa sig ett bättre liv. Ibland innebar detta att, bokstavligt talat, gå över lik. The Wire var troligtvis den mest populära av dessa serier. Personligen föredrog jag alltid Deadwood.

Det är egentligen fantastiskt hur lätt det är att komma in i stadens atmosfär igen. Karaktärerna är lite äldre och staden är lite större, men det är fortfarande samma stad och människor. De bara mår lite bättre. Vissa, som Trixie (Paula Malcolmson), har dessutom kunnat gå vidare i livet, då hon väntar barn med Sol Star (John Hawkes). Till och med Calamity Jane (Robin Weigert), den alkoholiserade utbölingen, är accepterad i den lilla staden.

Al Swearengen i Deadwood - The Movie
Al Swearengen (Ian McShane) vakar fortfarande över Deadwood från sin balkong. Foto: HBO.

När Hearst anländer förstör han den harmoni som råder i Deadwood. Det dröjer inte länge innan han börjar använda sina brutala metoder mot stadens invånare igen. Snart svär både Swearengen och Trixie, som om de tävlade i vem som kan förolämpa Hearst mest och bäst. När de svurit färdigt börjar de intrigera. Hearst må vara en enda man, men han är en utomordentligt farlig motståndare, som är så skicklig på det han gör att han, trots att han är en senator, nästan kan agera öppet.

Detta är ett nästintill perfekt avslut på Deadwood. Vissa karaktärer hade jag velat se lite mer av, men på det stora hela är jag väldigt nöjd. Denna TV-film lyckas med konststycket att både återskapa atmosfären från den gamla serien och förnya konceptet, då det faktiskt känns som att karaktärerna har känt varandra i tio år nu och att staden har blivit mer inbodd.

4 av 5

Vad tyckte ni om Deadwood – The Movie?

Var det ett värdigt slut på den älskade TV-serien?