Bacurau 2019

Bacurau (2019)

• 2 tim 11 min
  • Drama, Sci-Fi
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 26 maj 2019 kl. 16:05

Realism blandas med sci-fi i våldsamt och politiskt laddat drama.

Regissörduon Juliano Dornelles och Kleber Mendonça Filho blandar realism med sci-fi i det dystopiska dramat ’’Bacurau’’, som i grunden får ses som en innovativ nyversion av Akira Kurosawas mästerverk ’’De sju samurajerna’’ . ''Bacurau'' utspelas i en by i Brasiliens inland där invånarna lever nästintill isolerade från omvärlden. Plötsligt attackeras de av engelsktalande terrorister, och vänder sig till en utomstående gerillaledare om hjälp. Deras överlevnadskamp skildras brutalt i en film som blir riktigt spännande och bra först mot slutet.

Juliano Dornelles och Kleber Mendonça Filho
    Udo Kier, Sônia Braga, Barbara Colen, Silvero Pereira, Jonny Mars, Karine Teles m.fl.
Udo Kier bakom ett gevär i Bacurau.
Udo Kier i det blodiga dramat ''Bacurau''. Foto: SBS Films.

Filmen utspelar sig ett antal år framåt i tiden. Byns matriark har nyss gått bort. En presidentkandidat gör regelbundna besök där han förser invånarna med de mest basala resurserna för att fiska röster. Vi får följa byinvånarnas tuffa vardag. Hur de kämpar för sin överlevnad, trots kritisk brist på vatten och mat. Påtryckningar från korrupta politiker, som nog helst skulle vilja jämna byn med marken och utnyttja naturtillgångarna. Men sammanhållningen som byn har kan man likna vid en enad sekt – och det kommer att vara deras viktigaste vapen.

När invånare i byn blir ihjälskjutna ökar dock skräcken. I en parallellhandling följer vi en grupp engelsktalande terrorister. Skådespelaren Udo Kier (Riket, Melancholia) övertygar i rollen som deras hänsynslöse ledare, och tillsammans med sin grupp börjar han massakrera invånare i byn. De har avancerad teknik till sin hjälp: ufon (jo, faktiskt) och välutvecklade skjutvapen.

"Bacurau" bjuder på kraftfullt våld.

När våldet väl eskalerar – och det gör det först mot slutet av filmen – är det med sådan kraft att man får hålla i sig i biofåtöljen. Byn vänder sig till en gerillaledare om hjälp (briljant spelad av Silvero Pereira), som inte visar någon nåd mot de som ger sig på utsatt folk. Tematiken är som hämtad från Akira Kurosawas De sju samurajerna, men Bacurau är ingen imitation. Snarare är det en innovativ nyversion, som visar stor respekt gentemot originalet genom att undvika plagiering.

Regissörduon Juliano Dornelles och Kleber Mendonça Filho mixar politisk utsatthet med inslag av science-fiction. Det är en kombination som åtminstone jag inte är van att se på film. Filmens grundhandling är som sagt bekant, men ''Bacurau'' har stilistiska kvaliteter som känns originella. Dornelles och Filho har lyckats skapa en övertygande dystopisk och psykedelisk stämning som gör sig utmärkt i detta drama.

Ett högre berättartempo hade gynnat filmens första timme. Då skulle hela upplevelsen känts mer sammanhängande. Likväl är "Bacurau" en sevärd upplevelse.

För tips på bra nya filmer, spana in vår lista över de bästa filmerna från 2019.