Lucifer

"Lucifer" (säsong 4)

• 10 x 50 min
  • Drama, Fantasy
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 18 maj 2019 kl. 16:05

”Lucifer” är tillbaka – bättre än någonsin!

Han har återuppstått. För ett år sedan meddelade Fox att de lade ned ”Lucifer” för att satsa på andra projekt (exempelvis ”The Passage” som lades ned denna veckan). Lyckligtvis, efter visst tjat från seriens fans världen över, valde Netflix, som satt på seriens globala rättigheter, att själva beställa en fjärde säsong av kriminaldramat med självaste Lucifer Morningstar (Tom Ellis) som brottsbekämpande konsult.

Tom Ellis, Lauren German, Kevin Alejandro m.fl.
Lauren German som Chloe och Tom Ellis som Lucifer i "Lucifer". Foto: Netflix

Serien var visserligen aldrig en stor succé i USA, utan hade framför allt sin publik hos Netflix, vilket gjorde att det trots allt gick att förstå varför Lucifer lades ned. Men som alltid när det kommer till broadcast-kanalernas produktopner så finns det risker för oss tittare att följa dem, då man riskerar att bli sittandes med enorma cliffhangers i slutet av en serie man verkligen fallit för.

Det var precis det som hände i den tredje säsongens finalavsnitt, Chloe Decker (Lauren German), polisen som löst alla dessa mordfall tillsammans med Lucifer fick slutligen se hans djävulsansikte och förstod en gång för alla att han verkligen var djävulen – på riktigt. Fansen riskerade därmed plötsligt, efter Fox-nedläggningen, att aldrig få veta hur Chloe faktiskt skulle reagera på detta. Vilket lyckligtvis är precis vad den fjärde (men första som ett Netflix Original) säsongen handlar om.

Till skillnad från tidigare är serien även förkortad från 22 avsnitt per säsong till tio, med alla nu släppta i ett svep och dessutom med lite lösare censureringsregler. Det betyder i realiteten att vi under säsongens gång får se Lucifers nakna rumpa vid ett par tillfällen, samt några grafiskt blodigare fighting-scener – men i övrigt är ”känslan” och humorn den samma som under tidigare säsonger.

Inbar Lavi som Eve och Tom Ellis som Lucifer i "Lucifer". Foto: Netflix

Eftersom vi nu har avsevärt färre avsnitt att röra oss med så har ”utfyllnadsavsnitten” helt enkelt kapats bort, till förmån för mer karaktärsutveckling och en tydligare grundstory. Som i korta drag kretsar kring huruvida Chloe klarar av att leva med sin nya verklighet och om Lucifer kan komma underfund med vad han egentligen är... ond eller god?

För att röra om lite i grytan introduceras även Eve ("Eva" som skapades från Adams revben ni vet?), Lucifers första ex-flickvän samt en profetia-kåt präst som är villig att göra precis vad som helst i sin makt för att få Lucifer att återvända till helvetet. Plötsligt är säsongen slut – och resan dit har aldrig varit bättre. ”Lucifer” är bättre än någonsin.

"Lucifer" har aldrig försökt vara en kvalitetsserie för finsmakaren, utan bara ren underhållning från början till slut. Vilket är precis vad vi får även denna gången. För den mallstöpta kriminaldrama-genren är det en fullträff, men i jämförelse med alla andra kvalitetsserier når vi precis upp till en fyra av fem i betyg.