• 6 x 45 min
  • Drama, science fiction
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 21:12 | Publicerad 17 maj 2019 kl. 21:05

Spänning och tonårstjafs.

Andra säsongen av The Rain bjuder på stigande spänning, men också en hel del tonårstjafs.

Alba August, Lucas Lynggaard Tønnesen, Mikkel Boe Følsgaard, Lukas Løkken, Jessica Dinage, Sonny Lindberg, Natalie Madueño, Clara Rosager, Evin Ahmad, Johannes Kuhnke m.fl.

Simone (Alba August), hennes bror, Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen) och de andra ungdomarna är på flykt undan Apollon, ledda av Sten (Johannes Kuhnke). De hittar snart sin tillflykt hos en grupp forskare. Frågan de härjade ungdomarna måste ställa sig är om dessa forskare verkligen kan och vill hitta botemedlet till det virus som förvandlat Skandinavien till ett ödeland.

Jag gav första säsongen av The Rain en fyra. Det var en spännande historia om att bli vuxen, ta ansvar och att överleva i en värld där bara den starkaste överlever. I andra säsongen är hotet från regnet och andra som försöker överleva inte längre påtagligt. Istället förkroppsligas nu fienden av Apollon, ledda av en karismatisk Johannes Kuhnke. Personligen tänker jag på honom som den Stora Stygga Svensken. Jag tycker det är bra när TV-serier ändrar temat för sina olika säsonger. Men det måste ju fortfarande vara bra, så klart. Andra säsongen av The Rain väldigt ojämn.

I den här säsongen ligger fokus på gruppdynamiken mellan ungdomarna, där individens välbefinnande ställs mot gruppens överlevnad. Detta är ett intressant tema. Dessvärre slarvas det bort i ett manus fyllt av klyschor hämtade från amerikanska ungdomsserier. Medan kärlek var något som behandlades väldigt ömsint i första säsongen, är det väldigt klumpigt behandlat i andra säsongen.

Alba August är det bästa med serien.

Den här säsongen har också en del gemensamt med en origin story á la superhjälte. Detta är desto mer intressant och tillför en hel del spänning. Lucas Lynggaard Tønnesen, som inte fick särskilt mycket utrymme i första säsongen, får här bevisa att han kan mer än bara ledas av Alba August.

Alba August och Lukas Løkken i andra säsongen av The Rain.
Alba August och Lukas Løkken är bäst i andra säsongen av The Rain. Foto: Netflix.

August är fortfarande det bästa med The Rain. Hennes föräldrar är Pernilla och Bille August, så lite nepotism kan ha varit inblandad i rollsättningen av henne. Men hon är faktiskt en väldigt duktig skådespelare och fortsätter övertyga som den starka Simone, trots ett manus som är bristfälligt i många avseenden under denna säsong. Under första säsongen var den förvuxna tonåringen Patrik (Lukas Løkken) en rätt så irriterande karaktär. I denna säsong är det både spännande och underhållande att följa honom när han går på upptäcktsfärder, som resulterar i ett antal viktiga upptäckter.

Andra säsongen av The Rain är väldigt ojämn. Tanken var att skifta fokus från överlevnadsskräck till psykologisk thriller med fokus på gruppdynamik. Detta fungerar inte vidare bra. Medan första säsongen hade en del gemensamt med The Walking Dead har andra säsongen mer gemensamt med Gossip Girl. August och de andra skådespelarna gör sitt bästa med materialet, men det blir ofta gnälligt. Däremot är science fiction-aspekterna desto mer spännande under denna säsong. Och det är en spänning som eskalerar. Så betyget dras inte ner alltför mycket av tonårstjafset.

Vad tyckte du om andra säsongen av "The Rain?"