Recension: ”Chernobyl” (säsong 1)

Serie: ”Chernobyl” (säsong 1)
Skapare: Craig Mazin, Johan Renck
Med: Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, David Dencik m.fl.
Genre: Drama
Längd: 5 x 60 min
Distributör: HBO Nordic

Det råder ingen tvekan om att miniserie-formatet är det överlägset bästa sättet att berätta en historia på idag. Benicio del Toros ”Escape at Dannemora”, Benedict Cumberbatchs ”Patrick Melrose”, Patricia Arquettes ”The Act”, Russell Crowes kommande ”The Loudest Voice” och Stellan Skarsgårds “Chernobyl” kommer alla inom loppet av ett år, och utgör bara en liten del av miniserie-utbudet på sistone.

HBO:s nya miniserie Chernobyl tar oss tillbaka till 1986 med den historiska berättelsen om Tjernobylkatastrofen, till följd av reaktorolyckan i kärnkraftverket i Tjernobyl i norra Ukraina (dåvarande Sovjetunionen), i fokus.

De flesta av oss har nog sedan tidigare en vag uppfattning och förkunskap kring olyckan och den radioaktiva ”spökstaden”, som fortfarande står kvar, nästan helt orörd sedan 1986. Men under de fem drygt entimmeslånga avsnitten av Chernobyl är det många gånger helt omöjligt att slita blicken från skärmen, förkunskap eller ej.

Den svenske regissören Johan Renck (Bloodline) har regisserat miniseriens samtliga avsnitt, som alla tycks gå i en slags öststats-grå och tråkig (men passande) färg, som stämningsfullt ramar in avsnitten tillsammans med den geigermätare-inspirerade musiken.

”Det hemliga sovjetiska helvetet på jorden”

Chernobyl säljs genremässigt in som en dramaserie, men jag har nog aldrig varit mer lamslaget rädd och oförmögen att slita blicken från skärmen, som när vi får följa med fram till den vidöppna reaktorn. Först tillsammans med oförstående anställda vid kärnkraftverket, som inte förstår vad som har hänt och ovetande går mot sin död i sin felsökning, för att sedan följa med brandmän, militärer, dykare och gruvarbetare som alla försöker att rädda omvärlden från det hemliga sovjetiska helvetet på jorden.

Stellan Skarsgård i Chernobyl
Stellan Skarsgård i Chernobyl. Foto: HBO Nordic.

Framför kameran ser vi framför allt Jared Harris och Stellan Skarsgård, som spelar vetenskapsmannen Valerij Legasov och Boris Sjtjerbina från det sovjetiska energiministeriet och vars handlingar och svåra beslut troligtvis räddade resten av världen från en ännu större katastrof. Ett faktum som troligtvis inte är riktigt lika känt, för det hade helt klart ha kunnat sluta mycket värre för oss alla.

Jag kan inte göra annat än att helhjärtat rekommendera Chernobyl, som effektivt lyckas måla upp händelseförloppet både innan och efter ”smällen”. Bonus för oss svenskar är också att Renck och Skarsgård får svensksällskap av David Dencik, i rollen som Michail Gorbatjov under säsongens första halva, samt Fares Fares och Alexej Manvelov (Innan vi dör), som dyker upp i det näst sista avsnittet.

Med sitt höga betyg är ”Chernobyl” en av årets bästa serier. Passa också på att se vår lista över alla de bästa serierna 2019.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen