Så många användare har Netflix 2019

Netflix fortsätter att slå rekord.

Netflix.
Foto: Netflix

Streamingbolaget Netflix fortsätter att gå som på räls. Nya rapporter visar deras tjänst har nått 148 miljoner prenumeranter.  Sett till deras rådande tillväxt lär de passera det otroliga 150-miljonerstrecket innan Innan månaden är slut.

Att Netflix är störst på streamingmarknaden råder det inga som helst tvivel om. Igår, klockan 22.00 svensk tid, släpptes deras senaste kvartalsrapport, där vi kunde utläsa framförallt två saker. För det första har deras förvärvande av abonnenter inte riktigt motsvarat förväntningarna. För det andra har bolaget, likt väl, gjort en större ekonomisk vinst än vad som först var trott. Det tog inte lång tid innan Deutsche Bank gick ut med beskedet att ha kvar sin ”köp-rekommendation” på Netflix aktier.

148 miljoner användare

Även om Netflix ökning av prenumeranter inte riktigt motsvarade förväntningarna, rapporterar Engadget att streamingjätten nu har 148 miljoner användare och att de mycket snart beräknas passera 150-miljonerstrecket. En oerhörd bedrift, som kommer att försäkra Netflix en fortsatt stark omsättning.

De skriver också att Netflix skall testlansera en ny funktion i Storbritannien, under namnet ”Weekly top 10”, där de 10 mest sedda titlarna i regionen presenteras. Detta för att hjälpa de som vill hänga med i trenden och se vad alla andra ser. Likaså skall man kunna se hur många som har sett respektive titel i topplistan.

”Weekly top 10” kommer på så vis lite som en överraskning då Netflix tidigare har varit väldigt hemlighetsfulla när det kommer till sin statistik rörande användardata. I samband med presentationen av den nya funktionen avslöjade de också hur många som har sett följande populära titlar som finns bland deras originalinnehåll:

* Triple Frontier (52 miljoner)
* Fyre: The Greatest Party That Never Happened (20 miljoner)
* Umbrella Academy (45 miljoner)
The Highwaymen (40 miljoner).

”Weekly top 10” skall testas under några månaders tid innan Netflix beslutar sig för att expandera den till andra regioner eller inte.

Hotet från Disney+ och TV+

Disney+ logotyp

Senare i år lanseras Walt Disneys och Apples streamingtjänster Disney+ och TV+. Vi vet fortfarande väldigt lite om Apples tjänst medan Disney+ redan nu kallas för ”Netflix-dödaren” – något som främst beror på att Disney skall vara billigare än Netflix och att de skall ta bort allt sitt innehåll från andra streamingtjänster och ha det exklusivt hos sig själva.

Med tanke på de bolag som Disney har köpt under åren har de ensamrätt på ett riktigt starkt bibliotek med titlar. Bland annat: tar Wars, MCU, Indiana Jones, Alien, Avatar, Deadpool, Die Hard, Fantastic Four, Ice Age, Kingsman, Planet of the Apes och X-Men.

Netflix menar dock att de inte är oroliga för varken Disney+ eller TV+, och säger följande:

”Vi räknar inte med att dessa nya aktörer kommer att materiellt påverka vår tillväxt, eftersom förflyttningen från linjär till on-demand-underhållning är så pass massiv. Dessutom har vi en naturlig differntiering i vårt innehåll. Vi tror att vi alla kommer att fortsätta att växa då vi alla investerar mer i innehåll och förbättrar vår service.”

Det är mycket som händer i streaingvärlden nu. För mer nyheter om Netflix, Disney+ och TV+ håll dig uppdaterad på Filmtopp.se!

About Eric Diedrichs 757 Articles
Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.