"Formula 1: Drive to Survive" (säsong 1)

• 10 x 60 min
  • Dokumentär
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 24 mars 2019 kl. 16:03

"Formula 1: Drive to Survive" är en av de mest välgjorda sportdokumentärerna någonsin.

Det är bara att tacka och ta emot. Vi lever i en värld där alla tv-serieidéer är potentiellt möjliga att förverkliga. "Formula 1: Drive to Survive" är egentligen en knappt tio timmar lång reklamfilm för motorsporten Formel 1, formelbilar som färdas i hastigheter mellan 300-400 km/h samtidigt som deras förare beslutar sig för att köra om på utsidan i kurva... till synes utan rädsla.

James Gay-Rees (skapare)
    Kevin Magnussen, Marcus Ericsson, Romain Grosjean, Daniel Ricciardo m.fl.
"Formula 1: Drive to Survive"
Svenske F1-föraren Marcus Ericsson i "Formula 1: Drive to Survive". Foto: Netflix.

Personligen hade jag ingen som helst relation till Formel 1, mer än att det varit något jag har zappat förbi ibland på Eurosport, kanske sett något klipp på en "viral" krasch och givetvis hört talas om Michael Schumacher när det begav sig samt Lewis Hamilton nu. Men där någonstans stannar min förkunskap.

Det visar sig inte vara några som helst problem. Efter att ha förstått att det här är en serie som vem som helst, motorsportsintresserad eller inte, kan älska. Vi har såklart fått ta del av andra sportdokumentärer genom åren, men sällan har någon kommit i närheten av den typ av inblick som erbjuds i Formula 1: Drive to Survive. Vilket troligtvis beror på att Netflix tillsammans med världsmästerskapen i Formel 1 har samarbetat och givit produktionen tillgång till alla som var involverade i 2018-säsongen.

Varje mästerskap består av tio stall, med två förare vardera team. De tjugo förarna utgör alltså varje års totala uppställning av formel 1-förare. Det som jag personligen aldrig riktigt hade förstått tidigare var faktumet att Ferrari, Mercedes och Red Bull-stallen och deras sex förare har en sådan ekonomisk fördel att de liksom tävlar lite för sig. Medan de övriga stallen gör upp om placeringarna där bakom, "best of the rest" som det kallas.

Lewis Hamilton i "Formula 1: Drive to Survive".
Lewis Hamilton i "Formula 1: Drive to Survive". Foto: Netflix

Varje gång jag zappat förbi en Formel 1-tävling har jag sett att Ferrari eller Mercedes varit i topp, suckat över hur tråkig sporten verkat och letat upp någon annan underhållning istället. Men efter att ha spenderat dessa timmar tillsammans med förarna, förstått deras egna resor till den här elitgruppen av de 20 bästa (eller med mest sponsorpengar knutna till sig), och hur snabbt deras plats kan ges bort mot någon annan så fort man inte ger valuta för de hundratals miljoner dollar som spenderas på ens formelbil varje år.

Det är också särskilt intressant hur exempelvis Romain Grosjean har väldiga problem i början av säsongen och det skämtas i de andra stallen i vilken kurva han kommer åka ur, medan du just där och då hurrar över att han kanske tar med sig ett annat stall i kraschen och låter de förare vi följer i det specifika avsnittet placera sig bättre. För att några avsnitt senare följa Grosjean och helhjärtat lida med och hurra för honom.