Recension: Alla vet (2018)

En mästerlig släkttragedi med den spanska landsbygden som fond. 

Alla vet
Penélope Cruz i rollen som Laura och Javier Bardem som barndomsvännen Paco. Foto: Scanbox Entertainment

Film: Alla vet
Regi & manus:
Asghar Farhadi
Med:
Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Carla Campra m.fl.
Genre:
Drama, Thriller
Speltid:
2 tim 13 min

Regissören Asghar Farhadi är tillbaka, nu med sin åttonde långfilm. Precis som i flera av hans tidigare verk, står familjerelationer återigen i fokus. I ’’Alla vet’’ spelar Penélope Cruz en mor som tillsammans med sin dotter och son återvänder till hembyn i Spanien för en släktsammankomst. Det som dock skulle ha blivit ett kärt återbesök, utvecklas så småningom till en ofantlig släkttragedi. Detta är en superb dramathriller som med högklassigt skådespel och utmärkt regi håller tittaren i ett järngrepp.

Bland de första scenerna ur ’’Alla vet’’, syns en person som iklädd plasthandskar klipper ut nyhetsartiklar. Artiklarna handlar om hur en ung flicka – Carmen – kidnappats och sedan mördats på grund av att flickans anhöriga bortsåg från lösensumman och involverade polisen istället.

Det är dessa hotfulla tidningsutdrag som Laura (Penélope Cruz) senare hittar på sin dotter Irenes (Carla Campra) säng mitt i natten. Irene är spårlöst försvunnen.

För Laura är paniken snart ett faktum. Det var ju bara för några timmar sedan de tillsammans anlänt till Lauras hemby i Spanien för att fira systerns bröllop. Stämningen hade varit på topp när de välkomnades av släkten. Nu kommer istället Laura att tvingas tampas med vad som skulle kunna beskrivas som varje förälders värsta mardröm.

Och det är precis så filmen känns – som en kolossal mardröm. Det finns flera kidnappningsdramer där ute (Ridley Scotts omstridda ’’All the Money in the World’’ kommer i åtanke), men få av dem lyckas gripa tag på det sätt ’’Alla vet’’ gör. Det har att göra med Asghar Farhadi’s utmärkta regi och manus. I filmen utlöser Irenes försvinnande en kris i Lauras släkt. Olösta konflikter, framförallt mellan Laura och hennes barndomsvän Paco (Javier Bardem, mycket bra), får nytt liv och börjar så småningom att slita isär släktbanden. Misstänksamhet och ilska börjar frodas mellan livslånga vänner när dolda hemligheter uppdagas.

Det är just de briljant skildrade relationerna mellan karaktärerna som gör filmen så bra. Alla i Lauras släkt har delade meningar om hur de ska hantera situationen och få tillbaka Irene. Några tycker att Paco kan sälja sin värdefulla odlingsmark för att betala lösensumman. Marken har han ju ändå i princip fått gratis av Laura och hennes man för flera år sedan. Är det till och med hans skyldighet att betala? Vad händer då med alla de bärplockare som jobbar för honom?

Filmen har karaktären av en thriller, där man hela tiden sitter och funderar på vem som är den skyldige. Det finns gott om misstänkta, men när upplösningen väl kommer får jag nog ändå säga att den inte känns fulländad. Här finns karaktärsmotiv som jag helt enkelt inte köper. Slutet är till viss del ogenomtänkt och gränsar till att vara ett antiklimax.

Asghar Farhadis tidigare film – Oscarvinnaren ’’The Salesman’’ (2016) – delade jag ut högsta betyg till. Riktigt så stark är inte ’’Alla vet’’, men den är ändå mästerligt utförd.

4 av 5

About August Klittmar 77 Articles
22-åring från Marks kommun i Västra Götaland. Älskar att titta på film då jag finner det otroligt personlighetsutvecklande och nöjesgivande.

Be the first to comment

Ta ton i diskussionen

Din mailadress kommer inte att publiceras.