Black Earth Rising

Black Earth Rising (säsong 1)

• 8 x 60 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 04 februari 2019 kl. 16:02

Oerhört starka "Black Earth Rising" bearbetar såren efter folkmordet i Rwanda.

2014 skrev, producerade och regisserade Hugo Blick den fantastiska miniserien "The Honourable Woman", med Maggie Gyllenhaal i huvudrollen. Nu är han tillbaka med nästa oerhört gripande och ambitiösa miniserie "Black Earth Rising", som ännu en gång helt består av hans egen vision då han suttit på produktionens alla stolar.

Hugo Blick (skapare)
    John Goodman, Michaela Coel, Noma Dumezweni m.fl.
Black Earth Rising
John Goodman och Michaela Coel i "Black Earth Rising". Foto: Netflix

Gyllenhaal både Emmy och Golden Globe-nominerades för sin roll, och plockade hem vinsten i den senare. Det skulle verkligen förvåna mig om inte Michaela Coel, som spelar huvudrollen Kate Ashby i Black Earth Rising, lyckades knipa nomineringar (och kanske även vinster) på alla kommande galor. Hennes prestation är nämligen en av de starkaste och mest gripande på väldigt länge.

Black Earth Risings handling berättas genom Kate Ashbys upplevelser av en rad invecklade och oväntat sammanflätade händelser, som hade sin början när hon fortfarande var en bebis i Rwanda under tiden för folkmordet där. Hon räddades och adopterades av en brittisk åklagare, Eve Ashby, som uppfostrade och lät henne växa upp hemma i Storbritannien.

I vuxen ålder är Kate själv en åklagare och arbetar på samma företag som sin mamma, med Michael Ennis (John Goodman) som deras gemensamma chef. Eve är en framgångsrik internationell åklagare som får i uppdrag att åtala en av "hjältarna" under folkmordet i Rwanda, vid den internationella domstolen i Haag, som sedan dess påstås ha gjort sig skyldig till andra krigsbrott.

Black Earth Rising
Michaela Coel i "Black Earth Rising". Foto: Netflix

Målet river snabbt och smärtsamt upp mångas oläkta (mentala) sår från krigstiden i Rwanda. Även mellan mor och dotter. Där framför allt Michaela Coel (tidigare känd från komedin Chewing Gum) står för en fantastisk insats, hennes förmåga att förmedla en avgrundsdjup smärta och förtvivlan är oerhört imponerande. Även John Goodman levererar, som vanligt, en stark prestation och de gör varandra bättre tillsammans.

Skaparen Blick, har utan tvekan lyckats driva igenom sin egen vision från första till sista bildruta. Det märks exempelvis på några långa och imponerande vackra scener till musik, som troligtvis hade kapats av någon producent om det inte hade varit för att han nu råkar vara både producent, regissör och manusförfattare. Vissa mindre grejer hade kanske kunnat bli bättre om de hade fått kapas bort, men på det stora hela är hela Black Earth Rising en mycket sevärd och imponerande historia.