White Boy Rick (2018)

White Boy Rick (2018)

• 1 tim 51 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 26 januari 2019 kl. 18:01

"White Boy Rick" - Spännande drama om FBI:s yngsta informatör.

I "White Boy Rick" får vi följa den sanna berättelsen om hur Rick, en 15-årig kille från gatan, blir FBI:s yngste informatör. Filmen är en coming-of-age historia som utspelar sig i den kriminella världen, en sällsynt kombination som ger den här filmen ett särskilt djup. Richie Merritt känns född för rollen som den kaxige White Boy Rick.

Yann Demange
    Andy Weiss, Logan Miller, Noah Miller
    Matthew MacConaughey Richie Merrit, Bel Powley, Jennifer Jason Leigh, Brian Tyree Henry
white boy rick
Richie Merritt och Matthew McConaughey i White Boy Rick.

Spelplanen för White Boy Rick är ett kallt och fattigt Detroit, härjat av kriminalitet och korruption. Mitt i detta lever Rick ("White Boy Rick") som istället för att gå i skolan som andra 15-åringar hjälper sin far (Matthew MacConaughey) att sälja vapen till en del skumma typer. Det hoppas FBI dra nytta av i kampen mot droger och korruption, och efter hot om att pappan åker i fängelse annars lyckas de få Rick ge sig in i knarkvärlden som deras informatör. Med en syster som är beroende av knark, en halvkriminell pappa och en mför länge sedan försvunnen mamma har Rick inte någon annat val än bli deras mullvad.

Richie Meritt glänser i huvudrollen som en kaxig men sympatisk tonåring som vill alla väl filmen igenom men som hamnar snett på vägen. Matthew MacConaughey passar omärkligt bra i rollen som den odugliga halvkriminella pappan som trots allt försöker göra det rätta för sin familj. Filmen bjuder inte bara på en fascinerande och händelsefull historia utan vi får också se ett turbulent, komplicerat far och son-förhållande. Stundtals är det riktigt gripande.

Trots flera fina rollprestationer och en fascinerande historia lyckas filmen tyvärr inte riktigt hålla måttet hela vägen. Emellanåt är filmen spännande och träffsäker medan andra stunder känns tama och bleka i jämförelse. Kanske har vi blivit matade med för många amerikanska filmer om knarklangare på 80-talet. Det som dock gör att filmen får ett särskilt djup är att få se Rick växa upp mitt i allt koas. Det är en slags en coming-of-age historia satt i den kriminella världen.

Det räcker dock inte för att den här filmen ska få en fyra i betyg. Trots det ser jag fram emot att se mer av nytillskottet Richie Merritt och vad filmens regissör Yann Demange kan tänkas göra härnäst. För när det kommer till kritan är historien om hur Rick blev White Boy Rick väldigt fascinerande och inget man vill missa.