Black Monday

"Black Monday" (säsong 1, avsnitt 1-3)

• 10 x 35 min
Uppdaterad 22 mars 2021 kl. 13:03 | Publicerad 20 januari 2019 kl. 19:01

Potentialen finns definitivt i "Black Monday", även om inledningen inte riktigt lever upp till den.

Martin Scorseses film, baserad på den sanna historien om börsmäklaren Jordan Belfort, "The Wolf of Wall Street" stoltserade med skådespelare som Leonardo DiCaprio, Jonah Hill och Margot Robbie (i en av sina första roller) vilket i slutändan resulterade i hela fem Oscarsnomineringar. När du börjar att titta "Black Monday" är det praktiskt taget omöjligt att inte börja jämföra de två olika produktionerna, vilket tyvärr gör att Don Cheadles nya serie får starta i en uppförsbacke.

Jordan Cahan, David Caspe (skapare)
    Don Cheadle, Andrew Rannells, Paul Scheer, Regina Hall m.fl.

Black Monday

Black Monday är nämligen också (grovt) baserad på en sann historia. Måndagen den 19 oktober, 1987, föll nämligen världens alla börser utan förvarning och till synes även utan förklaring. Ingen vet än idag vad det egentligen var som fick börserna att falla. Något seriens skapare tar fasta på, och här börjar plötsligt den i övrigt fiktiva berättelsen som planerar att ge oss ett svar på den drygt 30 år gamla gåtan.

Vi får följa Wall Streets elfte bästa börsmäklarbyrå, med Maurice Monroe (Don Cheadle) i spetsen som bolagets VD. Med en avancerad plan, planerar han att gå från elfte till första plats i rankingen över de mest framgångsrika på Wall Street. Vid hans sida finns även Dawn Darcy (Regina Hall), som varit med från början av Monroes resa. Samt nytillkomne Blair Plaff (Andrew Rannells), som utan att själv veta om det spelar en särskild nyckelroll i den stora planen.

Det första avsnittet, som har funnits ute sedan en tid tillbaka på grund av en smygpremiär, har officiellt premiär på måndag. Det är kanske inte ett av årets bästa avsnitt direkt, men det lyckas måla upp tonen förhållandevis väl. Om du håller ut till slutet finns det faktiskt en twist som gör den fortsatta tittningen mer värd din tid.

Black Monday säsong1
Don Cheadle, Regina Hall och Paul Scheer i "Black Monday". Foto: HBO Nordic

Jag har visserligen enbart fått ta del av säsongens tre första avsnitt, men det är uppenbart att det här inte kommer att bli en av årets allra mest hyllade serier. Det finns däremot starka ljusglimtar, framför allt i Cheadles skådespelarprestationer mot och tillsammans med Regina Hall. De gör varandra bättre än resten av serien.

Det skulle inte förvåna mig om något av säsongens avsnitt, som jag ännu inte har sett, kan lyckas leverera på så pass hög nivå att det kan höja resten av säsongen. För potentialen finns definitivt där. En känsla av "vad som helst kan hända", gör trots allt att jag ändå vill fortsätta titta. Men inledningen räcker dessvärre enbart precis fram till en tre av fem.