Systrar 1968 (säsong 1)

Systrar 1968 (säsong 1)

• 3 x 60 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 23 december 2018 kl. 14:12

“Systrar 1968” är en mysig retroserie att se under julledigheten.

I “Systrar 1968” får vi följa Karin, en ung nyutexaminerad journalist som brinner för feminism och fred på jorden och som flyttar till Ystad för ett sommarvikariat på lokaltidningen. Den här serien är inget mästerverk men förvånansvärt sympatisk och trevlig att se ändå.

Kristina Humle
    Martina Bigert, Maria Thulin
    Mikaela Knapp, Maja Rung, Anna Åström, Livia Millhagen, Jens Hultén m. fl.

systrar 1968

Serien Systrar 1968 är regisserad av Kristina Humle, som även står bakom serier som Äkta människor och Innan vi dör. Här får vi följa Karin (Mikaela Knapp), en politiskt och feministiskt medveten tjej från arbetarklassen, som precis har gått ut journalisthögskolan. När hon en dag får jobb på lokaltidningen i Ystad byts hennes annars politiskt engagerade och frisinnade umgängeskrets ut mot det trångsynta samhället och de uttråkade hemmafruarna i Ystad.

Ta seden dit du kommer är ett inte ett ordspråk som Karin följer. I Ystad möts hon av motstånd från hemmafruarna och sin chefredaktör när hon gör saker på annat sätt än de är vana vid och predikar om sina moderna åsikter, utan att backa för någon. Men sakta men säkert börjar det lilla samhället se saker ur hennes perspektiv och ifrågasätta det som alltid varit.

Tyvärr är Systrar 1968 väldigt förutsägbar. Tio minuter in i serien kan man redan lista ut hela handlingen. Skådespeleriet är även periodvis väldigt ojämnt och oinspirerande från många håll. Karins karaktär känns en aning överspelad och utan djup. Är det inte lite tröttsamt att alltid porträttera feministen som arg och oresonlig, utan något annat värde? Den enda som egentligen imponerar på mig är Anna Åström som spelar hotellägarens dotter Ingela och Karins vän. Hon är trovärdig i sin roll.

"Systrar 1968" är inget mästerverk men det behöver den heller inte vara. Det är ändå en förvånansvärt sympatisk, mysig och lättsmält serie att kolla på under mellandagarna när man inte har något annat att göra eller när man helt enkelt behöver en paus ifrån släkten. Dessutom har stor omsorg har lagts på scenografin, kläderna, interiören och musiken vilket gör att det verkligen känns som om vi klivit rakt in i sommaren 1968.

För fler tips på serier, se vår lista över de bästa kommande serierna 2019.