The Marvelous Mrs. Maisel (säsong 2)

The Marvelous Mrs. Maisel (säsong 2)

• 10 x 60 min
  • Komedi, Drama
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 06 december 2018 kl. 18:12

"The Marvelous Mrs. Maisel" bjuder på en fullständigt underbar fortsättning av en redan fantastisk serie.

Den första urstarka säsongen av "The Marvelous Mrs. Maisel" kom lite som en chock, i slutet på förra året. Bara några veckor efter premiären stod serien (bästa komediserie) och dess huvudrollsinnehavare, fantastiska Rachael Brosnahan, nominerade på Golden Globe-galan. De vann i båda kategorier. När det var dags för Emmygalan plockade serien hem åtta av de största kategorierna.

Amy Sherman-Palladino (skapare)
    Rachel Brosnahan, Tony Shalhoub, Michael Zegen, Alex Borstein m.fl.
The Marvelous Mrs. Maisel (säsong 2)
Rachel Brosnahan som Midge Maisel i "The Marvelous Mrs. Maisel". Foto: Amazon

Ändå är det få personer här i Sverige som har koll på den tokhyllade The Marvelous Mrs. Maisel. Sannolikt beror det på att det är Amazon Prime Video som ligger bakom den, som fortfarande håller på att slå igenom här i Sverige. Men lita på mig här. Både den första och andra säsongen av The Marvelous Mrs. Maisel är tillräckligt bra för att det ska vara värt att ge Amazon ett försök.

Den andra säsongen tar vid där den första slutade. Midge, med scennamnet Mrs. Maisel, har äntligen bestämt sig för att verkligen ge sin ståuppkomiker-karriär en ärlig chans. Det råder däremot fortfarande viss tabu kring vad en kvinna bör, och får, säga på en scen under 50-talet. En manlig komiker kan exempelvis prata fritt om penissvamp, medan Mrs. Maisel kastas av scenen efter lite snack om hur en graviditet avslutas...

Det är framför allt under Mrs. Maisels framträdanden som The Marvelous Mrs. Maisel går från riktigt bra till fantastisk. Vilket givetvis till stor del beror på att Amy Sherman-Palladinos, seriens skapare, manus är så fruktansvärt rappa och träffsäkra. Sherman-Palladino skapade även serien Gilmore Girls när det begav sig, en serie som även den var känd för sina rappa "ping-pong"-dialoger, där två eller tre, eller åtta, personer pratar oerhört snabbt och avslutar varandras meningar.

The Marvelous Mrs. Maisel (säsong 2)
"The Marvelous Mrs. Maisel". Foto: Amazon

Det behövs en alldeles särskild typ av skådespelare för att klara av Sherman-Palladinos manus, vilket är precis den typ av skådespelare som har plockats in till The Marvelous Mrs. Maisel. Annars hade vi aldrig fått ta del av några av årets allra bästa scener. För under ett uppträdande i Paris, anledningen till resan dit får ni ta reda på själva, uppstår en alldeles magisk scen som tvingade mig att pausa, spola tillbaka och se om den direkt igen. Det råder ingen tvekan om att alla som kommer att ge säsongen en chans, kommer att veta precis vilken scen jag syftar på.

Problemet med den andra säsongen är hur en hel del av tiden även spenderas med Midges pappa, mamma, ex-man, ex-mans familj och hennes manager. Även om många av dessa sidospår leder till andra snudd på magiska ögonblick, finns det för mycket som händer vid sidan om Midge – vilket ger oss mindre tid tillsammans med fantastiska Brosnahan.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier.