Uppdaterad 06 december 2019 kl. 15:12 | Publicerad 19 november 2018 kl. 18:11

"The Kominsky Method" är en upplyftande och rolig serie om två gamla gubbar som pratar om livet och döden.

Skaparen bakom "Two and a Half Men", Chuck Lorre, ligger bakom en av Netflix bättre feel good-serier.

Chuck Lorre (skapare)
    Michael Douglas, Alan Arkin, Nancy Travis, Sarah Baker, Susan Sullivan, Danny DeVito m.fl.
Michael Douglas och Alan Arkin i The Kominsky Method

Sandy Kominsky (Michael Douglas) är en skådespelarcoach i Los Angeles. Han är en rätt så odräglig man, som har höga tankar om sig själv och hyser ett förakt för den bransch som aldrig riktigt släppte in honom. Fritiden spenderar han gärna med Norman (Alan Arkin), som även är hans agent.

De flesta nya TV-serier börjar med att en stor förändring äger rum. Detta är inte fallet med The Kominsky Method. Sandy träffar visserligen ett nytt kärleksintresse i form av Lisa (Susan Sullivan) medan Norman råkar ut för en tragedi, men det är den befintliga relationen mellan de två männen som är central. De har känt varandra i nästan femtio år och träffas nästan dagligen. Kemin mellan Douglas, 74 och Arkin, 84 är lysande. Ordet ”bromance” är väldigt lämpligt i sammanhanget.

The Kominsky Method (säsong 1)
Danny DeVito, Michael Douglas gamle parhäst, dyker upp i en mindre roll. Foto: Netflix

The Kominsky Method är skapad av Chuck Lorre, som även ligger bakom serier som Two and a Half Men och The Big Bang Theory. Till skillnad från dessa serier är The Kominsky Method ingen regelrätt sitcom. Detta gör bland annat att dialogen inte är lika stressad; det är inte som att allt måste leda vidare till nästa skämt. Detta lämnar utrymme för lite mer allvar.

Jag skulle vilja ge Lorre en stor eloge för vad han lyckats göra med The Kominsky Method, som är en smart, rolig och varm TV-serie. De två griniga gamla gubbarna gnäller om livet i allmänhet och är sarkastiska medan de för en både lättsam och filosofisk dialog. De slösar sällan tid med att småprata. För det mesta talar de antingen om livet eller döden. Lorre har nog aldrig skrivit bättre dialog. I en scen är Norman lite deppig och säger att han sitter och funderar på självmord. Då säger Sandy att han inte borde ta livet av sig. Till detta svarar Norman: ”Are you offering to murder me? Because that would be very thoughtful.”

Det känns som att Lorre tog en stor risk när han gjorde en TV-serie som inte handlar om något särskilt och har två gamla gubbar i huvudrollerna. Detta skulle kunna begränsa både målgruppen och tittarintresset. Men detta är inte bara en TV-serie för andra gamla gubbar. The Kominsky Method är en serie för människor som tänker på livet och döden, för människor som tycker att vardagen kan vara besvärlig ibland och för människor som har eller har haft en speciell människa i livet som de kan dela allt med. Kort sagt är det en TV-serie för alla.