Välspelat och tematiskt rikt drama som berör.

Joel Edgerton
    Joel Edgerton & Garrard Conley (memoar)
    Lucas Hedges, Nicole Kidman, Joel Edgerton, Russell Crowe m.fl.
Boy Erased
Lucas Hedges i rollen som Jared. Foto: hollywoodreporter.com

Efter en regidebut som resulterade i den sevärda thrillern ’’The Gift’’ (2015) är mångsysslaren Joel Edgerton nu tillbaka som regissör och skådespelare med dramat ’’Boy Erased’’. Filmen är emotionellt stark, mycket tack vare finfina insatser från skådespelare som Lucas Hedges, Nicole Kidman och Russell Crowe. Därtill lyckas Edgerton att väva in flertalet teman i filmen på ett elegant sätt utan att det känns framtvingat.

I förra årets stora mästerverk ’’Call Me by Your Name’’ (2017) fick vi bevittna romansen som uppstod mellan sjuttonåriga Elio och Oliver, den äldre utbytesstudenten som kommit för att bo hos Elios familj under en sommar. Vid ett tillfälle påpekar Oliver hur lyckosam Elio är som har sådana öppensinnade föräldrar som accepterar deras son oavsett vem han älskar. ’’My father would have carted me off to a correctional facility’’, säger Oliver.

I Boy Erased får vi följa en ung man som hamnar just i en sådan sits. Styrd av sin fundamentalistiska pappa (Russell Crowe), tvingas Jared (Lucas Hedges) in på ett behandlingshem för att bli ’’botad’’ från sin homosexualitet. Pappan är präst och har svårt att acceptera sin sons sexuella identitet. Jareds mamma (Nicole Kidman gör en rörande roll) tillåter sig till en början att ryckas med av faderns dominanta åsikter.

Väl på behandlingscentret får Jared spendera tid tillsammans med andra ungdomar som är i samma sits. De får utstå den ena övningen efter den andra under ledning av den auktoritäre terapeuten Victor (Joel Edgerton). Tillvaron blir allt mer outhärdlig för Jared och han börjar ifrågasätta terapeutens tillvägagångssätt som innefattar både fysisk och psykisk misshandel.

Joel Edgerton har baserat filmen på Garrard Conleys memoar Boy Erased: A Memoir, och resultatet är ett riktigt starkt drama som framkallar en och annan tår. Detta på grund av att filmen är vansinnigt välspelad av alla rollinnehavare. Lucas Hedges - stjärnskottet som slog igenom med Manchester by the Sea (2016) - visar övertygande sårbarhet i rollen som Jared. Kidman och Crowe i rollerna som Jareds föräldrar lyckas väl med att gestalta alla de motstridiga känslor de känner inför sin son.

Filmen är dessutom snyggt berättad - med tillbakablickar som redogör för två av Jareds sexuella upplevelser – och tematiskt rik. Boy Erased handlar om allt ifrån underkastelse och frigörelse, till vilka konflikter som bokstavstroende religionsutövning kan ge upphov till i en vanlig familj.

Det enda minus som jag i skrivande stund kan komma på är valet av musik. Ett par låtar känns malplacerade och originalmusiken bidrar mest med att skapa onödig sentimentalitet. Men detta är endast en smärre miss i en i övrigt stark film.

''Boy Erased'' platsar på vår lista över årets bästa filmer.