Recension: Searching (2018)

John Cho i Searching.

Titel: Searching
Regi & manus: Aneesh Chaganty
Med: John Cho, Debra Messing, Sara Sohn, Michelle La m.fl
Genre: Drama, Thriller

”Searching” dammar av Windows XP och har en nästan skrattretande parad av världens sociala medier. Men någonstans mitt i denna IT-galenskap finns också en spännande historia.

I San Jose i California bor familjen Kim. Tragedi drabbar deras lyckliga tillvaro när mamman går bort i cancer. Kvar lever pappan och dottern vidare i slentrian. Men när hon plötsligt inte kommer hem en kväll blir pappan orolig. Han tvingas ta till sociala medier för att försöka hitta henne.

Serien Modern Family laborerade i ett avsnitt med sociala medier där all interaktion karaktärerna emellan skedde via applikationer som FaceTime och Skype. Searching bygger på samma koncept. Allt publiken ser kommer via datorer, smartphones eller kameror. Därmed byggs det också effektivt drama genom att publiken inte ser vad som händer när ingen är aktiv på sociala medier. Utan i stället bara hur pappan vaknar upp och har missade notifikationer på sin telefon.

Michelle La i Searching.
Michelle La i Searching.

Searching har väl balanserat in historien om en försvunnen dotter och en pappa som letar efter henne i sociala medier. Alla applikationer har funktioner som på olika sätt spelar en roll i jakten på sanningen. Men det är ändå inte här som filmens styrka vilar. Det blir ibland lite för många scener som mest känns som instruktionsfilmer på Youtube. Få personer går nog på bio för att se någon ta fram ett glömt lösenord i tre program.

Filmens styrka ligger snarare i nyttan men också skadan som sociala medier kan åstadkomma. Facebook är ett bra sätt att leta reda på folk men kan också vara skadligt när människor jagar bekräftelse. Searching ger oss inte bara ett mysterium som uppdagas med hjälp av internet. Den ställer oss också frågan om hur sociala medier passar in och figurerar i våra liv. Bra som dåligt.

Betygssymbol för 3 av 5

Om du är intresserad av fler bra filmer från i år spana in vår lista över de bästa filmerna från 2018.

About David Lindahl 500 Articles