Orange is the New Black (säsong 6)

Orange is the New Black (säsong 6)

Uppdaterad 09 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 09 augusti 2018 kl. 09:08

Lojalitet står i fokus i ojämn sjätte säsong.

Senast vi såg de kvinnliga fångarna på Litchfield blev de omhändertagna efter upproret de startat på anstalten. Temat för den nya säsongen är lojalitet. Vilka kan du lita på? Kan du ens lita på dig själv? Och hur starka är egentligen banden som knuts i ett fängelse?

Jenji Kohan (skapare)
    Taylor Schilling, Danielle Brooks, Uzo Aduba, Natasha Lyonne, Selenis Leyva, Kate Mulgrew m.fl.
Piper i Orange Is the New Black sääsong 6.

I säsong sex får vi inte följa alla karaktärer vi har kommit att älska, utan bara de som hamnat i det närliggande fängelset med den högsta säkerhetsklassen. Piper (Taylor Shilling) och de andra pressas på information om vem som startade upproret och vem som mördade den sadistiske fångvaktaren Piscatella (Brad William Henke) (när han egentligen råkade bli skjuten av sina egna medarbetare). Relationer slits isär när fångarna blir erbjudna att rädda sitt egna skinn och ange sina vänner.

I det nya fängelset stiftar vi bekantskap med några inkompetenta fångvaktare som även har en tävling på de intagnas bekostnad. De får själva välja vilka fångar som är “deras” och när de senare hamnar i trubbel får de poäng beroende på hur allvarlig regelbrytningen är. Den klyftiga Frieda (Dale Soules) fortsätter ha en större roll, främst genom att det är flera personer som är ute efter henne då hon har varit på samma fängelse tidigare.

Den sjätte säsongen av Orange is the New Black startar tyvärr väldigt långsamt och i de första avsnitten känns det som att det inte händer någonting viktigt alls. Såklart finns det fortfarande vissa roliga scener, som när Suzanne (Uzo Abuda) och Cindy (Adrienne C. Moore) spelar döva, men det är få jämfört med tidigare säsonger. De karaktärer vi tidigare har brytt ossom får knappt något utrymme alls eller ens vara med. Exempelvis saknas den karismatiske Boo (Lea DeLaria). Istället får vi följa den trista huvudpersonen Piper, som av någon anledning behöver få en rival i sin nya rumskamrat Madison (Amanda Fuller) i en maktlek som inte är engagerande eller leder någonvart. Musiken och skådespeleriet är dock alltid en fröjd och några av de nya skådespelarna glänser.

Den mest intressanta berättelsen tillhör dock den som skulle kunna beskrivas som seriens verkliga protagonist, Tasha (Danielle Brooks). Hon blir utpekad, bland annat genom sina förhandlingar med polisen under upproret, som hjärnan bakom hela händelsen. Hon är både en karaktär som väcker empati och har en historia som är unik. Hon är antitesen till Piper, som med sitt privilegium bara gör en kortare klassresa i brottets värld. De har flera scener ihop i den sjätte säsongen för att belysa deras olikheter och förutsättningar. Men tyvärr väljer skaparna att inte fokusera på Tasha och hon blir istället en biroll i sin egna historia. Mer speltid ges istället till hennes gamla chef Caputo (Nick Sandow) som försöker assistera henne från utsidan för att hon ska få den upprättelse hon förtjänar.

Betygssymbol för 3 av 5