Recension: Barry (säsong 1)

Serie: Barry
Skapare:
Bill Hader, Alec Berg
Med: Bill Hader, Stephen Root, Sarah Goldberg, Henry Winkler m.fl.
Genre: Drama, komedi
Längd: 8 x 30 min

I HBO-serien ”Barry” ser vi Bill Hader i titelrollen, en lönnmördare som bestämmer sig för att börja på ny kula och bli teaterskådespelare. De första avsnitten är något av en ljummen startsträcka, men sakta och säkert växer sig ”Barry” kusligt starkt.

Det är svårt att inte tycka om Bill Hader. Han har främst medverkat i vulgära komedier men samtidigt alltid haft något mörkt och klumpigt över sig. Älskvärd men felplacerad. Det har inte riktigt funnits någon arena för hans unika värld, förrän nu. Att Hader dessutom har varit med och skapat, skrivit och regisserat serien, tyder på att han själv har varit medveten om vad som har saknats.

Seriens titelperson (Bill Hader) är en före detta soldat som livnär sig på att döda för pengar. När hans affärspartner Fuches (Stephen Root) skickar honom på ett uppdrag i Los Angeles tar Barrys liv en oväntad vändning. Hans nästa offer går en teaterklass ledd av den excentriske regissören Gene Cousineau (Henry Winkler). När Barry ställer sig på scenen får han för första gången på länge kontakt med sina undertryckta känslor. Snart bestämmer han sig för att bli skådespelare. Problemet är bara att den hämndlystna tjetjenska maffian ligger bakom beställningen på mordet och om Barry inte utför jobbet, kommer de efter honom i stället.

Med sitt underhållande koncept är Barry intressant redan från starten. Men det tar ett tag innan serien kommer igång på riktigt. Startsträckan kräver några avsnitt, men mot slutet blir det kusligt starkt. Skådespelarensemblen gör ett starkt jobb och utöver en fenomenal insats av Bill Hader skiner Henry Winkler som girige Cousineau, Stephen Root som självgode Fuches och Sarah Goldberg som teateraktrisen Sally Reed. Goldberg gör en fantastiskt tagning av ”tjejen-som-söker-lyckan-i-Hollywood”. Framför allt sett till hur trovärdigt hon lyckas svänga från att vara charmig och inbjudande till att bli självisk, irriterande och bortstötande. Hon har fångat sin karaktärs historik och ambition utan att vi behöver få den förklarad för oss.

Jag ser med glädje fram emot nästa säsong för om utvecklingen fortsätter åt samma håll kommer Barry bli en riktig pärla.

4 av 5

Söker du tips på serier? Se vår samlingssida över årets bästa serier för våra rekommendationer.