Hard Sun

Hard Sun (2018)

• 6 x 60 min
  • Drama, mystik, thriller
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 08 april 2018 kl. 19:04

"Hard Sun" behandlar aktuella samhällsproblem men blir nästan en parodi på begagnade film- och seriehistorier.

BBC:s postapokalyptiska kriminalserie Hard Sun är en oinspirerad sörja av urvattnade influenser. Det enda som får mig till att överväga att se några avsnitt till är huvudpersonernas bakgrundshistoria.

Neil Cross (skapare)
    Jim Sturgess, Agyness Deyn, Nikki Amuka-Bird m.fl.

Planeten jorden har aldrig varit lika utsatt som i dag. Med rekordhöga siffror av plast i haven, vattennivåer som är alarmerande höga på grund av global uppvärmning och den ständiga skövlingen av regnskogen, finns det anledning till att vara orolig. Dessutom har demokratins grundpelare aldrig varit under samma press som i dag. När länder börjar avveckla demokratin i form av grundlagsändringar och mörkläggningar skickar det ett obehaglig eko till omvärlden. Hur mycket hemligheter sitter en regering på som rör klimathoten? Och måste den som röjer mörkläggningen, likt Edward Snowden, dagligen titta bakom sig? Dessa frågor behandlas i den brittiska kriminalserien Hard Sun, producerad av BBC i samarbete med den amerikanska streamingtjänsten Hulu.

Anrika BBC, som är världens äldsta nationella sändningsorganisation, har skämt bort publiken år ut och år in med kvalitetsmaterial; Planet Earth, Sherlock och Peaky Blinders är bara några namn på tv-kanalens långa programlista. Men även solen har sina fläckar och ibland uppstår bottennapp. Hard Sun är ett rykande färskt exempel. Den första säsongen består av sex avsnitt, men skaparen Neil Cross har redan börjat skissa på en fortsättning som sträcker sig fem år fram i tiden. HBO Nordic sänder serien i Sverige.

Hard sun.

I ett samtida London tvingas hunken och kommissarien med det filmiska namnet "Charlie Hicks", teama upp med nya mystiska och stenhårda kollegan Elaine Renko. Tillsammans ska de båda utreda ett mystiskt självmord som leder hela vägen till en regeringssammansvärjning och mörkläggning av en stundande undergång av världen.

Historien är för hastigt berättad och det uppskruvade tempot stressar sönder allt från dialoger till de brutala slagsmålsscenerna, som är tänkt att vara seriens trumfkort, men som i stället får självaste Jason Bourne att skaka på huvudet i skam. Det enda som motiverar mig till att överväga att se fler avsnitt är huvudpersonernas bakgrundshistoria. Deras porträtt ger ett sömnigt intryck och all tillstymmelse av karisma är som bortblåst.

Serien hämtar influenser från en drös av filmer och tv-serier. Resultatet blir en oinspirerad hybrid mellan Jason Bourne, Mr. Robot och i princip samtliga polispartner-filmer och serier som gjorts.

Hard Sun behandlar visserligen aktuella samhällsproblem som klimatförnekelse och mörkläggning, men den totala avsaknaden på innovation får de mediokra sammansvärjningsfilmerna Pelikanfallet (1993) och Sammansvärjningen (1997) att verka sevärda.

Är du intresserad av mer serier kan du här läsa om de bästa serierna från 2018.