Grottmannen Dug

Grottmannen Dug (2018)

• 1 tim 29 min.
  • Animerat
Uppdaterad 08 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 19 mars 2018 kl. 20:03

Fotbolls-flams med grottmänniskor för de minsta

Grottmannen Dug är så kallad claymation av skaparna bakom Wallace och Gromit. Det blir flamsigt värre när Dug och hans stam grottmänniskor spelar fotboll för att återta sitt hem från en girig bronsåldershövding. Det bör anmärkas att detta främst är en film för de minsta biobesökarna.

Nick Park
    Mark Burton & James Higginson
Grottmannen Dug och hans stam är ute på jakt

Grottmannen Dug lever i en grön dal med sin stam. De lever en stillsam tillvaro och jagar kanin varje dag, vilket försvåras av det faktum att de alla är rätt korkade. En dag slås stammens tillvaro i spillror när de blir utjagade ur dalen av lord Nur, en bronsåldershövding. För att vinna tillbaka sitt hem måste Dug och hans stam nu slå Real Bronzio, det bästa fotbollslaget bronsåldern skådat. Detta visar sig vara en väldigt stor utmaning då grottmänniskorna alltså inte är vidare smarta.

Nick Park är skaparen bakom bland annat Wallace och Gromit. Han har definierat hela den så kallade claymation-genren. Jag har, i ärlighetens namn, inte sett så mycket claymation. Figurerna ser ju rätt lustiga ut, med sina konstiga munnar och överdrivna minspel. I en film riktad mot barn är detta dock bara en fördel.

Grottmanen Dug spelar fotboll

För det är precis vad Grottmannen Dug är; riktad mot små barn. Det är en väldigt enkelt berättad film. För de av oss som sett ett par sportfilmer, är filmens handling oerhört förutsägbar från det ögonblick då det framkommer att bronsåldersmänniskorna är stora fotbollsfantaster, vars bästa lag leds av den dryge Jörgen. För målpubliken är den enkla berättelsen lätt att följa och troligtvis rätt spännande.

Den flamsiga och barnsliga humor är central. Mycket av humorn handlar om de primitiva människornas inställning till den nu mycket välkända sporten fotboll. Resten av humorn handlar om hur girig och högdragen Nur är och hur korkade grottmänniskorna är. Den enkla humorn tilltalade inte mig personligen. Men så är jag ungefär trettio år äldre än målpubliken också. Trots att jag själv inte skrattade, kan jag se hur fem-åringar kommer tycka att detta är en väldigt rolig film.

Vill du ha tips på riktigt bra film? Vi har sammanställt de senaste årens bästa filmer.

Jag tycker att nästan alla filmer ska bedömas utifrån samma måttstock. Det kanske känns knasigt värre att jämföra till exempel Twilight med The Terminator. Men det går att bedöma samma saker i båda filmerna; berättarstruktur, skådespelarinsatser, manus, tempo och så vidare. Du kan bedöma samma saker i animerade filmer som Coco eller Insidan Ut utan några större problem (i min bok är Insidan Ut den bästa filmen jag nämnt i detta stycke).

Men sedan har vi filmer som Grottmannen Dug, som är så tydligt riktad mot en yngre publik, som behöver en väldigt enkel berättelse och uppskattar barnslig humor. Så den här filmen är inte för mig. Men jag skulle helt klart rekommendera den här filmen för vänner med barn i åldern 3-7.