Gråzon, avsnitt 1

• Kriminalthriller
Sebastian Hansson
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 15:03 | Publicerad 20 februari 2018 kl. 20:02

Ett något överbelastat premiäravsnitt av "Gråzon"

Tova Magnusson, Birgitte Hjort Sørensen, Ardalan Esmaili, Christopher Wollter, Joachim Fjelstrup, Johan Rabaeus m.fl.

Det är svårt att inte dra paralleller till Bron när jag ser C Mores nya kriminalthriller Gråzon: den gränsöverskridande skådespelarensemblen som består av ömsom svenska som danska skådespelare samt kriminalmysteriet som spänner över två länder. TV4 och C Mores dramachef Johanna Bergenstråhle sa i en intervju nyligen att liknelser till amerikanska Homeland ligger närmare sanningen.

Jovars.

Den största kopplingen är fokuset på ett terrorhot snarare än mord som de båda serierna delar, men annars finner jag inte så väldans mycket likheter. Åtminstone inte efter ett avsnitt. Gråzon börjar explosivt med att SÄPO-agenten Eva (Tova Magnusson) genomsöker en misstänkt lastbild i Göteborgs hamn varpå hon hittar en insmugglad, skarpladdad misilrobot. När lastbilens förare lyckas flyg till Danmark kopplas även den danska polisstyrkan in. Parallellt med detta är drönarexperten Victoria (Birgitte Hjort Sørensen) på en jobbresa som får ödesdigra konsekvenser.

Efter en intresseväckande inledning planar det första avsnittet av Gråzon ganska snabbt ut. Det här är i ord och bemärkelse ett etableringsavsnitt; det är många karaktärer som ska hinnas med att presenteras vilket gör att handlingsförloppet bromsar in ordentligt. Alla karaktärer delar dessutom samma lågmälda och allvarsamma sätt att samtala vilket gör att dialogen och många av birollerna känns ganska likartade. Lägg därtill till en stundtals effektivkrystad dialog där karaktärer ibland säger saker bara för att föra handlingen vidare.

Serien visar upp en fin idealbild av Sverige och Danmark där alla svenskar och danskar förstår varandra helt perfekt. Tyvärr krockar det här med min världsbild. Det må kanske ses som en petitess i  mångas ögon att ingen av skådespelarna pratar engelska för att göra sig förstådda, men för mig är det dock ett ständigt litet irritationsmoment samt en ständig gåta varför ingen någonsin yttrar orden "förlåt, men vad sa du?".

Det finns potential i Gråzon och det ska bli spännande att se var serien tar vägen efter detta tunga etableringsavsnitt. Just nu befinner sig serien i en bokstavligt talat gråzon rent kvalitetsmässigt där den har potential att gå både uppåt och nedåt.

Vill du ha tips på de bästa serierna just nu? Se vår lista över 2018:s serieskatter här.