Roman J. Israel Esq

Roman J. Israel, Esq. (2017)

• 2 tim, 2 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 15 februari 2018 kl. 22:02

Denzel Washington som förvirrad advokat i en förvirrad film.

Dan Gilroy är regissören bakom den kritikerhyllade filmen Nightcrawler som handlar om en man som drar omkring på Los Angeles gator och fångar olyckor på bild. Som redan etablerad manusförfattare med verk som The Fall och Real Steel på sitt cv, var Nightcrawler en imponerande regidebut som lämnade mersmak.

Dan Gilroy
    Dan Gilroy
    Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo  m.fl.

Denzel Washington i Roman J. Israel, Esq. Foto: Columbia Pictures

Roman J. Israel, Esq. utspelar sig i Los Angeles där den socialt obekväme advokaten Roman J. Israel arbetar på en liten firma tillsammans med sin partner. Hans jobb är att sköta det juridiska arbetet i skuggan av rampljuset. Efter att partnern hamnar i en koma tas firman över av ett mycket större företag som snarare drivs av ekonomiska intressen än moraliska. Roman tvingas nu fundera över sina livsval och även kompromissa med sina värderingar.

Roman J. Israel, Esq. är en film som vill säga väldigt mycket men som tyvärr snör in sig i en massa förvirrade sidospår. Onödiga och ofokuserade scener där Roman mest vandrar omkring och lyssnar på musik, staplas på varandra. Hans egen personliga resa försöker lägga grunden för filmen och hans expertis inom det juridiska systemet, kombinerat med hans skeptiska syn på samhället, borde göra honom till en karaktär som är intressant att följa. Nu blir det inte så eftersom det läggs massa tid på annat. Det gör att klarheten kring vem han över huvud taget är blir lidande.

Separat som han har svårt att hantera livet på den större firman, stöter han bland annat på en kvinna vars beundran för Roman blir väldigt märklig. Han arbetar också på vad han själv kallar ett gigantiskt fall som kommer att förändra USA. Vad detta fall över huvud taget innebär går tyvärr helt förlorat i myllret av rabblande dialoger och juridiska termer om samhällsansvar. Kort sagt: det blir rörigt och ofokuserat.

På den positiva sidan har vi dock Denzel Washington som väl fångar Romans karaktär när han ständigt hamnar i problem på grund av sin bristande förmåga att läsa av situationer. Colin Farrell spelar en godkänd biroll som chef för det stora företaget.

Jag förstår vad Dan Gilroy försöker göra här och ser ambitionen att säga något om rättssamhället, moral och ansvar. Men tyvärr misslyckas han med paketeringen av sitt budskap. Han hade behövt tillbaka till klipp- och ritbordet för att vässa denna historia ännu mer och tydligare ta sikte på vad den faktiskt ska handla om. Även jobba på att få ett jämnare tempo. Emellanåt blir det sömnigt. Synd på en bra grundidé som tyvärr faller på en förvirrad handling med ibland lika förvirrad dialog.